Rawhead Rex (1986)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door George Pavlou
met David Dukes, Kelly Piper en Heinrich von Schellendorf

Ierland zal nooit meer hetzelfde zijn nadat Rawhead Rex, een afschrikwekkend monster uit lang vervlogen tijden, wordt bevrijd door een onwetende boer. Terwijl Rex alles vernietigt wat op zijn pad komt, probeert een man om hem tegen te houden.

avatar van JoeHallenbeck
Eén van de populairdere films van Clive Barker, zo te zien.
Ik heb de film zelf niet gezien maar wel het verhaal gelezen in z'n verhalenbundel Books of Blood. Zo te merken kan ik het daar ook maar beter bij laten.

avatar van pjotr
JoeHallenbeck schreef:

Één van de populairdere films van Clive Barker, zo te zien.
Hoe kom je daar bij?
Clive Barker zelf is ook doodongelukkig met deze film las ik....
Oh... het was sarcastisch bedoelt zie ik nu.... ......sorry..

avatar van Sam_Bracke
Ik vind dat echt wel een vette film hoor

avatar van brucecampbell
Fantastische pulp!
Toen ik bij de begincredits de naam Clive Barker zag staan, wist ik al dat dit eigenlijk niet stuk kon.
De film heeft een heel aardig sfeertje en alhoewel het monster er eigenlijk niet uitzag had het wel zijn charmes. Wel zeer spijtig van het wat idiote einde, want anders had deze van mij nog een half puntje extra gekregen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg geestige flauwekul, deze Rawhead Rex.

De naam Clive Barker kan echter wel wat verkeerde verwachtingen voortbrengen. Want hoewel op een gegeven moment de film veelal draait om demonen, de kerk en de duivel en bepaalde religieuze beelden en rituelen, Rawhead Rex is uiteindelijk niets meer dan een grote vent in een rubberen pak en idioot masker. Het schijnt dat Barker zelf ook niet zo blij was met deze film en voor zijn volgende verhaal kroop hij zelf in de regiestoel. En dat resultaat is niemand vergeten. Iets minder bekend is Rawhead Rex. En dat is, hoe knullig deze film ook is, toch niet helemaal terecht.

Want hoewel behoorlijk slecht, het amusementgehalte ligt bij Rawhead wel erg hoog. Het standaard stramien van een buitenstaander die iets gruwelijks ontdekt in een klein boerendorpje, maar de lokale politie wil 'm niet geloven is helemaal in tact gebleven. Wat belachelijk acteerwerk, een slechte dub, een hilarische poging om toch wat vrouwelijk naakt in de film te krijgen en zo'n onvervalsbare jaren '80 sfeer en je horrorfilm is bijna klaar. Maar de grote troef is toch dat uit de kluiten gewassen monster. Het blijft toch geweldig om volwassen mensen te zien acteren tegenover een vent met een masker dat maar één gezichtsuitdrukking kent en al scheel kijkend vooral wat in het rond gromt. Als iets op de lachspieren werkt, dan is dat het wel.

Al met al erg geinige pulp. 3,5 sterren.

avatar van Sam_Bracke
van zo'n soort horror flms houd ik nou echt van!! Net zoals The Ghoulies:D Weten jullie misschien nog meer van dit soort films?

Dit is ongeveer één van de eerste horror films die ik huurde toen ik destijds mijn eerste videorecorder kocht. Ik had deze film gekozen vanwege de fraaie cover en de plaatjes achterop. Achteraf gezien stelde de film wat teleur want het begin vond ik saai en pas nadat Rawhead Rex verschijnt (duurt effen) wordt het pas aardig. Ik heb de film ergens in 1986 gehuurd en daarna ook nooit meer gezien. Hij is volgens mij ook nog nooit op TV vertoond.

Reinbo
Man in pak! Man in pak!

Ja, het monster hier is duidelijk een man in pak met een soort Schwarzenegger kop met Draculabitje in. Maar dat mag de pret niet drukken, want het is verder een sfeervol plattelandse horrorstory. Heb me er goed mee vermaakt.

avatar van Richard_Voorhees
Nog best redelijk vermakelijke pulp. Hier en daar valt de film wat stil, maar al met al gebeurd er genoeg om de aandacht er redelijk bij te houden. Het monster ziet er inderdaad niet uit, maar dat mag de pret niet drukken. De sfeer is zo nu en dan wel prima en het acteerwerk gaat er ook wel mee door.

avatar van PEN15
man-in-pak horrorfilm die zich veel te seerieus neemt.

heb de film zojuist gezien dit is een duitse versie jammer dat ze er wat stukken hebben uitgehaald verder een beetje saai gebeurd niet veel

avatar van Boeikens
Echte 80's horror.

Er had bij de genres zeker Komedie mogen bijstaan, ook al was dat in oorsprong waarschijnlijk niet zo bedoeld Dat monster ziet er echt niet uit Zo nep dat het al weer grappig wordt.
Aanvankelijk wat traag maar in zijn geheel lekker vlot en nergens saai.

avatar van jeroentjuhhhhh
In het druilerige Ierland waar men de tijd vult met heftig zoenen voor de ogen van een jonger broertje of met het traditionele zuipen in een troosteloze camper/caravan, is het aan Clive Barker creatie Rawhead Rex om wat leven in de brouwerij te brengen. Barker mag dan niet tevreden zijn met het eindresultaat, 30 jaar laten is de manier waarop Pavlou het monster z'n on-screen tijd gunt toch wel verfrissend! Waar de meeste monsterflicks nog vrij veel in duisternis proberen te verhullen, is Rex hier vanaf het begin tot eind in volle glorie te bewonderen. Met vele memorabele momenten als gevolg!

avatar van mrklm
Als tiener heb ik de VHS van deze film zeer vaak in handen gehad. Rawhead Rex is echter niet zo spectaculair of zo bloederig als de cover doet vermoeden en verwacht je toch iets beters met Clive Barker als scenarist. Het verhaal - over een demon die tot leven komt nadat een zeer oud monument wordt ontheiligd - is niet bijster origineel, maar het scenario bevat voldoende ingrediënten voor een prettige horrorfilm, waaronder het feit dat de film op locatie in Ierland is opgenomen. Het grote nadeel is een beperkt budget waardoor de toch al matige special effects er anno 2018 zwaar gedateerd uit zien. CGI-monsters zijn zelden overtuigend, dus het gebruik van een stuntman in rubberen kostuum is zeker geen bezwaar. Helaas doet Rawhead Rex meer denken aan Trog dan aan Predator en regisseur George Pavlou gebruikt teveel close-ups om het weinig overtuigende masker te maskeren. En omdat het monster niet overtuigt, doet de film dat ook niet.