Last Night (2010)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Massy Tadjedin
met Keira Knightley, Sam Worthington en Guillaume Canet

Last Night vertelt het verhaal van een echtpaar. De man gaat met een aantrekkelijke dame op zakenreis, terwijl de vrouw thuis achterblijft. Ze blijft echter niet alleen achter; ze ontmoet een oude vlam...

Ondanks de sterke cast, is de film maar een saaie bedoening.
Veel goeds is er niet aan, en al zeker het plots einde niet.
Eentje om snel te vergeten...

blurp194 schreef:
Herzien, een anderhalf jaar after the fact. Eigenlijk vind ik de film alleen maar sterker, herkenbaarder nog dan de vorige keer. Geniaal goed, en vooral opvallend door het prachtige acteren van Keira Knightley. Dan kan je wel gaan zeuren dat ze wat mager is, maar daar gaat het niet om. De vraag is duidelijk - kies je voor je relatie, of voor liefde.

Is het misschien het confronterende in het verhaal, waarom mijn score toch van het gemiddelde afwijkt? Laat iedereen met een relatie daar zijn of haar eigen verklaring in vinden. Als je de spanning en de tragiek niet ziet, dan is misschien een gelukkig leven en een 50-jarig jubileum je deel. Maar voor alle anderen is er een erg mooie film te zien.

Gisteren raakte ik door toeval in deze film op TV terecht. Het begin gemist, jammer, maar vooral door het acteerwerk bleef ik gebiologeerd hangen. Last Night, een echtpaar staat op het punt om ieder afzonderlijk, zowel man als vrouw, toe te geven aan de verleiding, aan de begeerte. De interne worsteling tussen trouw blijven of de fysieke lusten botvieren werd knap, dus met name ingetogen, door de acteurs getoond, waarbij Knightley's optreden een hypnotiserend hoogtepunt vormde. Het einde, dat door velen hier als onbevredigend wordt ervaren, vind ik daarentegen perfect gekozen. De echtgenoot had duidelijk spijt van z'n uitspatting en was blij dat ie zijn vrouw in de armen kon sluiten, om daarna deze bizarre episode zo snel mogelijk te gaan vergeten en verzwijgen. Hij had pertinent voor zijn relatie gekozen. Maar zijn vrouw zat met tranen in haar ogen in gedachten nog steeds bij die ander, en da's een veel minder goed vooruitzicht dan het schuldbesef van de man. Kortom, dit huwelijk zou geen toekomst meer hebben, omdat de waarheid als een zwaard van Damocles boven beiden blijft bungelen.

Tijdens het zappen deze film tegengekomen op de tv.
Normaal kijk ik niet naar zulke films, want het is mijn genre niet.
Bij deze film ben ik echter zo geboeid geraakt, dat ik ben blijven kijken tot het, helaas, plotseling eindigt.
Het is wel een mooie, sfeervolle film met veel dialogen en goed acteerwerk van topacteurs.
Het is geen actie- of sexfilm, maar op een subtiele manier laat men zien hoe in dezelfde nacht de beide echtelieden Michael (Sam Worthington) en Joanna (Keira Kneightly) vreemd gaan.
Jammer, dat de film zo abrupt eindigt waardoor de kijker met allerlei vragen blijft zitten.
Bijvoorbeeld:
a. wat is erger: fysiek vreemdgaan of emotioneel vreemdgaan? (m.i. een academische vraag, want beide is schadelijk voor een huwelijk)
b. wie is hier vreemd gegaan? (m.i. beiden)
M.i. wordt de figuur van Joanna hier overdreven gedramatiseerd, want als zij meer van haar geheime liefde Alex (Guillaume Canet) houdt dan van haar man Michael, wat houdt haar dan tegen om van Michael te scheiden en zich bij Alex te voegen i.p.v. huilend bij de vensterbank te zitten.

avatar van arveladze
Erg sterke film, constante spanning, mooie shots en geen moment saai. Herkenbare situaties en tja wat zal ik zeggen, mannen blijven mannen..

arveladze schreef:

Voor de volledigheid wil ik hier toevoegen, dat ook de vrouwen in dit drama een grote rol spelen.
Laura (Eva Mendes) als verleidster van Michael (Sam Worthington) en Joanna, die overspel pleegt met Alex (Guillaume Canet).
Ze zijn dus niet alleen maar slachtoffers.

