• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.122 gebruikers
  • 9.378.888 stemmen
Avatar
 
banner banner

Braindead (1992)

Horror / Komedie | 104 minuten / 97 minuten (unrated versie) / 85 minuten (R-rated VS versie)
3,61 1.393 stemmen

Genre: Horror / Komedie

Speelduur: 104 minuten / 97 minuten (unrated versie) / 85 minuten (R-rated VS versie)

Alternatieve titel: Dead Alive

Oorsprong: Nieuw-Zeeland

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Timothy Balme, Diana Peñalver en Elizabeth Moody

IMDb beoordeling: 7,4 (109.128)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 3 juni 1993

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Braindead

"Some things won't stay down... even after they die."

Lionel (Balme) zit thuis erg onder de plak bij z'n moeder (Moody). Op een dag wordt ze door een gemuteerde rat gebeten en overlijdt ze. Helaas komt ze als zombie weer tot leven en maakt ze Lionel het leven nog zuurder dan voorheen. Ze slaat aan het moorden en binnen de kortste keren zit Lionel met een huis vol zombies.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

euroburger schreef:

Beter dan 'prometius' of hoe heet dat wanproduct ook weer.

Premutos .


avatar van OethSnamel

OethSnamel

  • 13 berichten
  • 0 stemmen

dit is een lachfilm ook niet echt bedoeld als horror geloof ik


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Ongelofelijk! Na drie jaar op zoek te zijn geweest heb ik de film gisteren eindelijk in bezit gekregen. En de zoektocht was het waard!

Mijn verwachtingen waren hooggespannen na alle positieve recensies die ik had gelezen. En die verwachtingen zijn allemaal ingelost.

Ongelofelijk veel gore, het meeste wat ik ooit in een film heb gezien. Erg smerige en hilarische splattermomenten. Dit was ook de enige film die ik ooit heb afgezet tijdens het eten ( dat kwam door de scene waarin die moeder de hond had opgegeten, die hond zag er niet fris meer uit )

Ook de humor was geslaagd. De scenes waarin de zombies aan tafel zaten en niet fatsoenlijk konden eten en elkaar even later lagen te neuken, en met de baby in het park. En als klap op de vuurpijl de legendarische grasmaaier-scene, waar liters en liters bloed vloeit en de rondvliegende ledematen niet meer te tellen zijn.

Een groot pluspunt voor de effecten! Ze zijn echt verbluffend realistisch, behalve de rat-aap. Natuurlijk is het allemaal overdreven, maar zeker erg geslaagd.

Alleen maar lof over deze film. De beste splattermovie ooit!
4.5*


avatar van maurice32

maurice32

  • 1194 berichten
  • 1681 stemmen

[quote]FillumGek schreef:

Ongelofelijk! Na drie jaar op zoek te zijn geweest heb ik de film gisteren eindelijk in bezit gekregen. En de zoektocht was het waard!

quote]

3 jaar op zoek ??


avatar van tuureluur

tuureluur

  • 136 berichten
  • 0 stemmen

inderdaad daarvoor heb je site's bijvoorbeeld www.kieskeurig.nl moet deze film nog zien tocht komt het me en beetje bekent voor.


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Dat is ongetwijfeld één van de slechtste films ooit. Zelfs een Ed Wood dat niet in vorm is, zou zoiets nooit durven afgeven....Het verhaal slaat nergens op, special effects zijn afgrijselijk, de acteerprestaties zijn op zijn minst ondermaats; kortom, Peter Jackson bewijst opnieuw dat hij de slechtste smaak heft van Hollywood (en dat voor zijn aankomst). Dat men deze regisseur miljarden heeft gegeven voor zijn andere films is onbegrijpelijk.

0,5* en ineens een voorstel om ook minpunten te mogen geven.


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Special effects afgrijselijk?! De aap-rat ok, maar het bloed en ingewanden waren zeer zeker erg netjes!


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

jasha schreef:

special effects zijn afgrijselijk

Noem dan eens een film die volgens jou schitterende special effects bevat.


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

40 jaar geleden met 2001 waren de special effects al beter.

De shots waren vaak net zoals in een plasticine-film beeld per beeld opgenomen, ontzettend irritant indien je weet dat je dat moet doen omdat je gewoon niet beter kan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

jasha schreef:

40 jaar geleden met 2001 waren de special effects al beter.

De shots waren vaak net zoals in een plasticine-film beeld per beeld opgenomen, ontzettend irritant indien je weet dat je dat moet doen omdat je gewoon niet beter kan.

