ARQ (2016)

2,62

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Tony Elliott
met Robbie Amell, Rachael Taylor en Gray Powell

Ten tijde van een toekomst waarin bedrijven de strijd aangaan tegen soevereine naties voor de laatste wereldwijde energievoorraden, proberen de jonge ingenieurs Renton en Hannah een experimentele energietechnologie te redden die een einde kan maken aan de oorlogen. Het probleem is echter dat de technologie een tijdlus heeft veroorzaakt waardoor ze een dodelijke woninginbraak steeds herbeleven. Ze moeten een manier zien te vinden om de tijdlus te stoppen en er levend uit te komen.

15 BERICHTEN 7 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vanaf 16 september te zien op Netflix

avatar van Kondoro0614

Zin in!

avatar van geezoes
Zeker niet slecht!

avatar van Pazmaster
Matige sci-fi thriller volgens het Groundhog Day principe, niet zo origineel dus. De hele film speelt zich af in één woning met slechts 6 mensen. Het script is mager en erg sterk wordt er niet gespeeld, maar het kan er nog net mee door. Afgezien van een enkel leuk moment stelt deze low budget film niet veel voor maar het einde is wel passend. Niet de beste Netflix film.

avatar van mrwhite
Pazmaster schreef:
volgens het Groundhog Day principe. De hele film speelt zich af in één woning met slechts 6 mensen.

Ik ben overtuigd !!!

avatar van Thorak

Na 15 a 20 minuten uitgezet. Wéér een Groundhog Day aftreksel en dan nog een vrij saaie ook! Als je na 20 minuten al 15 keer hetzelfde steeds maar weer zit te kijken en nog steeds niet het idee hebt dat het de moeite van het verder kijken waard is... Nee dankje, daar ga ik mijn tijd dan niet mee verdoen.

avatar van vranque
Vermakelijk was het wel enigzins. Maar ik kan weinig met dit soort tijdsdwalingen. dan begint het te duizelen bij mij. Verzin het maar. Dat was het pluspunt. De uitwerking was matig.

avatar van IH88
ARQ

Groundhog Day, Edge of Tomorrow, Source Code etc. Allemaal films met time loops en ook ijzersterke films. Personages die een dag of een bepaalde tijd steeds weer opnieuw beleven levert genoeg inspiratie op voor regisseurs en scriptschrijvers, zo blijkt wel. Ook ARQ is een spannende film waarin de aarde door wereldoorlogen compleet geruïneerd is. Daar zien we niets van want we focussen ons op Renton en Hannah, die uit handen van bad guys moeten blijven die het hebben gemunt op een ARQ, een machine met een oneindige energievoorraad en die een einde aan de wereldoorlogen kan maken.

Amell en Taylor acteren verrassend goed en net zoals de personages leer je als kijker bij iedere time loop weer een stukje meer over het plot en de wereld waarin ze leven. Het verhaal steekt goed in elkaar en alleen het middengedeelte wordt wat langdradig. Het plot is niet interessant genoeg om anderhalf uur boeiend te blijven en de vele time loops beginnen op een gegeven moment wat rommelig en eentonig te worden. Daardoor geen film die het hoge niveau van de hierboven genoemde films kan halen, maar spannend en interessant is het op momenten zeker.

Matig.

Het hele timeloop principe is ondertussen wel al meerdere keren gedaan, met wisselend succes. Wake Up and Die is waarschijnlijk m'n favoriet, de rest volgt op een stevig afstandje. Want ondanks het mysterie dat films als deze vaak losweken, het plot 90 minuten interessant houden is best moeilijk.

Aangezien personages vastzitten in een loop is het vooral moeilijk om de spanning erin te houden. Doodgaan is namelijk niet zo erg, want er zijn toch een oneindig aantal herkansingen. Deze film probeert daar wel een mouw aan te passen, maar heeft vooral met andere problemen te kampen.

De regie is vooral erg makjes. Visueel stelt het niet veel voor, ook de soundtrack voegt maar weinig toe aan de film. Qua sfeerschepping is het dus maar matig. Ook het acteerwerk had beter gemogen. De personages zijn redelijk lauw en wat er al van drama en hectiek is komt redelijk slecht over. Het plot zelf werkt ook niet 100% mee, wat het allemaal nogal afstandelijk maakt.

