ad
  • 8.110.189 stemmen

The Belly of an Architect (1987)

Drama | 108 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Italië

Geregisseerd door: Peter Greenaway

Met onder meer: Brian Dennehy, Chloe Webb en Lambert Wilson

Releasedatum: 23 september 1987

Over The Belly of an Architect

"Art is the food for madness."

De Amerikaanse architect Stourley Kracklite reist samen met zijn veel jongere vrouw af naar Rome, om het werk van de achttiende-eeuwse Franse architect Boullée te onderzoeken. Tijdens deze negen maanden in het buitenland heeft de corpulente Kracklite echter last van chronische maagpijn. Bovendien ontstaat er rivaliteit tussen hem en de Italiaanse architect Speckler.

image

avatar van aslan

aslan

mooie muziek van Wim Mertens

Sam Stofferis

akkoord wat muziek betreft!

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Verder ook prachtige film trouwens, mooie beelden en een bitterzuur verhaal. Eén van Greenaway's betere films!

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Architectuur als onverbiddelijk en voorbode van de dood.. verder prachtige montage van architectonische beelden op muziek! Vernieuwend regisseur!

avatar van Robi

Robi

Ook weer zo'n film die ik lang geleden (bijna 20 jaar) gezien heb en waarvan ik hoopte dat hij nog eens op tv zou komen. Tevergeefs. Dus ook hier maar weer de dvd gekocht. Peter Greenaway films zijn over het algemeen heel bijzonder. Dat geldt ook voor deze. Mooie beelden, mooie muziek (Wim Mertens deze keer i.p.v. Michael Nyman) en een boeiend verhaal. De buik van de architect.

Driello

Maar wat heeft Cloe Webb een vreselijke stem! Dat iriteerd echt enorm. Jammer want het verpest een beetje het plezier van de film.

Weinig films gezien overigens waarbij je zo met de hoofdpersoon meeleeft.

Driello

Nog eens bekeken (derdekeer). Het blijft een goed geacteerde film met mooi camerawerk,een boeiend verhaal en met een prachtige setting. maar mevrouw Webb hoor ik liever nooit meer.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Mooie muziek, toch ook?

Driello

Absoluut, en, net alsde andere Greenaways die ik zag (A draughtsmans contractandThe Cook), zeer fraai passend bij de sfeer van de film.

avatar van poko

poko

• 2074 stemmen

Die oudere greenaways bevallen me toch erg goed. Erg eigenzinnige films allemaal, met meestal geweldige muziek. Hier ook! Moet toch ook maar eens wat van zijn nieuwere werk bekijken...

dikke 4*

avatar van Reinbo

Reinbo

Erg mooie film met geweldige soundtrack. Sterk gespeeld en intrigerend verhaal. Moet de rest van de vroege Greenaway's ook maar eens (her)zien. Groot auteur. Film is werkelijk schitterend op blu ray: The Belly of an Architect (DVD & Blu-ray) [1987]: Amazon.co.uk: Brian Dennehy, Chloe Webb, Lambert Wilson, Peter Greenaway: Film & TV

Dikke 4*

avatar van 93.9

93.9

Mooie rol van Brian Dennehy. Meesterwerk. Prachtige sountrack van Wim Mertens.

O.a met 4 Mains, dat ik ooit weleens op tv hoorde als tune van een boekenprogramma. Mooi dat ik daar achter ben gekomen. Heel goed!