A Perfect Getaway (2009)

Mystery / Thriller
98 minuten / 108 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door David Twohy
met Milla Jovovich, Timothy Olyphant en Steve Zahn

Na hun trouwen, besluiten Cydney en Cliff (Milla Jovovich en Steve Zahn) op huwelijksreis te gaan naar Hawaï. Alles gaat goed en ze hebben de tijd van hun leven, totdat ze erachter komen dat er net een pasgetrouwd koppel is vermoord op Hawaï en dat de moordenaars waarschijnlijk op hetzelfde deel van Hawaï zitten als zij. Daarna weten Cydney en Cliff niet meer wie van de medetoeristen ze kunnen vertrouwen.

avatar van The One Ring
Het leukste aan A Perfect Getaway was voor mij persoonlijk dat ik voor het eerst sinds jaren weer eens naar een film ging zonder ook maar een detail te kennen, buiten de titel om. Gewoon een 100% verrassing dus. Dat het verder geen bijondere film opleverde is dan weer jammer.

Dit is weer zo'n plottwister. Je weet wel, zo'n film die na twee-derde ineens met een Verrassende Wending aan komt zetten die compleet onwaarschijnlijk is. Toen ik de zaal verliet dacht ik dat de twist niet klopte en dat de scriptschrijvers valsspeelde, maar na het allemaal rustig in mijn hoofd nog eens nagegaan te zijn blijkt het toch allemaal te kloppen. Is het daarom goed? Nee, want het slaat gewoon nergens op en de suspension of disbelief van de kijker wordt wel héél erg op de proef gesteld. Of gelooft er werkelijk iemand dat een koppel zich tot in het absurde inleeft in het naspelen van het andere koppel? Erg flauw vond ik het. Daarnaast is het ook onzin dat de moordenaard Olyphant pas zo laat gingen afmaken terwijl er veel logischere momenten waren, waar niemand anders wist dat Olyphant er was. En waarom wordt zijn vriendinnetje ook niet afgemaakt?

Er moet echter wel gezegd worden dat buiten het plot om het allemaal wel bijzonder vermakelijk is. Het zelfbewuste karakter verrast me niet meer, maar de acteurs doen het opvallend goed en er zit geslaagde humor in. Het is zelfs een betere komedie dan thriller. Olyphant speelt zijn rol met een dikke knipoog en is soms gewoon hilarisch. Zahn ook in iets mindere mate. Vreemd is dat na de Verrassende Wending ook de stijl een wending neemt en het ineens een over-the-top actieverhikel wordt. En het werkt gek genoeg ook nog, tot op zekere hoogte. Kennelijk besefte regisseur Twohy zich dat het einde toch vrij standaard zou worden en hij dan maar beter voluit kon gaan met de absurditeiten die hij toch al aanhaalde met de Verrassende Wending. Daarmee redt hij zijn film van een diepe onvoldoende.

A Perfect Getaway is buiten zijn twist om te cliché en de twist is te stompzinnig om van een goede film te spreken, maar in tegenstelling tot de andere twaalf films uit hetzelfde dozijn probeert deze nog een beetje entertainend te zijn. Dat levert extra punten op.

Greeneyelady1
Deze film deed me vaak terug denken aan Eden Lake. Kan (nog) niet echt verklaren waarom. Beide films scoren toevallig een 7 op IMDB.
A perfect getaway vond ik een spannende film. Zeker geen horror, maar meer richtinig thriller... (In de bios stond namelijk dat het om een horror/thriller film zou gaan) Er was een bepaald moment dat de film voorspelbaar voor me werd. (Dat krijg je d'r van als je vaak naar thriller/mysterie/horror kijkt)

2,5 ster voor het verhaal en de mooie beelden..

N.B. Leuk om Milla Jovovich van "Resident Evil" eens in een andere film te zien spelen.

avatar van mcdaktari
wat andere ervan vinden zal me worst wezen, maar ik vond het een prima film, ik heb me totaal niet verveeld en er werd goed geacteerd. zo zie je maar weer eens wat smaken kunnen verschillen. ik vond het minimaal 3 sterren waard.

en GREENEYELADY1 je wilt toch niet zeggen dat je Milla Jovovich alleen maar kent van Resident evil? Ze speeld in zoveel andere films

avatar van schram101
Redelijke film die pas twintig minuten voor tijd op gang komt en dan de film is die ik graag de gehele film had willen zien. Jammer.

Het verhaal is redelijk, of het realistisch interesseerde me niet, vermakelijk was het opzich wel. Alleen zoals gezegd, een beetje te laat. Maar; beter laat dan nooit en zo ook hier.

De film speelt zich af op Hawai en laat daar prachtige plaatjes zien van het natuurschoon op het eiland. Heel mooi.