"t verschil tuusen optische effecten en special make-up effecten is nog niet helemaal tot je doorgedrongen blijkbaar...

Make-up effecten uit Braindead zijn brilliant, zowel in concept als uitvoering! Voor de rest heb je een best aardige top 10 maar van Horror films heb je duidelijk geen kaas gegeten.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

jasha schreef:

De shots waren vaak net zoals in een plasticine-film beeld per beeld opgenomen, ontzettend irritant indien je weet dat je dat moet doen omdat je gewoon niet beter kan.

Gaat niet over niet beter kunnen. In een making of op de DVD van Bad Taste zie je hoe Peter Jackson tijdens zijn jeugd gefascineerd was door plasticine-popjes, iets wat hij achteraf gewoon heeft doorgetrokken in z'n films. Wat de overige special effects betreft (bloed, ledematen, ingewanden, ...), die zijn quasi nergens beter gedaan, en al zeker niet in dezelfde hoeveelheid als bij Braindead.


avatar van AGE-411

AGE-411

  • 10342 berichten
  • 750 stemmen

dude,

Het gaat niet over de fucking plasticinepeetjes, een film moet je bekijken en niet bekeuren.

Dus zit neer en lach en kots desnoods en maak geen domme opmerkingen over: "kijk! die rat-aap is vals!" en "het is vies".

Jij hebt geen smaak.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Een film moet je niet bekeuren? Waar slaat dat nu weer op? Een beetje vriendelijker volgende keer zou ook geen kwaad kunnen...


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

"t verschil tuusen optische effecten en special make-up effecten is nog niet helemaal tot je doorgedrongen blijkbaar...

Make-up effecten uit Braindead zijn brilliant, zowel in concept als uitvoering! Voor de rest heb je een best aardige top 10 maar van Horror films heb je duidelijk geen kaas gegeten.

Bon, dan gaan we van 2001 een paar jaar later naar '68, The night of the living death", weer een film dat 35 jaar ervoor werd gemaakt dat het véél beter heeft gedaan. En zelf komt men met het belachelijk excuus dat het om een low-budget gaat, dan doet men maar iets maken dat wat meer op iets slaat dan een mislukte plasticinerat met één of andere virus en zonder humor.


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

AGE-411 schreef:

dude,

Het gaat niet over de fucking plasticinepeetjes, een film moet je bekijken en niet bekeuren.

Dus zit neer en lach en kots desnoods en maak geen domme opmerkingen over: "kijk! die rat-aap is vals!" en "het is vies".

Jij hebt geen smaak.

Waarom geef je dan zelf punten "dude"??? Ik heb die film gehuurd, bekeken en verafschuwd. Ik heb genoten van films zoals "Texas Chainsaw Massacre", "The Nigt of the living Deaths", "Jaws" Maar zo een fil goed vinden, dat vat ik toch niet, doch heb ik genoeg horror gezien om al een idee te krijgen wat goed is, en wat niet.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12854 stemmen

jasha schreef:

zonder humor.

De stop-motion van die rat is inderdaad een beetje knullig, maar nog best charmant (als je wat van stop-motion houdt). Vond het in ieder geval beter geslaagd als de lego-aan-touwtjes van een eerder genoemde andere film


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

jasha schreef:

Bon, dan gaan we van 2001 een paar jaar later naar '68, The night of the living death", weer een film dat 35 jaar ervoor werd gemaakt dat het véél beter heeft gedaan.

Night of the Living Dead was voor zijn tijd ontzettend goor en de effecten waren om van te pruimen, maar beter dan die van Braindead? Er zijn nog altijd objectieve feiten die je gewoonweg niet kan negeren. Denk de rat en de baby even weg en concentreer je puur op de effecten, of het bloed, de ingewanden en ledematen zoals ik eerder zei. Als je dan nog durft beweren dat de effecten van Braindead slecht zijn, dan ontken je gewoon feiten... Een beetje negationistisch als het ware, maar dan op het vlak van film.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Die rat en die baby zijn ook hartstikke goed, passen prima binnen het concept van een ultra gore low budget horror komedie. denk ook niet dat hij de bedoeling had er een oscar mee te winnen.... en wat de Night of the Living dead betreft. Ik ken geen enkele film waar in de openingsscene slechter geacteerd wordt.... Daarbij had die kwa effecten het grote voordeel in donker zwart wit te zijn....


