• 11.464 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Scott Sanders

Met onder meer: Michael Jai White, Tommy Davidson en Salli Richardson-Whitfield

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Plot Black Dynamite

"He's super bad. He's outta sight. He's..."

Het verhaal van de Afro-Amerikaanse actielegende en CIA agent Black Dynamite (Michael Jai White) in de jaren '70. Wanneer de Italiaanse maffia zijn broer koud maakt en heroïne in de plaatselijke weeshuizen pompt, is Black Dynamite uit op wraak. Hij neemt het op tegen de maffia en hun leider, enkel bekend als ''de man'' en ontdekt daarnaast corruptie binnen de Amerikaanse regering.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Theunissen

Deze humor is niet echt aan mij besteedt, te flauw en te onnozel. De verwijzingen en het eerbetoon naar de soort gelijke goedkope jaren 70 films (daar heb ik vorig jaar nog een aantal van gezien) ten spijt maar die films waren toch leuker en beter dan deze flauwe bedoeling. Ik moet wel zeggen dat ze de jaren 70 sfeer heerlijk hebben weergegeven ook qua muziek. Je want je bij deze film even terug in de jaren 70. Het verhaal stelt bitter weinig voor en wist ook nauwelijks te boeien. Zoals al eerder gezegd is de humor me totaal ontgaan want het is me gewoon te flauw en te onnozel. Omdat de film gelukkig niet al te lang duurt is hij wel nog redelijk te doen (ondanks dat heb ik hem hoofdzakelijk op 2x speed gekeken).

avatar van chucknorris

chucknorris

Aardig, maar iets te corny. Meest komische stukje vond ik die auto die in het ravijn duikt. Erg grappig dat ze daar 2 x de zelfde scène voor gebruikten.

avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

Alles is fout aan deze film, Het acteerwerk, de muziek, het verhaal, de montage, de timing en ga zo maar door. Maar dan op zo'n manier dat ik me in ieder geval 75 minuten kostelijk vermaakt heb.

Parodie op Blaxploitation-Pulp van de bovenste plank.

avatar van tattoobob

tattoobob

Best wel boring!!!!

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Meh.

Black Dynamite zal als parodie op blaxploitationcinema (waarvan ik geen jota ken) wellicht geslaagd zijn, maar ik heb me voornamelijk verveeld.

Af en toe passeert een leuke scène, maar als geheel is dit te plat: talloze 'moppen' zijn véél te kinderlijk.

Maar dat zal niet gelegen hebben aan de cast, want die vind ik best goed acteren. Vooral hoofdrolspeler Michael Jai White kraamt zo nu en dan een leuke oneliner uit.

En ook de regie valt weinig te verwijten. Black Dynamite doet effectief erg seventies aan: het camerawerk, de beeldkwaliteit, overgangen tussen scènes, de foute kutmuziek, noem maar op.

De gevechten zijn dan weer wat minder in beeld gebracht, waardoor veel kung fu verloren gaat. Maar dat is misschien ook weer deel van de parodie. Mij echter niet gelaten.

avatar van Kronos

Kronos

Amusante film die goed het midden houdt tussen eerbetoon en satire.

avatar van Jeremiah1989

Jeremiah1989

bij vlagen grappig

avatar van Ramon K

Ramon K

Flauwe spoof.... Alles wat bedoeld en onbedoeld grappig was aan de blaxploitationfilms uit de 70's wordt met een factor 10 uitvergroot en dan krijg je dit soort flauw gedoe. Zie er dus ook weinig 'eerbetoon' in. Kun je beter een paar echte blaxploitationfilms gaan zien (Willie Dynamite!).

avatar van Improvision

Improvision

Briljante film.

avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

Erg grappig. Ik ben zelf dol op dit soort overdreven flauwe humor. Ondergewaardeerd!

avatar van otherfool

otherfool

Dynomite, dynomite!

Prima kunnen lachen met deze overdosis ongein van schrijver en hoofdrolspeler Michael Jai White, die in een ver verleden enige furore maakte met Spawn (1997). Black Dynamite is compleet over the top, flauw tot en met, dom en lomp, maar ook met classic grappen en oneliners die in hoog tempo op de nietsvermoedende kijker afgevuurd worden. Het had allemaal allicht net ietsjes subtieler gekund, maar als spoof geslaagd en geschikt voor een onbezorgde anderhalf uur gegrijns.

