Wakefield (2016)

2,86

geregisseerd door Robin Swicord
met Bryan Cranston, Jennifer Garner en Beverly D'Angelo

Howard Wakefield is een succesvol advocaat, echtgenoot en vader die in een opwelling besluit zijn perfect ogende leven achter zich te laten. Hij verschuilt zich stiekem op de zolder van zijn garage en observeert vanuit daar zijn vrouw en hun twee dochters. Hoe gaat zijn gezin om met zijn plotselinge afwezigheid? Howard bespiedt van een afstand zijn vertrouwde omgeving en neemt je mee in zijn herinneringen en bespiegelingen.

• vanaf 20 oktober te koop op dvd en blu-ray
20 BERICHTEN 4 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vanaf 20 april 2017 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)
EDIT: release verplaatst naar 20 juli

avatar van Iron Maiden

Trailer ziet er veelbelovend uit.

avatar van 606

oh nu al een 1,5 ster.

avatar van AxeCrazy
Vanavond in de sneak bij Pathé.
Geen briljante film. Redelijk langdradig en enkelzijdig. Je volgt Wakefield. Thats IT. Soms grappig, goed acteerwerk, maar geen hoogvlieger.

Ontzettend vermakelijke film! Bryan Cranston speelt weer fantastisch en weer met humor. Jammer is wel dat het einde ontzettend tegenviel en het heel eenzijdig is... vandaar dat ik deze film een 7 geef!

avatar van Zeriel
Een heerlijke film, waarbij jezelf lekker in mee kunt gaan. Meedenken in het experiment. Precies het soort films waarvan ik hou. Gedragen door Cranston en ook zeker Jennifer Garner. Gedurfd om consekwent voor 1 perspectief te kiezen.
De score hier is echt veels te laag.
Wel jammer dat ik de trailer al half gezien had, wat ik altijd probeer te vermijden, zodat ik al wist welke ricjting het op zou gaan.

avatar van pjutter
wat een lul joh

avatar van Bélon
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Intrigerend idee, matige uitwerking. Voor mij werkte de donkere humor niet zo, film was denk ik beter geweest als puur drama. Een keer moeten lachen: shot waarin de wasbeer en Wakefield naast elkaar door het afval aan het rommelen zijn.

Kleine 2,5*

0 sterren, zijn hoofd staat mij niet aan.

Tuurlijk is dit onzin, wat ik net hier boven schreef. Evenals mensen die alleen een trailer of niet kijken en daarop een mening baseren en hun score. Goed, Leuke film om te zien. Het acteerwerk is niet echt hoogstaand maar wel te pruimen, het einde is een beetje lafjes. Leuk gezien te hebben, maar niet meer dan dat.

avatar van Redlop
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De vraag is of Wakefield wel is wie hij zegt, of hebben we naar de fantasie van een zwerver zitten kijken? Het open einde wijst in die richting.
Ik had meer verwacht op basis van de trailer. Het verhaal komt niet echt tot leven.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het gegeven van deze film is inderdaad, zoals al gezegd, intrigerend, maar het einde is dermate onthutsend belabberd en beroerd, dat iedereen in de bioscoop reageerde met een 'nee...... dat kán niet....'
Je zit bijna twee uur te wachten op de oplossing, de ontknoping, en dan zegt ie alleen maar "I'm home".
Kan écht niet!

Daarom maar 1.5.

avatar van Alathir

taal1955 schreef:
Kan écht niet!

Daarom maar 1.5.

Zo spoilen mag ook niet

avatar van danuz
Leuk filmpje - en dat terwijl ik niks met zowel Cranston als Garner heb. Uitwerking laat hier en daar grove steken vallen (die flashbacks, wtf?) maar het onderwerp an sich is zo tof dat zelfs die foutjes het feest niet bederven.

avatar van revadebe
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goeie soundtrack, origineel verhaal. Een paar keer hardop gelachen om de zwarte humor van Mr. Wakefield. Mooi in beeld gebracht ook. En goed geacteerd.

Zoals de explicateur zei: de regisseuse (en Branston) wilden nu eens juist géén sympathiek hoofdpersoon. Dat is hij ook zeker niet, en dat maakt het zo intrigerend. En wie denkt dat hij aan het einde van de film daadwerkelijk sympathieker geworden is, denk nog eens na: pas toen het weer een competitie werd met Dirk kwam hij pas uit zijn hol. Niet echt een nobele reden!