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Ik blijf erbij dat het één van de verkeerdste films is aller tijden. Had een Peter Jackson dat niet gemaakt zou hij deze nog vrij goede score niet behaald hebben. Maar tegen een paar fans van de film kan ik het waarschijnlijk niet halen. Ik stel toch voor om een keertje, als jullie echt van die film houden, een film van Ed Wood te kopen. Hij is een cult regisseur, beter bekend als de slechtste regisseur aller tijden. Hij hield ook van gore horrors en van plasticine ("Bride of the Monster" of "Midnight Maddness") Lager van niveau dan "Braindead" waren zijn films alvast niet, maar ik kan me voorstellen dat ze in die tijd wel het fatsoen hadden om te durven zeggen dat het gewoon op niets trekt en hebben we dat ook overgenomen blijkbaar om dat slecht te vinden. Ik blijf erbij; Al draagt een aap/rat een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Had een Peter Jackson dat niet gemaakt zou hij deze nog vrij goede score niet behaald hebben.

Wat een onzin toch altijd weer. Deze film had ver voor Jackson grote bekendheid verwierf al een enorme cultstatus en werd door een grote groep mensen goed gevonden.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12854 stemmen

jasha schreef:

Had een Peter Jackson dat niet gemaakt zou hij deze nog vrij goede score niet behaald hebben..

Deze film is nét de reden dat een hoop mensen fan zijn geworden van Jackson, en hem troep als LOTR kunnen vergeven.

De vergelijking met Ed Wood slaat echt totaal nergens op.


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

Onderhond schreef:

De vergelijking met Ed Wood slaat echt totaal nergens op.

Inderdaad. Peter jackson met Ed Wood vergelijken slaat de plank volkomen mis. In tegenstelling tot Ed Wood wordt Jackson wel geroemd om zijn talent.


avatar van kos

kos

  • 46700 berichten
  • 8856 stemmen

Het is gewoon erg lollig. Bad Taste daarentegen is wel heel vervelend in alles waarin deze leuk is.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Deze film is nét de reden dat een hoop mensen fan zijn geworden van Jackson, en hem troep als LOTR kunnen vergeven.

De vergelijking met Ed Wood slaat echt totaal nergens op.

100% mee eens.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

jasha schreef:

Ik blijf erbij dat het één van de verkeerdste films is aller tijden. Had een Peter Jackson dat niet gemaakt zou hij deze nog vrij goede score niet behaald hebben.

Ik was al PJ fan sinds Bad Taste.....

@ Kos: Ga die maar eens herzien, is nog veel leuker dan Brain Dead.

@ Jasha: Blijf daar maar bij uit de buurt.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Het is gewoon erg lollig. Bad Taste daarentegen is wel heel vervelend in alles waarin deze leuk is.

Mee eens! Bad Taste is echt een amateuristisch probeersel vergeleken met deze grand guignol van bloed en waanzin!


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Ik vind Bad Taste iets minder, maar zeker geen amateuristisch probeersel....nou ok in feite is het dat wel, maar zeker een geslaagde

Als je ziet in de making of hoe knap PJ de effecten heeft gemaakt met vrijwel geen budget kan ik daar alleen maar bergen respect voor hebben.


avatar van jasha

jasha

  • 1540 berichten
  • 1087 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

De vergelijking met Ed Wood slaat echt totaal nergens op.

Heb je dan al een film van hem gezien mijn beste?


avatar van Matchostomos

Matchostomos

  • 4171 berichten
  • 535 stemmen

Met weinig kennis van zijn vroegere werk (Bad Taste, Meet The Feebles en Braindead), maar Jackson had het besef bezig te zijn met 'foute' films en ik twijfel of dat besef bij de heer Wood ook aanwezig was.

Ed Wood heeft ondertussen een zekere cultstatus ontwikkeld, al is en blijft die status een rechtstreeks gevolg van zijn onbewust amateurisme. Enige vergelijking is er dus amper aanwezig.

Dat wil echter niet zeggen dat zijn films geen charmes hebben, want geloof mij, dat hebben ze vast en zeker.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11918 berichten
  • 5323 stemmen

Het is idioot om Peter Jackson met Ed Wood te vergelijken. Hoewel ik Lord of the Rings en King Kong weinig bijzonder vond, het is toch op z'n zachtst gezegd een groot verschil met de films van Ed Wood, waarvan ik er 3 gezien heb, dus ik weet waar ik over praat.

Braindead is een meesterwerkje van de eerste orde: nog nooit een film gezien die tegelijkertijd zo smerig en zo grappig was. De films van Ed Wood waren in-en intriest en onbedoeld gruwelijk zwartgallig, iets wat je van de flims van PJ nooit kan zeggen.