Arrival (2016)

1975 stemmen

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

IH88 schreef:

Jij zou dit topic toch mijden .

Het is sterker dan ik.

avatar van horizons
Toffe film. Als je het wil vergelijken dan Contact maar deze is dan wel beter.

Knap dat de film ondanks het gegeven zo kalm weet te blijven. Op de achtergrond wordt de spanning opgevoerd en op de voorgrond speelt Adams haar rol voortreffelijk zodat het met de emotionele band goed zit. Renner en Whitaker spelen goed mee.
Laatste half uur wordt de hele setup krachtig afgewikkeld. Mooiste nog wel dat je je ondanks het hele gegeven als kijker niet bekocht voelt.

avatar van mikey
Alleen geschikt op de druilerigste herfstzondagmiddag. Fluisterende mensen die je in slaap sussen. Voor hen die houden van calamares en poëtische beelden van inktvlekken. Ik heb nog nooit zo hard moeten vechten tegen de slaap.

Mijn god wat was dit SAAI!!!!!

avatar van jippie2010
Na 2349 persoonlijke stemmen is dit mijn primeur: na de eerste keer de film gezien te hebben direct de volle vijf sterren geven. Wat een weergaloze film....
Ik kan er nu geen woorden aan geven, dat wil ik nu ook helemaal niet. Laat me maar gewoon even nagenieten. *5.0

avatar van Mark de Jong
Weet niet zo goed wat te vinden van deze film. Begon spannend en ik bleef kijken maar ben uiteindelijk toch wat teleurgesteld. Was dat het nou?

avatar van Dick Starbuck
Topfilm! Eerlijk gezegd traag, maar mooi verhaal en cinematografie.

avatar van 3 2 1 cut
Zwolle84 schreef:
Oei, dit topic de komende maanden maar even mijden. Hij is toegevoegd aan Netflix, dus ik zet me alvast schrap voor heel veel 1* saaaaaaai-recensies.

Nou.. daar ben ik er niet eentje van ! Ik had de film wel in de bioscoop gezien en toen vond ik het allemaal wat donker, soms traag maar wel een mooi, goed verhaal. Nu nog eens een tweede keer op Netflix. Eerst op de tv aan maar daar had ik weer hetzelfde (donker/traag/goed verhaal) dus ik heb de film verder gekeken op een IPad met een koptelefoon. WOW.. dat was even een andere beleving. Nu zat ik er veel meer in en vooral visueel en zeker ook wat betreft audio (muziek/SF sounds en andersoortige geluiden) een intense beleving. Tel daarbij ook nog op dat ik Amy Adams heerlijk van dichtbij kan observeren !

Oja, het verhaal. Een palindroom met emoties, dat geeft het een extra dimensie. Tevens een ‘dom’ menselijk, militairistisch sausje (wat is de mensheid toch soms stom hè !) maar hé, Hollywood ?. Natuurlijk vraagt deze film om een vervolg.

Wat mij betreft mogen dit soort Aliens wel eens een keer langskomen. Het is er tijd voor !

avatar van Lovelyboy
Poeh...een op het eerste oog voor mij nogal ondefinieerbaar geheeld. Trage film in die zin, maar traag betekent wat mij betreft niet slecht of vervelend. Echter, na een half uur theoretisch gebabbel, octopussen in de mist en een uitleg over taal en hoe iets dergelijks te benaderen, moet er wat mij betreft toch wat gaan gebeuren en gelukkig komt het dan opgang omdat het woord 'wapen' valt. Een interessant mysterie ontstaan dan wel met de vraag luiden wij onze eigen ondergang in of doen de wezens dat maar de film krijgt dan toch weer een iets andere wending. Prima rollen van Adams en Renner. Mooi vormgegeven en Villeneuve brengt het weer mooi in beeld in combinatie met mooie muziek.

Ik zelf wil de film zeker nog een keer zien voor een uiteindelijk oordeel. Tot dan, voordeel van de twijfel. 3.5.

avatar van Maximalisatie
mikey schreef:

Mijn god wat was dit SAAI!!!!!

