Beat the Devil (1953)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door John Huston
met Humphrey Bogart, Gina Lollobrigida en Peter Lorre

De heren Peterson, O'Hara, Ross en Ravello willen per schip naar Centraal Afrika voor zaken. Gedurende een oponthoud in een Italiaanse havenplaats krijgen ze gezelschap van Billy en Maria Dannreuther en Gwendolen en Harry Chelm, die eveneens zakelijke plannen hebben. Spoedig blijkt, dat hun plannen veel met elkaar te maken hebben.

avatar van Poisonthewell
Bijzonder amusante, luchtige, enigzins absurde comedy. De plot is tijdens de opnames bedacht. In eerste instantie zou het een thriller worden die ook nog eens kritisch was over kolonialisme, maar Huston verscheurde het script op de eerste dag en besloot een comedy te maken. Truman Capote werd binnengehaald om het verhaal ter plekke aan elkaar te schrijven. Het resultaat is een erg leuke film. Bogart lijkt veel plezier te hebben in zijn rol, evenals Jones en Lollobrigida. Leuke bijrollen ook van Robert Morley en Peter Lorre. 4*

FisherKing
Sprankelende komedie. Wat een top-cast ook. Humphrey Bogart en Gina Lollobrigida als een stel. Robert Morley (briljant), Peter Lorre (uiteraard goed), Ivor Barnard en Marco Tulli als bad guys zijn briljant.

En dan natuurlijk de uiterst charmante flapuit en droomprinses Jennifer Jones. Wat een prachtrol.

Het script is gewaagd. "offbeat noir satire" las ik ergens, het zit vol grappen, en vooral in de gesprekken en gaat zo snel dat ik een relatie met Arsenic and Old Lace kan ontdekken, dit is alleen weirder. Zelfs partnerruil wordt besproken, en uitgevoerd (sic!). Truman Capote en John Huston schreven samen het script.

Enorm fijne avond gehad, en ik denk, dat bij herziening, gezien de subtiele humor, er nog wel wat bij kan komen.

Bijzondere Film... 4*

avatar van Naomi Watts
Een droomcast, geweldige absurde humor, een script mede geschreven door Truman Capote. Dat kan toch niet meer misgaan? Nee, dat kan inderdaad niet bij Beat The Devil.

Vooral de rol van Jennifer Jones vond ik geweldig. Bogart, Lorre, Morley, Tulli, Barnard en Lollobrigida spelen allemaal niet minder dan briljant, heerlijke film. 4*

avatar van Edie
Naomi Watts schreef:

Mee eens! Prima te volgen, grappige type's etc.. (leuke rol van jennifer jones) Ook zeker 4*

avatar van The One Ring
Ondanks dat ik de film gisteren zag kan ik er eigenlijk nauwelijks over oordelen. De dvd liep op het begin twee keer vast, waardoor ik ruim 10 minuten gemist heb. Daarbij bleek het ontbreken van enige ondertitels hier voor de verandering erg lastig te zijn. Mijn Engels is niet slehct, maar al die aangezette accenten, het vrij hoge tempo van de gesprekken plus de ook al niet duidelijk sprekende Bogart zorgden ervoor dat ik maar erg weinig van het verhaal en de dialogen meekreeg. Althans, op het begin. Op de helft ging het wel beter, maar toen was het eigenlijk al te laat. Als er op zijn minst Engelse ondertitels op gestaan hadden dan had dit probleem er niet hoeven zijn.

Wel leuk vond ik het acteerwerk. De acteurs leken allemaal schik in hun rollen te hebben. Vooral de bad guys waren hier goed te genieten. Ook geweldige koppen hebben ze voor die rollen gecast. Bogart had in mijn ogen echter wel wat minder schermtijd dan alle andere personages, ondanks dat hij de hoofdrol heeft.

