Season of the Witch (2011)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Dominic Sena
met Nicolas Cage, Ron Perlman en Claire Foy

Tijdens de zwarte plaag in de 14de eeuw in Europa krijgt een ridder de opdracht om een meisje te vervoeren, dat ervan verdacht wordt een heks te zijn die verantwoordelijk zou zijn voor de plaag. De ridder denkt echter dat ze valselijk wordt beschuldigd en samen met een groepje aanhangers probeert hij het meisje naar een mysterieuze plaats te brengen, waar haar onschuld bewezen kan worden, en waar ook de plaag gestopt kan worden.

De film krijgt net een krappe 3. Het verhaal en de acteur zijn op zich goed. Het is verder geen verrassende film. Een leuke 'wegkijkfilm', maar dan wel met een heel matig (ik doel dan vooral op de effecten en hoe die heks eruit ziet) einde.

avatar van baspls
"We're going to need more holy water."

Weer eens een sterke Fantasy/Horror voor een keertje.

Een van Nicolas Cage betere rollen. Ron Perlman was hier ook wel goed. En een erg leuke cameo van Christopher Lee een van mijn persoonlijk favoriete acteurs, hij lijkt wel een beetje op The Elephant Man met die bult.

Season of the Witch vertelt het verhaal over twee Kruisvaders die niet langer willen mee vechten omdat ze teveel onschuldigen hebben gedood. Eenmaal teruggekeerd in hun thuis land krijgen ze te horen dat de pest massaal is uitgebroken. Deze zou zijn uitgeroepen door een heks. De kardinaal zal hun desertie vergeven mits ze samen met een wapenmeester en een priester de Heks naar een abdij brengen waar ze word berecht. Hij twijfelt echter of het meisje in kwestie wel werkelijk een Heks is. Een sterk verhaal, wel eens waar totaal niet historisch correct maar ja het is Fantasy dus dat maakt weinig uit, auteursvrijheid.

De film begint meteen goed. De openingsscène waar vrouwen die worden beschuldigd van Hekserij worden opgehangen - "Priest, you're gonna burn in hell!" - zet al meteen een goed sfeertje. Visueel is de film goed, goede cinematografie. De kostuums en make-up zien er zeer goed uit. De met Pestbulten bedekte acteurs en lijken zien er ook indrukwekkend uit. Wel een beetje jammer van de belabberde CGI af en toe, vooral aan het einde. Een aantal lekker lugubere beelden en daarmee is deze Fantasy Horror compleet, het verhaal is hier beter dan gewoonlijk bij dergelijke films (Van Helsing kuch).

Al met al een geslaagde film.
-Acteurs 7/10
-Verhaal 9/10
-Cinematografie 8/10
-Effecten 3/10
-Make-up 9/10
-Algemeen 8/10

avatar van Kondoro0614
Season of the Witch

Ik ben vandaag in een middeleeuwse stemming! Daarom past Season of the Witch er prima bij! Ook hier ging het weer over de pest en over hekserij! Ik denk toch wel twee van de grote onderwerpen in het element "Middeleeuwen"! En daar komen dan goeie en slechte films uit! Gelukkig was Season of the Witch 1 van de betere!

Season of the Witch had ik al een tijdje in mijn wacht-list staan! En ik keek er erg na uit! Helaas was ik de film vergeten tot vandaag! En ik heb er geen spijt van dat ik hem heb gekeken! Wat een sterk verhaal heeft deze film! Er zijn natuurlijk realistische en onrealistische dingen te vinden in deze film! Neem nou het sterk geloof in God, Jezus etc.! Dat was die tijd natuurlijk ook groots! Het veroordelen van zogenaamde 'heksen'.. Maar niemand was eigenlijk een heks.. Dat DACHT men! En ja, je werd zoals je ook zag in deze film om alle kleine dingetjes al als heks uitgemaakt.......! En natuurlijk het onrealistische zijn de demonen.. En het tot leven komen van de dode monniken !

Nicolas Cage speelde zijn rol prima! Als voormalig (Om zo maar te verwoorden) soldaat van een erg sterk leger dat aangedreven word door een priester die god kan "horen".. Maar na het vermoorden van een vrouw en het zien dat het leger eigenlijk gewoon alle inwoners heeft afgeslacht, besloot hij om van het leger afscheid te nemen.. Waarna hij een missie krijgt om een "Heks" te transporten naar het monnik kasteel... Ron Perlman die het ook erg goed deed! Maar telkens als ik hem zie moet ik aan Sons of Anarchy denken.. Haha! Is de rechterhand van Cage.. Om zo maar te zeggen.. Stephen Campbell Moore of te wel Debelzaq (HAHA!) is de monnik die mee gaat.. En speelde ook een goed rolletje.. En uiteraard deden de rest van de acteurs het goed!

Ondanks dat ik erg te spreken over Season of the Witch verpesten de Effecten / GFX van de film het een beetje.. Daarom zou de film bij mij ook niet aan een 5.0* tippen! Want ik vond deze erg lelijk! Ik vindt een 4.0* een mooi cijfertje voor deze film!

avatar van Daan258
Prima thriller filmpje.
Het verhaal was niet heel bijzonder maar keek lekker weg. Acteerwerk was ook niks mis mee (vooral als fan van Nicolas Cage maakte het de film ook net wat leuker voor mij) en een goede sfeer. Enige minpuntjes waren toch wel dat CGI een stuk beter had gekund en miste ik hier en daar wat spanning.
Maar toch zeker wel een 3,0* voor dit werkje.

avatar van Roger Thornhill
Een aardig plotgegeven met adekwate personages, ook al worden die dan gespeeld door Nicolas Cage en Ron Perlman, "so you suspect Season of the witch will not be an exercise in understatement" zoals Roger Ebert treffend opmerkt. En inderdaad, stevige actie, veel zwaaiende zwaarden, en acteerwerk dat bestaat uit betekenisvolle blikken bij op vermoeide toon uitgesproken one-liners, maar helaas stort de film in zodra de groep bij het klooster aankomt, en de CGI-troep van de laatste tien minuten zuigt elk beetje leven uit de film (en elk beetje interesse uit deze kijker). En waarom toch al die donkere en van heldere kleuren ontdane opnames – of denken de regisseur en zijn cameraman soms dat dát de betekenis van het begrip the Dark Ages is?

avatar van milan90
Achtbaan film waar flink de vaart inzat, hier door keek het lekker weg maar werd de spanning snel afgebroken en was het wachten op de volgende actie. Visueel mooie opnames in Europa. Ik las dat Cage onder de indruk was van alle oude rijkdom als kastelen en in Amerika veel oude gebouwen worden gesloopt voor nieuwe projecten en daarmee de geschiedenis van oudheden worden weggenomen. Zowel Cage als Perlman speelden goed samen. Verrassend einde, maar special effecten waren wat mager. Alle personages als gebeurtenissen hadden wel iets meer uitgediept kunnen worden en zou de film ten goede komen. Had een half uur langer kunnen duren. Snap wel het lage cijfer op IMDB. Geen spijt van om deze film te zien.

avatar van Antonev
Aardige thriller/actie/fantasy film met een historische achtergrond. Prima cast die het niet slecht doet en een redelijk boeiend verhaal. De landschappen, aankleding, locaties etc. zagen er hartstikke goed uit, de special effects waren soms ietwat houterig.