avatar van mjk87
Best aardig, en dan vooral door de heel prettige sfeer, de rustige pianomuziek en en fijne nachtscènes die er vaak erg mooi belicht uitzien. Tevens een prettig gebruik van montage en vooral opvallende jumpcuts, een leuk idee van het yuppen-leven (toch zeker een klein beetje) en een opvallend sterke ingetogen Knightley, die heel mooi naturel speelt en met kleine gebaren veel zegt; haar scènes samen met haar eega zijn de beste van de film. Jammer alleen dat het middenstuk wat tegenvalt. Met haar oude vriend heeft ze geen chemie, en eigenlijk zitten er heel veel oninteressante stukken tussen die de anderhalf uur best lang laten lijken. 3,0*.

calimer@
mjk87 schreef:

Eva Mendes vind ik geen prettige actrice om naar te kijken, ze is niet natural. Ze leek ook veel ouder (rijper?) dan haar tegenspeler Sam Worthington. Keira Knightley daarentegen is een mooie jonge vrouw en acteerde ontspannen. Ondanks haar aanwezigheid en de toevallige ontmoeting met haar vroegere geliefde waarbij ik wel een chemie zag, bleef de film vreselijk saai met steeds dat geswitcht van de conversaties tussen de hoofdpersonen. Langdradige film die me bekend voorkwam. Waarschijnlijk destijds weggezapt, nu helemaal uitgekeken maar vond er niet veel aan.
Want wat gebeurde er nu eigenlijk? Ja vreemd gaan, alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Dertien in een dozijn script! Het inzoomen op die High Heel Shoes op het einde, de blik van Sam Worthington en dan houdt het op.

avatar van BlueJudaskiss
Prachtige, wondermooie film waarbij ik geshockeerd was door de absurd lage waardering hier op MovieMeter met 2,88*. Zonder al te veel verwachtingen gaan kijken en na een wat stroeve intro heerlijk me laten meevoeren door cast, dialogen, cameravoering, kleurgebruik en de muziek die later bleek van mijn favoriete componist Clint Mansell te zijn. Dialogen misschien net 5 minuten te veel, maar over het algemeen schitterend, even poëtisch als herkenbaar. Geen film van de grote gebaren maar eerder van de kleine nuances, zoals bijvoorbeeld dat prachtige einde wat hier alleen begrepen werd door blurp194. Schitterend, schitterend, schitterend!!!

avatar van blurp194

Ben toevallig net weer eens wat films aan het herzien, ik ga deze beslist weer eens opzoeken!

avatar van Passiebloempje
harryjs schreef:
... want als zij meer van haar geheime liefde Alex (Guillaume Canet) houdt dan van haar man Michael, wat houdt haar dan tegen om van Michael te scheiden en zich bij Alex te voegen i.p.v. huilend bij de vensterbank te zitten.

Alex bleek in het verleden geen relatiemateriaal, was niet in staat een langdurige relatie te hebben, dus zou ze zichzelf in de vingers snijden. Daar komt bij dat ze echt wel van haar man houdt. Ze zou het liefst beide hebben, denk ik, maar er is ons geleerd dat je maar van één persoon kan/mag houden. Ze kiest voor zekerheid.

avatar van Passiebloempje
Bedacht ineens dat de regisseur een vrouw moest zijn.
Het vreemdgaan van Joanna gaat om Liefde, en wordt hier mooi neergezet, terwijl Alex hier eigenlijk negatief wordt afgeschilderd met het bevredigen van zijn lusten.

Cliche ten top, eva mendes vind ik een slechte actrice, geen topper deze film en een bizar slecht eind.

Goeie film waarin een jong, getrouwd stel een avond van elkaar doorbrengen. Een mooie relatiedrama over de verleidingen binnen het huwelijk. Misschien wat eentonig, maar het blijft wel spannend omdat je je blijft afvragen hoe ver beiden zullen gaan. Prima dialogen en een uitstekende cast.

avatar van Boenga
Ik denk dat dit onderwerp elke man en vrouw - bewust of onbewust - wel een beetje aantrekt. Misschien omdat iedereen wel eens in een (bijna) soortgelijke situatie terechtkomt ? Dus ja, het verhaal roept wel een zekere spanning op; maar...

Enerzijds zijn veel van de gesprekken - en dat is toch bijna uitsluitend wat Last Night is, dialogen - net iets te braaf, zowel inhoudelijk als qua intonatie.

