• 8.258.916 stemmen

Alternatieve titel: Achter Elke Deur

Geregisseerd door: Nicholas Ray

Met onder meer: Humphrey Bogart, John Derek en George Macready

Plot Knock on Any Door

"It will shock you but it will hold you spellbound to the end !"

Andrew Morton is een advocaat die zijn weg uit een slechte buurt heeft gewerkt. Nick Romano is zijn client, een jonge man met een waslijst aan misdaden. Nadat hij zijn loon vergokt heeft, hoopt hij wat juwelen te kunnen kopen voor zijn vrouw. Het blijkt dat ze zwanger was als hij haar later dood vindt na een zelfmoord. Wanneer hij roofovervallen gaat plegen en opgepakt wordt door Nick, krijgt hij een heel patroon kogels in zijn lijf geboord. Als er dan een rechtszaak volgt legt Morton de nadruk op de kwaadheden van de achterbuurt.

imageimageimageimage

Andrew Morton

Nick Romano

Dist. Atty. Kerman

Adele Morton (as Susan Perry)

Judge Drake

Dogie Hogan

"er is nog niet gestemd"

Dat kan nu wel; de film is inmiddelds op DVD uit: R2/NTSC.

Echter in een DVD-boxset; meerder daaruit ken/bezit ik al; misschien is de film/DVD ooit "los" te koop.

Bogey ditmaal als advocaat...

Dogie Hogan

Sony pland release in 2009!

avatar van Iketes

Iketes

• 1968 berichten

Degelijke Noir die goed vermaak biedt. Komt erg langzaam op gang en blijft zeker in het begin té veel aan de oppervlakte maar mondt zich gaandeweg steeds meer uit in een spannend rechtbankdrama welke een aanklacht is tegen de maatschappij. Zeker het einde is enerverend.

Plotomschrijving is wel wat ongelukkig trouwens.

avatar van IcU

IcU

Dogie Hogan schreef:

Sony pland release in 2009!

Werd eens tijd. Mogen van mij ook vele andere releases van de wat oudere films komen. (kan 'In a Lonely Place' ook nergens vinden...)

IcU schreef:

(kan 'In a Lonely Place' ook nergens vinden...)

Zit o.a. in deze goedkope boxset met nog drie Noir-toppers....

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Inmiddels is deze film sinds begin deze maand eindelijk los op DVD verkrijgbaar (UK-import - Cornerstone Media).

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

't Is even wennen een rechtbank film van Ray. Maar dat gevoel verdwijnt al gauw. 't Blijkt haast een voorstudie van Rebel Without a Cause. Een verongelijkte jongeman met looks, John Derek, is slachtoffer van de maatschappij als een James Dean avant-la-lettre. Derek heeft meer screentime dan Bogart (die de film mede produceerde).

avatar van mrklm

mrklm

Aardig, maar niet opzienbarend rechtbankdrama doet wat ouderwets aan, vooral in de benadering van de rechtszaak die een groot deel van de film in beslag neemt. Humphrey Bogart speelt advocaat John Morton die de jury ervan probeert te overtuigen dat Nicky Romano [John Derek], ondanks zijn criminele achtergrond, niet degene is die tijdens een bankoverval een getuige doodschoot. In flashback komen we wat meer te weten over hoe Nicky in de criminaliteit terecht kwam en hoe hij zich langzaam opwerkte in die duistere wereld. George Macready, met duidelijk zichtbaar litteken, is de openbare aanklager die elk middel aangrijpt om het pleidooi van zijn tegenstander te ondermijnen. Niet slecht in zijn soort, maar sindsdien heeft het rechtbankdrama zich behoorlijk ontwikkeld en films (waaronder 12 Angry Men (1957) en Inherit the Wind (1960) die veel overtuigender zijn.

avatar van clubsport

clubsport

Degelijk rechtbank drama maar verder geen topper , Bogart speelt dusdanig goed dat hij de film qua kijkbeleving

naar een wat hoger niveau weet te trekken maar een echte topper word het nooit .