Gloria Bell (2018)

Chili / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Sebastián Lelio
met Julianne Moore, John Turturro en Sean Astin

Gloria is een vrijgevochten vrouw van in de vijftig. Hoewel ze eenzaam is, haalt ze het beste uit haar situatie en vult ze haar nachten op feesten voor alleenstaande volwassenen in Los Angeles, steeds op zoek naar de liefde. Haar fragiele geluk verandert, wanneer ze Arnold ontmoet en ze zich vervolgens helemaal geeft in hun intense relatie.

Remake van Gloria (2013)

Aangekocht door The Searchers. Verwachte release in 2019.

avatar van Koekebakker
Ik had eigenlijk weinig zin om deze film te gaan bekijken, want ik vind het origineel heel mooi. Maar dat viel enorm mee. Ook deze remake is een fijne film, met een mooie hoofdrol. Julianne Moore oogt veel meer 'sophisticated' dan de Gloria in het origineel, daardoor is de tragiek en de onontkoombaarheid van Gloria verdwenen, maar de nieuwe versie is ambivalenter. Dankzij wat meer diepte en nuance in de rol die Turturro speelt. Dat was ook wel nodig om Moores Gloria geloofwaardig te houden, maar deze variant werkt dus ook.

Zoals ook een theaterstuk of een opera altijd weer anders is als anderen hetzelfde stuk uitvoeren.

Vanaf 4 april 2019 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Roel_
Een verrassing op het IFFR. Grappig, maar ook erg tragisch.

Niet mijn soort film. De film is eigenlijk precies hetzelfde als Jeune Femme (2017) - MovieMeter.nl maar dan met een oudere vrouw in hoofdrol (al begrijp ik dat deze film een remake is van de film Gloria van dezelfde regisseur uit 2013 zodat deze film ouder is dan Jeune Femme), inclusief de kat en de plotontwikkeling. Beide films gaan over het gewone leven van een gewone vrouw, maar dat kon me in Jeune Femme ook al niet boeien. Misschien herkennen vrouwen zich er wel heel erg in, zodat vrouwen deze films meer kunnen waarderen?

Hoe dan ook, in Gloria Bell volgen we de wat oudere vrouw Gloria wiens leven heel gewoon is zonder diepte- of hoogtepunten (ze doet daarbij ook de gewone dingen die oudere vrouwen doen zoals yogalessen volgen) maar zij voelt zich blijkbaar wel wat eenzaam (ze is gescheiden) zodat ze een man oppikt in een discobar. Die relatie verloopt echter moeizaam, mede omdat ze als ouderen nu eenmaal nogal wat bagage (kinderen en ex-mannen en zo) meebrengen in de relatie. Uiteindelijk besluit Gloria maar even zonder man verder te gaan (wat misschien moet doorgaan voor een feministisch statement?). Interessante levenslessen of thematiek heb ik niet kunnen ontdekken of het moet de levensles zijn dat het leven niet makkelijk is, zelfs als je geen grote problemen tegenkomt in je leven. De film is net niet slaapverwekkend (al zit het er dicht tegen aan) maar boeien kon hij me nergens.

avatar van mrklm
Remake van Gloria (2013) gemaakt door dezelfde regisseur, al moet je vraagtekens zetten bij zijn motieven. Het is het relaas van een gescheiden vrouw die, nu haar kinderen uit huis zijn, op zoek gaat naar iemand om een intieme relatie mee op te bouwen. Julianne Moore en John Turturro zijn prima acteurs, maar waar het origineel opviel omdat de emoties net onder het oppervlak bleven, ligt het drama er hier veel dikker bovenop. Dat maakt de personages minder interessant en het verhaal waarschijnlijk wat meer voorspelbaar, al scheelt het natuurlijk als je het origineel niet hebt gezien. In dat geval zou ik uiteraard adviseren om die versie te kijken en niet deze wat oppervlakkige remake.

avatar van devel-hunt
Leuke en vermakelijke film om naar te kijken. Ondanks het soms naargeestiger sfeertje voelt het toch aan als een feel good movie.
Een wat eenzame vrouw, hopeloos op zoek naar liefde die uiteindelijk een relatie krijgt met een man die een sukkel blijkt te zijn. Blijkbaar, is ze zo eenzaam dat ze met hem in zee gaat zonder dat ze eigenlijk iets van hem blijkt te weten. Wat natuurlijk slecht afloopt, hoe voorspelbaar, maar wel leuk.

avatar van de grunt
Ik werd hier niet vrolijk van.

avatar van Baboesjka
Het origineel heb ik ook gezien. Grappig om dezelfde film van dezelfde regisseur te zien met een andere cast en in een andere taal. Het verhaal is precies hetzelfde. Ik vind Julianne Moore een fijne actrice. Heel charmant. Ook deze rol zet ze voortreffelijk neer. Het is wel zo dat de film mij niet erg verrast heeft, juist doordat het verhaal hetzelfde is. Ik wist al precies wat er ging komen. Toch leuk om gezien te hebben, en goed gespeeld en mooi in beeld gebracht. Een 7. 3,5*

Ik had pas te laat door dat dit een Remake is, maar toch leuk. De Spaanstalige versie ( Gloria , 2013) vond ik toch leuker.

avatar van macrobody
De perikelen van een gescheiden vrouw. Goed geacteerd maar toch wel heel saai in z'n geheel.

Uitstekende film over een gescheiden vrouw met volwassen kinderen die opnieuw verliefd wordt. Een mooi volwassen drama over een vrouw in een bepaald stadium van haar leven. Het hoofdpersonage is gelaagd neergezet. De film wordt met gemak gedragen door Julianne Moore die zo'n beetje in ieder shot zit, maar ook John Turturro mag niet onvermeld blijven. Een kleine 4.0 sterren.

Ontzettend goede film! Maar je moet niet verwachten dat je, zoals ik deed, naar een feel good movie gaat kijken. Het is een heel erg duistere film waarin je geconfronteerd wordt met de gevolgen met de hedendaagse ondergang van de familie en het verlangen om geluk te vinden in escapisme, seks, genotsmiddelen en narcisme. O ja, en de film heeft een prachtig slot!!!