Vond de film niet zo moeilijk uit te zitten, daarvoor was ik wel nieuwsgierig genoeg naar het einde, maar dit had een betere regisseur verdiend. Wat rest is een doorsnee tussendoortje, leuk voor de genreliefhebber, maar verder weinig ophefmakend.

avatar van Rmie
Had best een aardige SF kunnen zijn ware het niet dat de muziek zwaar irritant is.
Zoals de andere kijkers al vermelden, het Groundhogday principe wordt toegepast. Kreeg zelfs de kriebels van al die herhalingen.

avatar van El ralpho
Try again?

Films met het timeloop principe vind ik doorgaans goed te behappen en ik ben het concept op dit moment dan ook nog niet moe. Toen ik de plotomschrijving en trailer van ARQ zag was ik dan ook meteen verkocht.

Hoewel de makers met het concept dus meteen mijn aandacht hadden kon deze aandacht niet goed vastgehouden blijven. Dit kwam omdat ik het moeilijk vond de gehele speelduur uit te zitten omdat het verhaal zo warrig verteld werd. Ook voelde de hele film ook een beetje te goedkoop aan. Veel van het achtergrond verhaal moest je, overduidelijk vanwege budgetaire redenen, visualiseren en de finale voelde een beetje als een ant-climax en niet bevredigend aan.

Dit kwam omdat ik beetje bij beetje al mijn aandacht al verloren was omdat het de makers niet goed lukte om spanning erin te houden. Wat ook niet echt bijdroeg was dat er met name door het vijandelijke kamp niet zo bijster sterk geacteerd werd en dat het verhaal teveel voortkabbelde toen de aap eenmaal uit de mouw was.

Leuke belofte dus, deze film maar helaas heeft de matige en vrij spanningsloze uitwerking ARQ de das omgedaan. Dit is prima te behappen voor de genre liefhebbers maar ook deze zullen een aantal gapen op den duur waarschijnlijk ook niet kunnen onderdrukken.

Heeeeel erg matig...
Acteerwerk ok, begint spannend, maar een slot waarvan je denkt wat moet ik hier mee.
Ga er verder dan ook maar niet uitgebreid op in, genoeg tijd verknoeid !

Tijdreisfilms hebben bijna altijd te maken met een script dat niet klopt of op zijn minst zeer onlogisch is. Het gehele principe is dan ook nogal discutabel natuurlijk. In deze film wordt het wat simpeler gehouden door met een 'time loop' te werken. We zien steeds dezelfde scenes met kleine afwijkingen naarmate de personages zich bewust worden van het fenomeen.
Veel ontwikkeling zit hier niet in en helaas leren de personages ook niet van hun fouten. Het komt zodoende nogal stomzinnig over allemaal.
Verder is de cast matig en zijn de karakters inhoudsloos, dit terwijl de onderlinge verhoudingen een belangrijke rol spelen.

avatar van danuz
Het loop-gegeven is op zich best interessant maar niet erg origineel, de uitwerking weinig opzienbarend. Nu vond ik de kleine setting best aardig. Visueel is het oké door de post-apocalyptische sfeer. Maar Elliot weet gewoonweg niet genoeg te doen met de thematiek, wat toch echt nodig is wil je origineel uit de hoek komen. Enige echt positieve vond ik het karakter van Hannah, vooral naar het einde toe maakt zij de film nog enigszins interessant.

avatar van Daan258
Onderhond schreef:
Matig.

Bijna niets aan toe te voegen.
Inderdaad zijn er zoveel films met als onderwerk timeloops enz. en ook gelijk vele male betere films.
Ik had dan op een gegeven moment wel een beetje moeite om de film af te kijken. Na een uur had ik het eigenlijk wel helemaal gehad, steeds maar het zelfde en hetzelfde. Ook ik was wel nieuwsgierig naar het eind maar inderdaad niks bijzonders en best zwakjes.

Een hele kleine 2,0*