Verder zit er uiteraard een leuke plottwist in die je jammer genoeg wel stukken eerder ziet aankomen. Verder is het acteerwerk zeer goed, Steve Zahn is weer lekker op dreef, en de (voor mij) van Hitman bekende Timothy Olyphant doet het ook goed.

Kortom, een film had een betere uitwerking nodig en het ellenlange voorspel had mintens(!) de helft korter moeten zijn.

2,5*-3*

avatar van Miss A
Ik vond het een verassende film..

In het begin vond ik het wel saai, want er gebeurde niks, maar toch heb ik me wel vermaakt want ik vroeg me wel de hele tijd af van wie zijn het..

De film had wel wat korter gemogen, of in ieder geval meer einde en minder begin..

De beelden van Hawai waren erg mooi!

2,5 Ster krijgt het van mij

Meneer Bungel
Greeneyelady1 schreef:
Dan kan ik je The fifth element(Luc Besson) ook van harte aanraden!

avatar van namingway24
Na het lezen van verschillende reviews was me al duidelijk dat er een plotwending in deze film moest zitten. Bij het zien van de trailer was ik er al bijna uit.

Dus toen ik vanavond naar de bioscoop ging om deze film te bekijken, was ik razend benieuwd of ik het bij het rechte eind had. En ja hoor, de film verliep bijna geheel volgens verwachting.

Dit betekent niet dat deze film een totale flop was. Omdat ik vrij snel door had hoe de vork in de steel zat, kon ik makkelijk sommige subtiele en minder subtiele aanwijzingen ontdekken. En ik merkte dat de film redelijk in elkaar zit.

De omgevingen in deze film waren prachtig geschoten, en als er al bluescreen aan te pas kwam, viel mij dat niet echt op.

Naarmate de film vorderde werd het tempo opgevoerd, maar de film kwam tot een vrij abrupt einde, dat ook iets te safe was. Een minder "Hollywood" einde had voor mij net zo goed gewerkt.

De acteerprestaties waren vrij sterk, vooral van Olyphant en Zahn. De plotselinge plotwending gaf beide acteurs de kans het over een andere boeg te gooien. Vooral Zahn's optreden was lekker over the top. Milla Jovovich is en blijft een prachtige vrouw, en de rest van het vrouwelijk schoon mocht er ook best zijn.

Al met al een leuke film voor tussendoor, maar geen film die je per sé in de bioscoopzaal hoeft te zien.

Greeneyelady1
Meneer Bungel schreef:
Dan kan ik je The fifth element(Luc Besson) ook van harte aanraden!

Dank je wel! Ik laat je nog weten wat ik van de film vond.

avatar van mcdaktari
Ja dat ben ik met Meneer Bungel eens, the Fifth element vind ik haar beste film

Gisteren de film in de bios gezien. Vond het geen slechte film, maar zeker geen topper. Leuk om te zien, maar een film om ook weer snel te vergeten. Niets bijzonders.

avatar van Spartaan1986
Eens met bovenstaande post

avatar van Elineloves
Ondanks de vrij negatieve kritieken die ik lees over deze film, ga ik hem vanavond toch eens checken in de bios.. ben zeer benieuwd!

avatar van Seamus
Het eerste, langste, deel van de film was misschien wel wat saai. Maar achteraf bekeken was dit waarschijnlijk een beetje de opzet.

Het kon gewoon niet anders dan dat er een plotwending van dat formaat zou komen, anders was dit echt wel een baggerfilm geweest.

Het komt er dus op neer dat het einde de film nog ok maakt maar je moet er wel te lang op wachten.

avatar van dropjerob
Wat een slecht verhaal en ook zat er geen vaart in.

En qua schrikmomenten zat er totaal niet in.

Heel erg jammer.

Aantal ster(ren): *

Ik heb gisterenavond de film gezien en vond het opzich geen slechte film. Ik werd heel de tijd op het verkeerde pad gezegd en vond dat wel iets spannends hebben. Toch bleef ik maar met een vraag zitten, op het moment dat die vrouw op de camera kijkt en die foto ziet schrikt ze en rent ze naar ''haar Nicko''. Wat ziet ze dan precies op deze foto? Want ik kon niets bijzonders zien.. Herkende ze de moordenaars of wat?

Alvast bedankt voor het antwoord..

Als er gedurende de film over ideeën van scripts wordt gesproken, kun je natuurlijk een twist verwachten, maar dit sloeg werkelijk alles. Sinds Identity volgens mij niet meer zo'n ongeloofwaardige en belachelijke twist gezien. Voordat die er komt is de film nog wel enigzins genietbaar, met mooie plaatjes van Hawaï.

Het script laat eigenlijk al een hoop open. Het ene stel is nog vreemder dan het andere en dat is eigenlijk niets meer dan een simpel trucje om de kijker in het ongewisse te laten. Olyphant gaat met zijn rol daarin ook iets te ver als ex-soldaat, zijn personage past beter in een komedie dan in een thriller.

