The Score (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Frank Oz
met Edward Norton, Robert De Niro en Marlon Brando

Nick Wells, een professionele crimineel, besluit het criminele leventje achter zich te laten. Zijn goede vriend Max komt met een plan dat Nick niet kan afslaan: een historisch Frans object is ontdekt terwijl het het land werd ingesmokkeld. Nick moet samenwerken met de jonge dief Jackie Teller om het waardevolle object in zijn bezit te krijgen.

Edward Norton draagt de film met naast hem Robert de Niro in een niet heel bijzonder verhaal.
Met name het feit dat Norton een dubbelrol heeft die hij echt goed speelt.

Wel leuk om te zien als ze bezig zijn met de scepter stelen maar daar blijft het ook bij, het bijverhaal met zijn vrouw en alles eromheen vindt ik saai. Plot is te voorspelbaar en ik vond ook de reden waarom Edward Norton de scepter stal ongeloofwaardig. Kortom een film met leuke stukken heist en voor de rest niks aan.

Deze solide misdaad(gangster)thriller over een spectaculaire roof, gefabriceerd volgens het oude school model, was enkel al door de professionele en gerenommeerde cast het bekijken meer dan waard. Het kat en muisspel (het verhaal was niet bijster origineel, maar de bewerking smaakvol) verliep rustig en kende een aantal duistere aspecten.

avatar van VforVictor
vandaag weer herbekeken, blijft een goeie film, vooral Norton doet het hier uitstekend, met een aantal plottwists op het eind maakt het helemaal goed, vooral als je em voor de 1ste x kijkt natuurlijk. goeie film, niets minder. 3,5 ster.

avatar van Erick1985
Ik vond de film geweldig, alhoewel hij me toch wel erg aan Entrapment deed denken hihi. En ja, DeNiro is gewoon geweldig in iedere rol ! 4,5 ster!

avatar van Robertdeniro
Leuke film, goed plot. Robert de Niro in zijn kracht. Marlon Brando heeft betere rollen gespeeld.

avatar van Richard_Voorhees
Een film die van mij best een half uur korter had mogen duren, want zo bijster interessant was dit plot toch niet, maar goed.
Marlon Brando is in deze film een schaduw van wat hij bijvoorbeeld was in The Godfather, maar goed nu ga ik misschien wat appels met peren vergelijken.
Norton weet nog het meest interessante personage neer te zetten in zijn sterk neergezette dubbelrol. De Niro is ook weer degelijk, maar hij heeft dan ook inmiddels al behoorlijk wat van dit soort rollen gespeeld.
Tof voor een keer, maar geen hoogvlieger.

avatar van des1
Goeie film. Brando inderdaad inwisselbaar, De Niro had er duidelijk zin an. Bekend van laatstgenoemde is dat ie gewoon zeg maar real time de tijd neemt in een dialoog of scene. Geen woord teveel. Komt Ed Norton hem thuis opzoeken, zegt De Niro praktisch niks, kijkt alleen maar 'veelzeggend'. Norton doet wat ie moet doen. Opvallend goeie (edoch) kleine rol van Danny, de schoonmaker. Leuk verhaal: de con man (Norton) voor de gek gehouden. "Check before you leap".

avatar van Glennekeeeee
Een man die een allerlaatste klus doet voor hij uit het criminele wereldje stapt. Het is een jaarlijks wederkerend fenomeen waar alleen al de Stathams en andere van deze wereld er minstens eentje per jaar voorschotelen. Met een cast als Brando, De Niro en Northon hoop je toch dat deze namen deze film hebben aangenomen wegens een sterk scenario maar niets is minder waar.

