Divines (2016)

Frankrijk / Qatar
Drama / Misdaad
105 minuten / 107 minuten (Netflix)

geregisseerd door Houda Benyamina
met Oulaya Amamra, Déborah Lukumuena en Kevin Mishel

In een getto waar handel en religie hand in hand gaan hunkert Dounia naar macht en succes. Gesteund door Maimouna, haar beste vriendin, besluit ze om de voetsporen te volgen van Rebecca, een gerespecteerde drugsdealer. Haar ontmoeting met Djigui, een sensuele jonge danser, zal haar dagelijks leven grondig veranderen.

Aangekocht door Netflix. Release: 18 november

Film is totaal niks, zonde van me tijd

avatar van Elvenraad
Miri schreef:
Film is totaal niks, zonde van me tijd

Want?

avatar van JahLex
In plaats van lang te zoeken gister gewoon eens de eerste de beste film op Netflix gepakt. Bleek deze. Een niet onaardig coming of age verhaal / crime story / portret van de schaduwkant van de samenleving in een franse stad (welke eigenlijk?). Weinig hoopgevend (geen eind goed, al goed einde), maar boeiend en onderhoudend genoeg hoor!

JahLex schreef:

Parijs. (IMDb: "A streets teenager from dysfunctional family from a banlieue (HLMs) in Paris comes across a young dancer who turns her life upside down.")

Aardige film over een meisje dat samen met haar vriendin op het verkeerde pad belandt. Het verhaal en verloop is weinig origineel, en niet overal even geloofwaardig gebracht. Maar de film blijft wel onderhoudend en bevat een aantal goeie scenes. De twee jeugdige hoofdrolspeelsters zetten hun rollen vol enthousiasme neer. Net geen 3.5 sterren voor dit verder prima regiedebuut.

In veel opzichten vergelijkbaar met het net iets betere Bande de filles.

Zeker wel een goeie film. Goeie grimmige sfeer en de jonge actrices spelen een overtuigende rol vooral Oulaya Amamra.

Mooi, rauw, realistisch, goed geacteerd.

Vanavond op France 2, ik ben benieuwd.

avatar van Djumbo
Vandaag gezien op Netflix
Film won ook heel wat prijzen: (Golden Globes - Cannes - Cesars )
- Genomineerd voor 1 Golden Globe voor Beste Film in een "vreemde" taal
- Won Gouden Camera in Cannes voor Beste Regisseur "Houda Benyamina"
- Won Cesars voor "Beste eerste Film" "Beste Bijrol Déborah Lukumuena" en "Beste aankomend talent voor
Oulaya Amamra"
- Genomineerd voor Cesars "Beste Film" "Beste Regisseur"
Won ook prijzen op de filmfestivals van "Afi Fest" - "Black Reel Awards" - "Carthage Film Festival" - "Globes de Cristal Awards, France" - "Hamptons International Film Festival" - "London Film Festival" - "Lumière Awards, France" - "Munich Film Festivals" - "Toronto International Film Festival"

avatar van david bohm
De innemende hoofdrolspeler steelt wat mij betreft de show hier. Ook haar vriendin speelt bijzonder aardig. Helaas vliegt de film de laatste twintig minuten nogal uit de bocht en wordt het wat mij betreft al te dramatisch.