Maar vooral, wat me het meeste ergert is de onnatuurlijke weergave van die dialogen: er is GEEN ENKEL moment, 90 minuten lang, in een gesprek waarop twee woorden (laat staan een halve of volledige zin) elkaar overlappen. Kan iemand zich een debat, een gesprek, een dialoog, een interview voorstellen waarbij elk individu bij elke zin z'n gesprekspartner tot het eind laat uitspreken zonder ook maar een moment te onderbreken ? Dàt is wat deze film overbodig theatraal maakt. Alsof ik zat te kijken naar een toneelstukje van twee 12-jarigen voor de schoolklas. Of naar een derderangs soapserie.

De mogelijke charmes, de pit gaan zo verloren. Jammer.

avatar van IH88
“In the middle of most nights, when I can't sleep I still replay you.”

Een film met twee gezichten. Het gedeelte met Knightley en Canet, die steeds meer naar elkaar toetrekken, vond ik uitermate sfeervol en sterk gedaan. Een mooie en aangename chemie hebben die twee.

Zodra de film zich focust op Worthington en Mendes valt alles als een plumpudding in elkaar. Totaal geen spanning of iets van chemie tussen die twee. Knightley en Worthington zijn een koppel maar in één nacht speelt de film eigenlijk het spelletje "Wie gaat er eerst vreemd?". Sfeervol is Last Night zeker, maar jammer genoeg is de film maar gedeeltelijk geslaagd.

Voor mij is Keira Knightley (dankzij haar looks én acteerprestatie) het enige wat deze film wat overeind houdt. Guillaume Canet is echt niet mijn type acteur. Hij komt wat te glad en zelfzeker over, met z'n irritante lachje de hele tijd...

Het grootste nadeel voor mij is echter dat deze film op geen enkele manier goed kon eindigen. Er waren drie mogelijke scenario's. Ofwel gaat geen van beiden vreemd en is het 'saai' en te veel een happy ending. Ofwel gaan ze beiden vreemd en is het wat 'gemakkelijk'. Ofwel gaat één van beide vreemd en wordt de schuld volledig in zijn/haar schoenen geschoven. Klinkt misschien vreemd, maar dat is hoe ik het aanvoel.

Voor mij werkt het concept van een film waarin 2 mensen tegelijk mogelijk vreemdgaan dus helemaal niet...

krap 2,5*

avatar van Zwolle84
'Once you know something like that, you can't unlearn it'
De Keira-herzieningen, deel 18

Gevoelscinema balanceert vaak op het fragiele koord tussen meegevoerd worden door het ritme van de film en je vervelen. De vorige keren viel Last Night in de eerste categorie, maar ditmaal sloeg tot m'n schrik de verveling een beetje toe.

Tot m'n schrik zeg ik, want Last Night blijft ergens een prachtige film die ik tot m'n favorieten uit de Keira-collectie reken(de). Een dromerig, eerlijk portret van een vrij recentelijk getrouwd stel dat afzonderlijk van elkaar een verwarrend-passionele nacht beleeft.

Bij een eerlijke film over hoe een relatie er in het echte leven uitziet, verwacht je misschien al snel een hoop vuurwerk. Passie, knallende ruzies, heftige seks. Last Night biedt niks van dat alles, maar zoomt met name in op kleinere emoties zoals vertwijfeling, het bespeuren van onraad, het verstoppen voor de waarheid. Letterlijk inzoomen ook. Zo kan een camera die een specifieke handbeweging registreert soms een heel verhaal vertellen.

Het soort delicate film kortom waar Keira Knightley voor geknipt is. Want hoe ingetogener ze acteert, hoe meer haar ware talent komt bovendrijven. Dat rustige spel gaat hand in hand met de werkelijk schitterende, rustgevende soundtrack van Clint Mansell die vrijwel constant aanwezig is zonder een te dominante rol op te eisen.

Waar de romance tussen Joanna en Alex pijnlijk echt aanvoelt, komt die tussen Michael en Laura een stuk minder uit de verf. Het is prima geschreven, maar komt niet echt tot leven. Of het door een gebrek aan chemistry tussen Sam Worthington en Eva Mendes komt is lastig te zeggen, maar het waren met name die scènes waar mijn gedachten afdwaalden.

En zijn die eenmaal afgedwaald, dan is het vrij lastig om weer bij de les te raken. Dan zit je opeens niet meer in die heerlijke flow. Golf je niet mee op die prachtige pianoklanken. Valt het iets minder op hoe fraai het wederom op subtiele manier originele camerawerk vaak is. Ik doe er daarom ook een puntje van af, maar wel met een knagend gevoel dat Last Night me de volgende keer maar zo weer vol zou kunnen raken.