De film begint wel lekker aardig. Een leuke openingscène waarin De Niro een kluis opent bevat ook de nodige humor en de eerste ontmoeting tussen Northon en De Niro en niet veel later een dialoog tussen de 3 groten tonen het potentieel van deze film. Alleen heeft deze film een probleem dat wel vaker bij een 'heist' film voorkomt. Alles word gefocust op die ene heist en al is de rest is voorspel. Dit voorspel bevat dan nog eens echt weinig memorabele scènes. Bijvoorbeeld een scène in het park waarin codes moeten overgedragen worden zou voor een spanningsboog moeten zorgen, uiteindelijk is die scène bijna lachwekkend en wekt het allerminst de spanning op. Ook de voorspelbaarheid is hier aanwezig. De baas met schuldproblemen, de oude knar zijn laatste job die twijfelt en de jonge snaak die zijn ambities voorbijgaat en niet zo koosjer is. Het maakt van The Score een matige voorspelbare warboel waar uiteindelijk de finale wel biedt wat ervan verwacht moge worden. Er word vastgehouden aan de kwaliteiten van de personages (geen onverwachte tegenslagen bijvoorbeeld die ei zo na de heist zouden doen mislukken: nee, de niro is een kei, northon een talent dus die heist op zich is geen probleem) en de heist op zich is pienter genoeg uitgeschreven om de film een waardig hoogtepunt te geven. De twist daarna is dan weer voorspelbaar en nogal zeemzoet wat dan weer voor een domper zorgt.

Het maakt van The Score een matige film die enkel overeind blijft door de cast maar met deze cast zat er zo veel meer in. Een saai kabbelend verhaal dat enkel in het begin en aan het einde voor de nodige vaart en spanning zorgt. De muziek was wél top maar het camerawerk was over de hele lijn ook niet van sterke kwaliteit...

avatar van john mcclane 2
Een van de achterliggende ideeën bij deze film,was zet 3 generaties grote namen in de film industrie
In een misdaad film .
Brando en de Niro hebben zich ruim bewezen,,,,opzich norton ook wel.maar hierna ging het toch een stuk minder de jaren daarna.
Vond zijn rol hier echt tegek .dat typetje was erg overtuigend .soms moest ik er een beetje om lachen .
De end game was ook heerlijk.
Maar een topper zou ik het gezien de bezetting niet willen noemen.

avatar van SPT
SPT
Zeer degelijk acteerwerk van De Niro en Norton, maar wat een tenenkrommend saai script. Of het nu komt door het lage tempo (vooral in de eerste helft, maar bijvoorbeeld ook tijdens de kraak zelf, waar de personages voor elke handeling eindeloos de tijd lijken te nemen) of door het voorspelbare en relatief simplistische plot weet ik niet, maar ik constateer dat er vrijwel geen moment was waarop deze film mij ook maar enigszins wist te boeien of te vermaken. Vandaar dat ik helaas niet verder kom dan een 1,5.

Een tussendoortje om drie getalenteerde acteurs van een andere generatie bij elkaar te kunnen brengen. Die acteurs leveren degelijk werk af. Norton doet zijn oscargenomineerd trucje van enkele jaren voordien nog eens over, de twee Godfathers De Niro en Brando geven hem prima weerwerk. Beste momenten zijn eigenlijk nog de paar scènes tussen twee laatstgenoemden.

Leuk voor op een regenachtige zondagmiddag.

avatar van Teejey
Bij het lezen van het plot had ik al een script verwacht die je zo uit je duim zuigt, maar dat er zó weinig moeite in is gestoken is pijnlijk. De film duurt 3x zo lang als nodig is.

Audiovisueel lijkt er al net zoveel moeite ingestoken te zijn; de film ziet er kaal uit en de soundtrack ben ik nu, 10 minuten na het zien, al weer vergeten. Volgens mij is het sfeertje best typisch de vroege zeroes en dat is niet positief.

Norton is de uitblinker en direct het grootste pluspunt van de film, hij is vooral als de minderbedeelde Brian erg sterk. De Niro en z'n trucjes ken ik inmiddels wel en Brando lijkt wel een parodie op zijn Vito Corleone.

Een matige film, had eigenlijk ook niet meer verwacht. 1tje om over te slaan.

avatar van IH88
“Nice working with you, ace. Okay, bye-bye.”

Opvallend tam en futloos. Een heistfilm met acteergrootheden Brando, De Niro en Norton… Dat moet vuurwerk opleveren. Met de acteerprestaties is dan ook niets mis, maar het script en de regie van Frank Oz missen iets extra's.

De opbouw naar de heist duurt te lang en de film had sowieso wat korter gekund. Brando en De Niro zijn degelijk, maar het is Norton die de meeste indruk maakt. De heist zelf is goed gedaan en het einde heeft nog een leuke twist. The Score is gewoon een doodnormale en kundig gemaakte heistfilm. Niets meer maar ook zeker niets minder.