Wereldfilm, gewoon niet jouw smaak. Er is verschil.

avatar van mikey
Maximalisatie schreef:
gewoon niet jouw smaak. Er is verschil.
In wat? in smaak?

avatar van Maximalisatie
Ja qua films bedoel ik dan he

Door deze film weet ik weer waarom ik niet van drama´s hou. Het duurt maar en het duurt maar, het gaat allemaal zo traag en dan verlies ik mijn aandacht. Ik heb hem wel afgekeken en dat vind ik al heel knap van mezelf, maar het kon me niet bekoren.

reodina schreef:
Door deze film weet ik weer waarom ik niet van drama´s hou.

Deze film valt echt niet onder drama films. Sciencefiction / Mystery is een goede omschrijving. Je maakt nogal een gekke uitspraak, aangezien tussen je hoge stemmen allerlei "echte" drama films zitten.

christian schreef:

Op een enkeling daargelaten ben ik gewoon geen fan van drama´s en noem het zoals je wilt, ik vind deze film in de categorie drama vallen en vond het een saaie trage bedoening.

avatar van Kliko_Green
Dit is gewoon een prima film! Ik heb me geen moment verveeld.
Tip: de geluidseffecten zijn vooral met een zeer goede speakerset of hoofdtelefoon. Dan zit je pas echt goed in de film.

avatar van DragQueen
Uitstekend en intrigerend Scifi/Mystery, waarin de onderhuidse spanning goed opbouwt. Het gegeven verhaal is degelijk uitgewerkt, en er wordt met inleving geacteerd door de cast. 3,5 Ster.

Best aardige film, zeker voor Sci-fi wat een moeilijk genre is. Gelukkig geen acties scenes van de "mens tegen slijmerige wezens. Als er minder emo (dat dochter-gedoe) in had gezeten had ik de film een vier sterren gegeven,.
De film is wat traag, maar blijft onderhouden.

frans123 schreef:

Ben ik het niet mee eens, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Alleen maken die passages het concept van niet-lineaire tijd wel behapbaarder voor veel mensen. Ze dienen daarmee zeker hun doel.

Zwolle84 schreef:

Ja Bolle van Zwolle,(grapje hoor) ben ik met je eens,maar ik had voor een ander elementgekozen. Het maakt deze film er niet sterker door. De film had dit niet nodig, en maakt er wat melo-drama van. Typisch Amerikaans...altijd een beetje onnodig de bocht uit vliegen. Begrijp je dat ik het Too Much vind?.Het verhaal op zich was al sterk, en zat bij mij tegen vier sterren aan..tot ik tegen dochter aan liep en het einde. Een film in Amerika zonder happy ending flopt doorgaans trouwens...dus...

frans123 schreef:

Een film in Amerika zonder happy ending flopt doorgaans trouwens...dus...

Maar wat is het einde als er geen begin is?

avatar van IH88
frans123 schreef:

Arrival heeft dan ook geen happy end. Echt Amerikaans zou ik dus niet willen noemen. Alhoewel het wel een beetje generaliserend is, want ik ken veel Amerikaanse films zonder happy end.

IH88 schreef:

Het happy end in deze film is """Vrede op aarde"Is je dat ontgaan???Alle neuzen 1 kant op.
En staat los van het persoonlijk leven van de hoofdpersoon. Jij ziet een deel maar niet het geheel. Dit is niet een film met kwaadwillende aliens, wat je altijd ziet...integendeel...Door een alien wordt gezegd.(Costello????)."""Wij helpen jullie voor de eerste drieduizend jaar, daarna helpen jullie ons" Happy toch????

Zwolle84 schreef:

Maar wat is het einde als er geen begin is?