Mr_White
tessslw schreef:

Alvast bedankt voor het antwoord..

De foto was van het échte bruidspaar (het vermoorde koppel), en op dat moment snapte ze dat zij dus de moordenaars waren.

Prachtige natuurshots, goed geacteerd (vooral Timothy) en in het begin wel spannend maar het verdere verhaal was niet erg sterk. Na de 'ontknoping' te lang er op doorgegaan.

3 sterren.

avatar van WessRocks
In het begin is het genieten van de natuur, daarna beetje ergeren dat er nog steeds niets is gebeurd maar dan een leuke en vooral verrassende plotwending die je tot nadenken zet.. Lekker filmpje als je u dood verveeld

Wel ik kom net uit de bioscoop en mij baarde het zorgen dat de film ging tegenslagen door deze reacties. Wel ik vond deze film helemaal niet saai of slecht. Goed geacteerd door tim, de twist was misschien wat overdreven maar toch een dikke 4 voor mij.

nou mijn heb deZe film verrast

avatar van mcdaktari
Wat zeg je? Mijn heb deze film verrast?
Of bedoel je, Mij heeft deze film verrast

saai verhaal weet niet te boeien, bovendien had ik het gevoel dat ik alles al eens eerder gezien had en nog beter gedaan ook
bovendien waren de personages irritant voorspelbaar
de montage is wel zeer goed uitgevoerd, bvb tijdens het laden van een geweer, heen en weer springen van verschillende close-ups
maar de kleuren waren te donker, zelfs in het groen

avatar van schram101
mcdaktari schreef:
Wat zeg je? Mijn heb deze film verrast?
Of bedoel je, Mij heeft deze film verrast

Of: 'Deze film heeft mij verrast' ?

kan ook al

waardeloze rotzooi, wel hartelijk gelachen om de laatste scene.

Vermakelijk.

Weer zo'n film waar iedereen over een Twist (met hoofdletter!) spreekt terwijl er die eigenlijk niet is. Zowel de poster hierboven als de film zelf plaatst drie koppels naar voor als "daders". Ofwel had er nog een outsider bijgekund, ofwel was het dus één van de drie koppels. Dat is al redelijk vroeg duidelijk, dus om dan nog van een Twist te spreken als het uiteindelijk het hoofdkoppel blijkt ... nah..

Vermakelijk filmpje verder. Lekker met de knipoog gespeeld, mooie locaties en best vlot allemaal. Vakantiegevoel zit er bij mij ook nog redelijk in dus dat viel ook goed mee.

Wel draait de film op het einde een beetje qua toon. Het draait meer naar actie en wordt inderdaad wat ridicuul gezien de rustigere toon van het begin. Toch werkt het redelijk, mede door aardig filmwerk op het einde. Mooie scene met de rennende mensen.

Enige grote tegenvaller was de straf voor de slechterikken. Hou er sowieso meer van als ze in dit soort films sterker blijken, en al helemaal met zo'n titel natuurlijk. Jammer iets, wat de film toch meteen een half puntje kost.

Verder vermakelijk. Vlotte film, mooie locaties en best leuke humor soms. Alleen wat jammer van het einde dus.

avatar van Macmanus
Maar de twist is dat het dus het stelletje is dat we volgen, wij als kijker moeten het stelletje dat wij volgen nooit zien als de daders, wat iedereen natuurlijk allang voelt aangezien het kut geschreven is. Maar dat is wat anders dan de bedoeling, wel degelijk een twist hoor. Dus logisch dat iedereen het er over heeft. Jezus wat een zinloze film was dit zeg. En dan moet je 10 jaar wachten op een film als Where the Wild Things Are, en komt deze vrijwel tegelijk met de US uit in de bios.

Macmanus schreef:

Nee hoor, je voelt het aan omdat de film er gewoon geen geheim van maakt en ook het koppel redelijk neutraal als kanshebbers naar voren schuift.

avatar van Macmanus
Nee hoor je voelt het omdat je weet dat er een twist aan zit te komen en dit is de enige debiele die ze konden verzinnen. Je volgt het namelijk alleen uit het perspectief van het vrolijke stelletje, je ziet ze zelfs dialogen in de tent en bij de rivier hebben over hoe ze de andere verdenken. (Wat de kijker dus moet laten denken hun zijn het nooit want dan zouden ze dat nooit doen.) Daarom is de twist er dus wel degelijk, zij zijn kennelijk zo gek dat ze rol overnemen van andere stelletjes en dit zo ver doorvoeren tot in de tent waar niemand ze kan horen. (dat was ook zo slecht!) Jij zou gelijk hebben in een detective set up waar er een moordenaar rondloopt en iedereen op het eiland heeft een gelijke rol in het verhaal. Dan is het indd geen twist dat 1 daarvan het is. Maar dat is hier niet het geval. Neutraal, dat is echt zo niet waar btw.