Yi Ge Dou Bu Neng Shao (1999)

Alternatieve titel: Not One Less

China

geregisseerd door Yimou Zhang
met Minzhi Wei, Huike Zhang en Zhenda Tian

Meester Gao geeft les aan de lagere school van Shuiquan, maar neemt een maand vakantie om voor zijn zieke moeder te zorgen. Wei Minzhi wordt door de burgemeester aangesteld als plaatsvervanger voor Gao, die protesteert tegen de aanstelling omdat Minzhi slechts 13 jaar oud is. Niemand anders wil de taak echter op zich nemen. Aangezien er al 12 studenten sinds het begin van het schooljaar zijn afgehaakt, moet Minzhi er alles aan doen om niet nog enkele studenten te verliezen. Gao belooft haar een premie als ze in die opzet slaagt. Wanneer de zeer intelligente Zhang Huike plots niet meer opdaagt voor school, besluit Wei Minzhi hem te gaan zoeken.

avatar van jackie
Hele mooie film, een van Zhang Yimou' s beste.
Heel goed geacteerd.
De kinderen in de film spelen zichzelf !

En wat een power van zo een jong meisje geweldig gewoon. En wat een prachtig land.

avatar van De Knip
Neen, het werd me allemaal te langdradig. De juf op zoek naar haar leerling. De film jakkert me te lang door. Vond er gewoonweg niet veel aan. Moet wel zeggen dat het meisje erg vastberaden is.

Het begin is een beetje vervelend.
Gelukkig wordt de film op het laatst echt goed. Met name als de juf in de stad aankomt. Mooi ook als je haar doorzettingsvermogen ziet bij de tv-studio
Al met al een goede film 4*.

avatar van narva77
Mooi filmpje dat rustig voortkabbelt. Begint idd wat saai, maar richting einde wordt ie mooier. Je kan je wel afvragen wat die kinderen deden toen Juf Wei naar de stad ging om het jongetje te zoeken.
Mooie scene: Bij de televisiestudio, en met name als zij in de uitzending van dat TV-programma zit! Echt ontroerend. 4*

gimli f
Wat een heerlijk, prachtig klein filmpje zeg!

Zo wordt je door een mede-gebruiker (Pablito) gewezen op werk van deze Zhang Yimou, en zo komt er plots een filmpje van hem op tv...

Dit is echt een heel mooi, rustig filmpje! Prachtige plattelandsbeelden, subtiele verteltrant, mooie karaktertypes en een liefheidsfactor van hier tot Peking...

Tussen al dat hedendaagse snelheidsgeweld en nare nieuws is dit een verademing!
Meer vertel ik hier niet over, je moest deze zelf maar eens kijken. Ik wil ondertussen wel meer werk zien van Zhang!

De woorden die nog het meest van toepassing zijn op deze film zijn lieflijk, vertederend (de kinderkes!) en ontwapenend.

Ik had hem net voor 2 euro gekocht en toen kwam hij op tv! Anyway, ik vond hem best mooi, maar niet super boeiend. We hebben laast Happy Times (ook van Yimou Zhang) gedraaid en die vond ik een stuk beter.

avatar van wackyboy
Echt leuk deze film, en mooi en ontroerend van tijd tot tijd. Ook altijd weer eens verfrissend bij een niet Amerikaanse films als deze, dat de humor en gevoelige momenten je niet zo door de strot worden geduwd.

FisherKing
Aardige film die goed het verschil weergeeft tussen arm en rijk, platteland en stad, en tegelijk de chinezen met veel kritiek beschrijft.

Wat een gedoe met al dat geld. En wat verdient men daar weinig.
Dat zij die leerling gaat halen is ook enkel voortgedreven uit geld.

En past die sentimaliteit niet voor de camera. Wellicht jankt ze enkel om zichzelf.

Ik was derhalve niet zo kapot van het einde, eerst veel kritiek geven op de chinese mentaliteit en vervolgens verschrikkelijk sentimenteel eindigen. Kan het hollywoodachtiger met dat TV-Camera team. ?

Toch nog 3 sterren, Er zitten prachtige plaatjes van het chinese landschap tussen.