Can you dig it? 3,5*.

avatar van mrklm

mrklm

Michael Jai White speelt de titelrol in deze parodie op en hommage aan de Blaxplotationfilms uit de jaren '70. Black Dynamite besluit wraak te nemen wanneer zijn jongere broer door onbekenden blijkt te zijn doodgeschoten en stuit uiteraard op een complot van 'the man'. Regisseur Scott Sanders weet de stijl van de blaxploitationfilm - korrelig beeld, jumpcuts, extreme zoom-effecten, razendsnelle montage e.d. - goed te imiteren, maar hoewel ondanks de korte speelduur [75 minuten + aftiteling] is het toch wat langdraderig, omdat de grap al snel duidelijk is en de rest vooral een herhaling van zetten is, tot aan de toch wel geestige finale. Maar kijk toch liever het 25-minuten-durende segment 'A Fistful Of Yen' uit The Kentucky Fried Movie.

avatar van djordy von trier

djordy von trier

Veel maar dan ook veel te ongewardeerdt een score van 7.4 op imdb en 85% op rotten tomatoes en hier dan zo'n lage score. De film was grappig en niet zoals theunissen schreef flauw, ik vond het een hele grappige satire op blaxplotation films en de soundtrack van de film

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

Knap staaltje werk om met een laag budget een soort blaxploitation film te creëren zoals Black Dynamite. Laat voorop staan dat blaxploitation je moet liggen en hiermee zeggende is het sowieso aan mij niet besteed. Toch met Michael Jai White in de hoofdrol weet het behoorlijk de aandacht te trekken en is er het bewijs dat de man niet enkel martial arts ter beschikking heeft, maar ook acteerkunst zeker niet ontbreekt. Door de cinematografie met super 16 en stock footage is het behoorlijk goed gelukt om met weinig geld deze jaren '70 productie te realiseren. Toch ligt het er qua uitstraling allemaal net iets te dik op en nogmaals gezegd moet je er van houden om het leuk te kunnen vinden.

avatar van GuidO96

GuidO96

Toch wel echt een heerlijke foute jaren 70 film die zeer prettig wegkijkt.

avatar van mister blonde

mister blonde

Het is jammer dat het een nogal flauwe spoof is in plaats van een film die voldoende eigen smoelwerk heeft. Het is een parodie op blaxploitation in plaats van een ode aan. Het ligt er allemaal veel te dik bovenop en de humor is vaak niet erg geslaagd. Sommige scenes zijn wel de moeite waard en Black Dynamite (zowel de film als het karakter) zien er goed uit. Het is ook een pre dat behoorlijk wat naakt en geweld in voorkomt. Het is echt jammer dat de film een te overduidelijke ‘kijk ons eens zelfbewust zijn’ vibe over zich heeft die de film grotendeels opslokt, zeker in de tweede helft van de film. Jammer want het concept is in de basis leuk, de 70ties sfeer wordt goed getroffen en er zijn een aantal vermakelijk scenes (en toch ook wel grappen) die film op weg helpen. 2,5 sterren.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Hele foute film.

avatar van yoda1992

yoda1992

Leuke blaxploitation parodie, erg moeten lachen. Qua humor moest ik ook denken aan de oude Eddie Murphy films (hij bracht met Dolemite ook al een ode aan blaxploitation) en Machete. De originele Dolemite en Coffy ga ik nog een keer kijken. Heeft iemand qua humor nog goede tips voor exploitation/blaxploitation of navolgers? Mijn cult inspiratie raakt een beetje op. Ik vond bijvoorbeeld Shaft wat tegenvallen omdat deze film te serieus overkomt en de spanningsboog het daarbij niet houdt.

avatar van Neder0001

Neder0001

Ik vond deze film echt hilarisch! Vanaf de eerste scene zie je al dat de film zichzelf niet serieus neemt. Verstand op nul dus, en dan is de komedie meer dan geslaagd. Past wel in het rijtje Zoolander wat mij betreft