Wel tikkeltje langdradig en voorspelbaar.

avatar van frodok
Zelden ZO'N slechte film gezien. Interessant gegeven, dat wel, maar ZO slecht uitgewerkt, ZO langdradig, zonder enige ontwikkeling in het hoofdpersonage, en dan een einde wat echt HEEL erg laf is. Ik lang niet altijd even positief over films die ik zie, maar deze film is echt een staaltje laffe cinema, die werkelijk nergens over gaat. Ik voelde me echt genept aan het eind.

avatar van mrklm
In de trailer zie je verwijzingen naar een 'tour-de-force', waarbij ik vermoed dat het compliment gericht is aan Bryan Cranston. In mijn ogen komt dat compliment juist Jennifer Garner toe, die feitelijk een pantomime-vertolking geeft en veelal vanuit het perspectief van Cranston (dus in medium-shot of long-shot) in gefilmd. Deze variant op "Rear Window" waarin een man zich verschuilt in zijn eigen garage en van daaruit niet alleen toekijkt hoe zijn familie omgaat met zijn verdwijning, maar ook zijn eigen leven in perspectief weet te plaatsen.
Het basisidee van een man die zijn gejaagde leven vol routine en verplichtingen weet te ontvluchten is zeer intrigerend. De weg die Howard Wakefield bewandelt om tot nieuwe inzichten te komen bevat grappige, pijnlijke en hartverwarmende momenten. Zijn ontmoeting met twee bijzondere jongeren uit zijn straat vormen emotionele hoogtepunten, maar het is Garner die zorgt dat Wakefield met beide benen op de grond wordt om nooit te sentimenteel wordt. Het enige minpunt is dat regisseur/scenarist Robin Swicard teveel zijn toevlucht zoekt tot voice-overs en daardoor Cranston te weinig ruimte geeft om zijn emoties en zijn gedachten te uiten met puur acteerwerk.

avatar van De zonderling
Ben hier positief door verrast. Enorm fascinerend verhaal, waarbij ik vooral de interne dialoog boeiend bleef vinden. Ik vond het bovenal best wel herkenbaar soms, wie zou z'n leven immers niet eens even op pauze willen zetten en van "buitenaf" willen aanschouwen? Ik in ieder geval wel

avatar van Wickerman

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na een half uur is de noviteit er wel vanaf. Wakefield komt zelf niet tot inkeer of verandering. Pas als zijn jaloezie om een andere man, die in het begin van de film ook centraal staat, weer opspeelt, komt hij uit zijn isolement. Niet vanwege de liefde voor zijn familie, maar omdat hij bang is zijn vrouw - als bezit - kwijt te raken.

avatar van MH040
wat een kl*te einde

Bij genre mag gerust "komedie" worden toegevoegd. Vond sommige komische stukjes trouwens wel wat uit de toon vallen.

avatar van Daan258
Moeilijk te beoordelen.

Wat ik wel gelijk kan zeggen is dat ik hier zeker een hoop meer van verwacht had.

Als je het verhaal zo leest klinkt het best interessant en enigszins ook best spannend.
Helaas na het bekijken van de film ben ik hier niet heel tevreden over.

Cranston weet wel een prima rol neer te zetten en zijn vertolking doet hij erg goed. Wat er gelukkig voor zorgde dat je toch aardig geboeid blijft kijken. Maar verder komt de film gewoon weinig los.
Ik ben het erg eens met vele berichten hier. De film heeft zeker zo'n ze positieve punten maar toch net wat meer negatieve. Sowieso is het eind inderdaad een flinke klap in het gezicht. Juist hiervoor blijf je eigenlijk kijken wat de personage van Cranston zal gaan ( ook de familie) doen en reageren. En wat zie je dan: Hij loopt zijn huis binnen en zegt: I'm home en dan rolt de aftiteling al op je scherm. Vreselijk zonde dit.

Wat ik al zei het ik vind het moeilijk om de film te beoordelen. Slecht was hij niet want vanwege Cranston wist de film toch nog wel aardig te boeien tot het eind maar helaas geen voldoende van mijn kant.

5,5/10