LauraPalmer schreef:

waar? ik wil deze film heel graag zien!

inmiddels al gekocht op bol, super film!

avatar van Poisonthewell
Heel erg mooi, maar ik vind The Road Home nog net een tikkie beter. Not One Less krijgt toch een dikke 4,5 * van mij.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Heel aardig filmpje en iets totaal anders dan de films van Yimou Zhang die ik tot nu toe heb gezien. Geen grote kleurrijke spektakelfilm maar een ingetogen sociaal-drama. Het leukste vind ik nog wel dat er geen een acteur in de film zit maar dat iedereen min of meer zichzelf speelt. Die kinderen zijn erg grappig om te zien, lekker spontaan, chaotisch en lawaaierig.
Film is eigenlijk niet zo geschikt voor het late tijdstip, eerlijk gezegd had ik soms best moeite de ogen open te houden. De film is behoorlijk traag en bij tijd en wijle ook wat eentonig, er gebeurt allemaal maar bar weinig. Aan de andere kant blijft het toch genoeg boeien om de afloop te willen weten, de plaatjes zijn daarnaast ook mooi genoeg.
Denk niet dat het chineese politbureau gelukkig is met deze film, er zit best veel sociale en maatschappelijke kritiek in. Beetje vreemd is dan ook het wat geforceerde einde. Niet dat ik vind dat de juf het jongetje niet had mogen vinden en dat ze vervolgens voor eeuwig gedoemt waren om in de stad te moeten bedellen. Ik was best wel blij met het ...en ze leefde nog lang en gelukkig- einde maar om nu gelijk alle kritiek als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen is wat vreemd. Hiermee haalt Zhang voor een gedeelte zijn eigen kritiek op het systeem weer onderuit.
Toch is dit ondanks het wel erg stroeve tempo voor op de late vrijdagavond een leuke film, 3.5*

avatar van Richard1189
Mooie film met een aangenaam ritme dat wel bij het chinese platteland past. Ben het wel met Madecineman eens; dit is geen goed tijdstip om zo'n film uit te zenden. Ook ik heb me enkele keren door een enorme slaapdip geknokt. Het doorzetten waard, een waardevolle doorkijk in het China van Mao.

avatar van Tenshinhan
Niet mijn favoriete film van Yimou Zhang en soms licht het tempo net iets te laag maar ik vond het verder een uitstekende film met een paar erg memorabele scènes.

Leuk ook dat de acteurs plus/ min zich zelf spelen.

avatar van Martin Van K
Licht teleurstellende film van Yimou Zhang. Waar hij in zijn andere films vaak visueel verbluffend uit de hoek komt, stelt hij hier teleur. Ook het verhaal was niet al te boeiend en de emoties komen mij nogal geforceerd over. Het blijft wel één van mijn favoriete regisseurs, maar deze blijft steken op 3*

avatar van Baggerman
Een alleraardigste film. Ik ben het nooit geweest, maar ik vermoedt dat de film een goede indruk geeft van het leven op het Chinese platteland.

Ik vind de film toch best wel maatschappijkritisch. De film probeert toch aan de kaak te stellen dat er ook binnen de socialistische heilstaat China nog onacceptabele sociale verschillen bestaan. Iets wat daar volgens de partij-ideologie toch niet zou mogen voorkomen!

avatar van maxcomthrilla
Schattige en ontroerende film van Yimou Zhang. Het concept maakt dat de film constant boeiend blijft. Grappig ook hoe de communicatie tussen de wel erg jonge juffrouw en de kinderen verloopt. Geen visueel spektakel dit keer, maar ondanks het hele zoetsappige gebeuren wel gewoon geslaagd. Als de juffrouw uiteindelijk op avontuur gaat snijdt het mes aan 2 kanten, iets wat vals sentiment buiten de deur houdt. De film schetst wel een wat armoedig beeld van China, maar doet dit wel op een luchtige en komische manier. Erg grappig om te zien hoe de mensen daar nog zowat in de prehistorie lijken te leven. Ik heb sowieso ook meer op met hoe mensen ergens leven of geleefd hebben dan met feitelijke kennis van bekende mensen die voor de geschiedenis blijkbaar belangrijk zijn geweest. 4*

avatar van Baggerman
maxcomthrilla schreef:

Goede instelling. Helemaal mee eens en zeker een van de trekpleisters van deze film. Voor mij is dat soms ook een van de grote plussen van Aziatische films t.o.v. hun Europese of Amerikaanse tegenhangers (zo zijn veel van de Aziatische horrorfilms leuker dan de Hollywood remakes alleen al omdat je dan ziet hoe mensen daar wonen en leven!).

