Black Dynamite (2009)

Actie / Komedie

geregisseerd door Scott Sanders
met Michael Jai White, Salli Richardson en Tommy Davidson

Het verhaal van de Afro-Amerikaanse actielegende en CIA agent Black Dynamite (Michael Jai White) in de jaren '70. Wanneer de Italiaanse maffia zijn broer koud maakt en heroïne in de plaatselijke weeshuizen pompt, is Black Dynamite uit op wraak. Hij neemt het op tegen de maffia en hun leider, enkel bekend als ''de man'' en ontdekt daarnaast corruptie binnen de Amerikaanse regering.

Deze humor is niet echt aan mij besteedt, te flauw en te onnozel. De verwijzingen en het eerbetoon naar de soort gelijke goedkope jaren 70 films (daar heb ik vorig jaar nog een aantal van gezien) ten spijt maar die films waren toch leuker en beter dan deze flauwe bedoeling. Ik moet wel zeggen dat ze de jaren 70 sfeer heerlijk hebben weergegeven ook qua muziek. Je want je bij deze film even terug in de jaren 70. Het verhaal stelt bitter weinig voor en wist ook nauwelijks te boeien. Zoals al eerder gezegd is de humor me totaal ontgaan want het is me gewoon te flauw en te onnozel. Omdat de film gelukkig niet al te lang duurt is hij wel nog redelijk te doen (ondanks dat heb ik hem hoofdzakelijk op 2x speed gekeken).

avatar van chucknorris
Aardig, maar iets te corny. Meest komische stukje vond ik die auto die in het ravijn duikt. Erg grappig dat ze daar 2 x de zelfde scène voor gebruikten.

avatar van RaoulDuke
Alles is fout aan deze film, Het acteerwerk, de muziek, het verhaal, de montage, de timing en ga zo maar door. Maar dan op zo'n manier dat ik me in ieder geval 75 minuten kostelijk vermaakt heb.
Parodie op Blaxploitation-Pulp van de bovenste plank.

avatar van tattoobob
Best wel boring!!!!

avatar van Sergio Leone
Meh.

Black Dynamite zal als parodie op blaxploitationcinema (waarvan ik geen jota ken) wellicht geslaagd zijn, maar ik heb me voornamelijk verveeld.
Af en toe passeert een leuke scène, maar als geheel is dit te plat: talloze 'moppen' zijn véél te kinderlijk.

Maar dat zal niet gelegen hebben aan de cast, want die vind ik best goed acteren. Vooral hoofdrolspeler Michael Jai White kraamt zo nu en dan een leuke oneliner uit.

En ook de regie valt weinig te verwijten. Black Dynamite doet effectief erg seventies aan: het camerawerk, de beeldkwaliteit, overgangen tussen scènes, de foute kutmuziek, noem maar op.
De gevechten zijn dan weer wat minder in beeld gebracht, waardoor veel kung fu verloren gaat. Maar dat is misschien ook weer deel van de parodie. Mij echter niet gelaten.

avatar van Kronos
Amusante film die goed het midden houdt tussen eerbetoon en satire.

avatar van Jeremiah1989
bij vlagen grappig

Ramon K
Flauwe spoof.... Alles wat bedoeld en onbedoeld grappig was aan de blaxploitationfilms uit de 70's wordt met een factor 10 uitvergroot en dan krijg je dit soort flauw gedoe. Zie er dus ook weinig 'eerbetoon' in. Kun je beter een paar echte blaxploitationfilms gaan zien (Willie Dynamite!).

avatar van Improvision
Briljante film.

avatar van jumpstylemovie
Erg grappig. Ik ben zelf dol op dit soort overdreven flauwe humor. Ondergewaardeerd!

avatar van otherfool
Dynomite, dynomite!

Prima kunnen lachen met deze overdosis ongein van schrijver en hoofdrolspeler Michael Jai White, die in een ver verleden enige furore maakte met Spawn (1997). Black Dynamite is compleet over the top, flauw tot en met, dom en lomp, maar ook met classic grappen en oneliners die in hoog tempo op de nietsvermoedende kijker afgevuurd worden. Het had allemaal allicht net ietsjes subtieler gekund, maar als spoof geslaagd en geschikt voor een onbezorgde anderhalf uur gegrijns.

Can you dig it? 3,5*.

avatar van mrklm
Michael Jai White speelt de titelrol in deze parodie op en hommage aan de Blaxplotationfilms uit de jaren '70. Black Dynamite besluit wraak te nemen wanneer zijn jongere broer door onbekenden blijkt te zijn doodgeschoten en stuit uiteraard op een complot van 'the man'. Regisseur Scott Sanders weet de stijl van de blaxploitationfilm - korrelig beeld, jumpcuts, extreme zoom-effecten, razendsnelle montage e.d. - goed te imiteren, maar hoewel ondanks de korte speelduur [75 minuten + aftiteling] is het toch wat langdraderig, omdat de grap al snel duidelijk is en de rest vooral een herhaling van zetten is, tot aan de toch wel geestige finale. Maar kijk toch liever het 25-minuten-durende segment 'A Fistful Of Yen' uit The Kentucky Fried Movie.

djordy von trier
Veel maar dan ook veel te ongewardeerdt een score van 7.4 op imdb en 85% op rotten tomatoes en hier dan zo'n lage score. De film was grappig en niet zoals theunissen schreef flauw, ik vond het een hele grappige satire op blaxplotation films en de soundtrack van de film

avatar van Brabants
Knap staaltje werk om met een laag budget een soort blaxploitation film te creëren zoals Black Dynamite. Laat voorop staan dat blaxploitation je moet liggen en hiermee zeggende is het sowieso aan mij niet besteed. Toch met Michael Jai White in de hoofdrol weet het behoorlijk de aandacht te trekken en is er het bewijs dat de man niet enkel martial arts ter beschikking heeft, maar ook acteerkunst zeker niet ontbreekt. Door de cinematografie met super 16 en stock footage is het behoorlijk goed gelukt om met weinig geld deze jaren '70 productie te realiseren. Toch ligt het er qua uitstraling allemaal net iets te dik op en nogmaals gezegd moet je er van houden om het leuk te kunnen vinden.

avatar van GuidO96
Toch wel echt een heerlijke foute jaren 70 film die zeer prettig wegkijkt.

Het is jammer dat het een nogal flauwe spoof is in plaats van een film die voldoende eigen smoelwerk heeft. Het is een parodie op blaxploitation in plaats van een ode aan. Het ligt er allemaal veel te dik bovenop en de humor is vaak niet erg geslaagd. Sommige scenes zijn wel de moeite waard en Black Dynamite (zowel de film als het karakter) zien er goed uit. Het is ook een pre dat behoorlijk wat naakt en geweld in voorkomt. Het is echt jammer dat de film een te overduidelijke ‘kijk ons eens zelfbewust zijn’ vibe over zich heeft die de film grotendeels opslokt, zeker in de tweede helft van de film. Jammer want het concept is in de basis leuk, de 70ties sfeer wordt goed getroffen en er zijn een aantal vermakelijk scenes (en toch ook wel grappen) die film op weg helpen. 2,5 sterren.

avatar van Marvinleeaday
Hele foute film.