Heeee Zwolle.....geweldige vraag..... Gooi het in de groep.

super goede film, alles klopte...per ongeluk aangeklikt op netflix en in 1 ruk uitgekeken

avatar van max cady
Halve punt erbij na herziening. Het zit gewoon goed in elkaar. 4*

avatar van Chainsaw
Fijne intelligente science fiction. Vooral sterk hoe Villeneuve alles laat voelen alsof het daadwerkelijk kan gebeuren. Geen bombast à la Independence Day, maar een langzame zoektocht naar manieren om te communiceren. Alleen al het binnenkomen van het ruimteschip is ijzersterk gedaan. Arrival bouwt langzaam op en komt gelukkig niet in een te snelle stroomversnelling, maar blijft de juiste sfeer behouden tot het slot. Amy Adams speelt eveneens een voortreffelijke rol. Jeremy Renner staat weliswaar groot op de poster, maar zijn rol is vrij minimaal, evenals de rest van de cast; het gaat bijna volledig over Adams en haar zoektocht naar de juiste manier van communiceren met het buitenaardse leven. Visueel is Arrival eveneens pakkend, het voelt allemaal niet gelikt of 'mooi', maar alles blijft in de werkelijkheid, welke stappen er in het verhaal ook worden gezet. Kan me goed voorstellen dat dit als 'saai' wordt bestempeld, want heel veel gebeurd er niet. Maar dat vond ik in het geval van Arrival juist enorm prettig.

4 sterren.

avatar van Beun de Haas BV
Cinematografie kun je met een gerust hart aan regisseur Denis Villeneuve overlaten. Hoewel een tikkeltje traag weet Arrival van begin tot eind dankzij de meeslepende soundtrack en subtiele shots een beklemmende sfeer aan te houden. Verder een intelligent en ontroerend verhaal die eindelijk eens afwijkt van de gebruikelijke alien invasie narratieven. Ook sterke rol van Amy Adams overigens.

avatar van Shadowed
Erg indrukwekkende Sciencefiction.

Ik ben absoluut geen fan van Villeneuve, en de rest zit allemaal tegen de 2,5* en 3,0* aan, maar jeetje, dit was een geweldig stukje sciencefiction. Nooit verwacht, ik ging zelfs met lage verwachtingen ervoor zitten, aangezien hij binnenkort van Netflix gaat, gelukkig heb ik hem niet gemist.

Adams is een sterke hoofdrolspeelster, nergens irritant en altijd realistisch, beheerst en sympathiek. Dit is precies hoe iemand zich zou kunnen gedragen op zo'n moment. De film pakt je eigenlijk al gelijk beet met wat chaos hier en daar en vooral die beklemmende toon die zo realistisch aanvoelt, terwijl het over aliens gaat.

Effecten zien er ook allemaal top uit, dit past perfect bij de realistische toon van het verhaal. Villeneuve bewijst dat het helemaal niet nodig is om met over the top geweld en spanning de kijker naar het scherm toe te trekken. Dit is eigenlijk gewoon meer een drama, verbonden met sci-fi en mystery.

Een voordeel is dat de drama ook echt werkt, je wordt er ook gewoon stil van. Loodzwaar en toch zo luchtig. Om met open ogen naar te kijken gewoon. De mystery is ook goed, door eigenlijk de aliens niet volop in beeld te brengen, waardoor o.a. de eerste ontmoetingen hou-je-adem-in momenten zijn.

De spanning is niet het eerste genre, maar toch is het de gehele film aanwezig. Er is altijd een soort beklemmende toon aanwezig. De 118 minuten gingen erg snel om, en ik had het echt niet erg gevonden als dit wat langer had geduurd. Ook door het gebruik van "news footage" is de film nog een stukje realistischer, dat ook gewoon perfect in de sfeer past.

Nooit verwacht dat Villeneuve mij weg zou blazen, en toch slaagt hij erin. Deze film kan gemakkelijk mijn favorieten in. Het enige minpuntje is dat het soms eventjes te veel op clichés leunt. Zoals dat Adams het risico neemt haar pak in dat schip uit te trekken was al te raden, en dat natuurlijk Rusland en China de aliens de oorlog verklaren was te raden.

Bijna perfecte sciencefiction dus. Heerlijk gewoon. En die twist is ook niet minder dan briljant, komt flink binnen.

avatar van duffs
Een langdradige zaat film met weinig originele aliens neej onvoldoende voor mij snap niet waarom hij zoon hoge waardering krijgt

avatar van horizons
duffs schreef:

Misschien spellingscontrole aanzetten en dan begrijp je de hoge waardering wel.