Mijn laatste Zhang. Had eigenlijk gehoopt af te sluiten met een niet-plattelandsfilm van hem, maar dat is natuurlijk m'n eigen fout.

Film was wel aardig maar heb het toch ook wel een beetje gezien met dit soort films. Uiteindelijk is het qua structuur en uitwerking een bijna clone van Zhang's eerdere The Story of Qiu Ju.

Je ziet weer arme plattelandsmensen achter tractoren rennen die op weg zijn naar de ietwat rijkere stad. De politie, de dorpsverantwoordelijke, het koppige vrouwelijke hoofdpersonage, armoe ... 't is niks nieuws meer. Kan begrijpen dat mensen die ervoor vallen dit niet echt als iets ergs zien, maar het is niet iets waar ik echt naar uitkijk.

Verder wel een aandoenlijk verhaaltje, dat jonge lastpakje is ook echt geweldig. Raakt ook een paar keer de juiste snaar maar kan mij op geen elk vlak echt raken.

Jammer dat ik met een mindere Zhang moet afsluiten, deze cinema van hem heeft mij nooit superveel geboeid, maar uiteindelijk heb ik nog geen echt slechte film van de man gezien.

avatar van Donkerwoud
Lekker simpel verhaaltje over het verschil tussen stad en platteland. Mooie beelden, ingetogen humor en krachtig acteerwerk van de jonge mensen die de boel dragen. Wel jammer dat het erg cliche moet eindigen met een geforceerd happy end.

Een juweeltje.
Laat de Amerikaanse superhelden maar wat rusten en geef ons meer van dit.

avatar van Flavio
Erg aardige kleine film die naar het einde wel wat al te zoet werd maar ik las hier ook wel enige milde kritiek op de mediacultuur in (of wilde dat er misschien wel in zien), juist omdat het zo werd overdreven.

Opnieuw een prachtige en veel bekroonde film van meester-regisseur Yimou Zhang. Simpel en toch intrigerend met een ijzersterk script en buitengewone mooie opnames van het Chinese platteland en de drukte in de grote stad. Ik ben benieuwd eigenlijk of de filmmakers lang hebben moeten zoeken naar het vervallen schoolgebouw.

Zhang maakt in deze film opmerkelijk genoeg geen gebruik van professionele acteurs. Volgens de aftiteling speelt iedereen gewoon zichzelf. Des te bijzonder derhalve de opvallende rol van de jonge Minzhi Wei als de vervangende onderwijzeres.

Heel erg mooi.

avatar van Movie-Addicted
Een plaatje van een film!

Welverdiende *4

Een juweeltje.
Laat de Amerikaanse superhelden maar wat rusten en geef ons meer van dit.
Een lust voor het oog, dit lief en aandoenlijk verhaal over het kind-onderwijzeresje, amper ouder dan sommige van haar leerlingen, die zich met ernst, toewijding en verbetenheid op haar taak toelegt.

avatar van arno74
Bijzondere film. Met een heerlijke eenvoud wordt getoond hoe het eraan toegaat op een schooltje in een klein afgelegen plattelandsdorp. Het ziet er allemaal erg realistisch en overtuigend uit. Kritiek op de overheid zie ik helemaal niet, eerder dus gewoon de realiteit van hoe het in veel van zulke dorpjes en in veel landen aan toegaat (Europese landen inbegrepen, al zal dat wel (hopelijk) minder armoedig zijn). In een dorpje met 30 kinderen ga je nu eenmaal niet zwaar investeren in een moderne school, waarschijnlijk boft het dorp dus dat het een school mag hebben.

Minzhi steelt de show door aanvankelijk een tiener neer te zetten die voor een taak staat die veel te groot is voor haar, maar vervolgens met haar doorzettingsvermogen en volharding even wat bergen weet te verzetten terwijl ze opbokst tegen de anonimitiet van de grote stad. Opvallend ook hoe goed er geacteerd wordt terwijl het geen professionele acteurs zijn, knap werk van de regie om dat voor elkaar te krijgen. 4*

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezet drama dat lekker wegkijkt.