• 8.222.774 stemmen

Met onder meer: Nora El Koussour, Ilias Addab en Hassan Akkouch

Oorspronkelijke taal: Arabisch

Releasedatum: 17 november 2016

Over Layla M.

De 18-jarige moslima Layla met een Marokkaanse achtergrond is geboren en getogen in Amsterdam, maar voelt zich steeds minder thuis in Nederland. Langzamerhand radicaliseert ze en sluit zich aan bij een groep radicale moslims. Ze vindt een wereld die haar idealen voedt en verscheurt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

BBarbie

SaintNick schreef:

(...) En trouwens, ik heb met nagenoeg geen enkele voorkennis de Koran en het Nieuwe Testament, zelf in mijn uppie als "godgeschapen" mens, gelezen. Zonder enige begeleiding van theologen of geleerden. En weet je wat? Ja, ze zijn beide monotheïstisch, maar het een is een horrorverhaal en het ander een liefdesverhaal. (...)

Goed van jou. Maar dat onderscheid kon ik niet maken. Zal dan wel aan mij òf aan de vertaling liggen.

avatar van Waku

Waku

Als ik het verhaaltje lees krijg ik al een heel naar groen links gevoel en rijzen mijn nekharen omhoog.

Zo'n akelig politiek correcte film......brrrrrrrrr...

avatar van jordorientje

jordorientje

Toen de film was afgelopen dacht ik echt is dit het?

Zwaar en zwaar teleurgesteld! Had er zoveel meer van verwacht. Zeker omdat ik dit gewoon een interssant onderwerp vind en had gehoopt dat ze er een goed beeld van gaven. Maar helaas... Er gebeurde in feite helemaal niks. Ik zag haar ook weinig schokkends doen het enige wat ze deed was bidden, protesteren, uitdagen en de Koran lezen. Nou daar zie ik niks extremistisch aan. Ze sluit zich aan bij een groep waarvan ze niet eens weet wat ze doen. Daar komt ze veel te laat achter. En besluit om terug te keren naar NL. Je zou dus kunnen stellen dat ze naïef erin is gegaan en daar spijt van heeft gekregen. Ik had gewoon veel meer willen zien wáárom ze zich daarbij aansloot, wat er in haar omging, wat de praktijken zijn van zo'n groep en hoe alles wordt voorbereid... Het was nu allemaal nog heel gesloten en mysterieus, halve beelden via de laptop enz. Daardoor kwam ik er gewoon niet in... Het pakte me niet..

Het enige wat ik goed vond is het acteerwerk van de hoofdrolspeelster. Voor de rest blijft het jammer dat er niet meer is uitgehaald. Zonde

Ik heb me mateloos geïrriteerd aan deze film. Haar onbeschofte gedrag vanaf het begin en ondertussen "moslim" zijn. En achteraf eigenlijk niet weten waar ze in beland.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Op zich een boeiend onderwerp, jammer dat het zo slecht uitgewerkt wordt. Erg storend dat je vrijwel niet kunt verstaan wat er gezegd wordt en dus aangewezen bent op ondertiteling.

Ik had er meer van verwacht, 2,5☆ van mij.

avatar van Black Math

Black Math

Interessante film. Normaal zie je films waarin de ouders fanatiek zijn en de kinderen hieraan proberen te ontsnappen, hier is het juist de dochter die fanatiek is. Ik had verder ook wel wat andere verwachtingen van hoe de film zou verlopen, namelijk dat de hoofdpersone zelf ook radicaal zoals haar echtgenoot zou worden, maar ze blijkt uiteindelijk grenzen te hebben. Verder lijkt ze me wat naïef. Ze lijkt geschokt als ze (naar ik aanneem, want wij krijgen de beelden niet te zien) een onthoofdingsvideo te zien krijgt. Ze keert zich af van de Nederlandse samenleving, maar lijkt niet echt te weten wat ze wel wilt. Of ze heeft er in ieder geval weinig over nagedacht en zeker niet besproken met haar echtgenoot

Maar goed, jonge mensen zijn vaak naïef en daar gaat in zekere zin deze film over, maar als gevolg is de hoofdpersone vooral iemand die zich laat meevoeren, met name in de tweede helft van de film, waardoor het plot ook voor de kijker wat lijkt te slepen. Tel daarbij op het oerlelijke en amateuristische camerawerk (lensflares kunnen mooi zijn, maar hier overdekken ze de acteurs soms op een ongeplande wijze en dat ziet er erg onkundig uit) en ik kom uit op een magere 2*.