Maar ik geef maar geen cijfer. Ik moet deze film nog later eens onder betere omstandigheden kijken. Wachten is op een dvd met ondertitels.

avatar van Floris22
Tja, wat valt er over deze film te zeggen. Ik vond het maar een rommeltje. Er schijnt een verhaal in te zitten, maar als als dat er al inzat heb ik het in ieder geval niet echt kunnen ontdekken. Te veel flauwe humor en Peter Lorre kan ik nog steeds niet waarderen in een komische rol. Bogart was de reden dat ik deze film kocht maar hij had beter bij de film noirs kunnen blijven. 1.5*

Floris22 schreef:

Hetzelfde bij mij: ik verzamel de films van Bogart, of ze nu goed zijn of niet. Ik bewonder hem.

avatar van The One Ring
The One Ring schreef:

Of tot hij op tv komt natuurlijk, zoals gisteren het geval was.

Ik kan de film nou beter beoordelen. Handig is het wel om van te voren te weten dat het inderdaad het script verscheurt is en dat er veel geïmproviseert is. Het is soms haast een vakantiefilmpje van de acteurs. Het heeft allemaal iets onbekommerds, iets relaxed. Van het verhaal kan ik eigenlijk helemaal niks maken. Het heeft iets met uranium te maken, maar meer kon ik nauwelijks volgen. Daaraan herken je weer het verscheurde script. Volgens mij heeft niemand de moeite genomen om het werkelijk te herstellen. Truman Capote heeft vooral onwaarschijnlijke dialogen geschreven, die bij vlagen geestig zijn, maar stiekem nergens op slaan.

Doordat de acteurs het zo naar hun zin lijken te hebben, komt het echter allemaal pas echt leuk over. De bad guys zijn geweldig, met name Lorre, wiens typetjes ik altijd kan waarderen. Ik meen me te herrinneren dat Bogart hier minder in vorm was, maar dat valt mee. Hij speelt zijn rol ook leuk, al scheen hij niet tevreden te zijn geweest over de film. Een meesterwerk is het absoluut niet. Daarvoor is het te, tja, te leeg, maar het kijkt wel aardig weg.

avatar van OlafS
Het verhaal rommelt aan alle kanten maar neemt niet weg dat de film lekker wegkijkt. Kijk altijd met veel plezier naar Humprey

Ontzettend leuke film. Het verhaal springt alle kanten op, maar dat werkt eigenlijk in het voordeel. Heerlijk. 4 sterren.

avatar van movie acteurs
Gedateerde, maar wel leuke komedie. Vooral het verhaal is bijzonder goed uitgewerkt. Ik wilde de film ooit graag zien aangezien Lollobrigida een van mijn favoriete actrice's is. Daarom bekeek ik de film eigenlijk maar voor hij was niet teleurstellend. Van Bogart ben ik absoluut geen fan, persoonlijk heb ik niks met deze acteur. Maar alsnog was de film gewoon goed. Het einde is trouwens geweldig. 3,5.

avatar van RuudC
Hier kon ik echt helemaal niks mee. De plotomschrijving wekte de indruk dat dit nog wel eens spannend zou kunnen worden, maar zelfs een doldwaas ritje naar Afrika zat er niet in. Het verhaal is even stuurloos als het schip waar de hoofdpersonen mee op reis zijn. Beat The Devil barst van de oninteressante dialogen. Zelfs Humphrey Bogart weet niet te imponeren. Alleen Peter Lorre en die gekke Britse majoor voegen nog ‘iets’ toe. Nee, dit is een erg flauwe, saaie en bovenal amateuristische bedoening. Wat een oeverloos gezever.

Een handvol sterren plus een ervaren regisseur plus een op zich aardig verhaal. Niet te bevatten dat het eindresultaat zó ondermaats is. Ergens onderweg moet het mis gegaan zijn, waardoor het erop lijkt dat John Huston niet goed meer wist of hij nou een misdaadfilm wilde maken of een komedie. Hoe dan ook: het is vlees noch vis. Zonde van de tijd.