Layla M. (2016)

2,82

Nederland

geregisseerd door Mijke de Jong
met Nora El Koussour, Ilias Addab en Hassan Akkouch

De 18-jarige moslima Layla met een Marokkaanse achtergrond is geboren en getogen in Amsterdam, maar voelt zich steeds minder thuis in Nederland. Langzamerhand radicaliseert ze en sluit zich aan bij een groep radicale moslims. Ze vindt een wereld die haar idealen voedt en verscheurt.

13 BERICHTEN 3 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 5 augustus 2016, 10:15 uur [permalink]
Vanaf 17 november in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Rooda
geplaatst: 14 november 2016, 00:37 uur [permalink]
Gezien bij premiereweekend parool.
Acteerwerk heel goed van de twee hoofdrolspelers en ook van de vader.

geplaatst: 19 november 2016, 23:41 uur [permalink]
Sober in de dialogen, op Layla na allemaal flat characters en aan het eind van de film geen nieuwe inzichten. Drie heel krappe sterren.

avatar van ohkino
geplaatst: 24 november 2016, 23:06 uur [permalink]
Ik vond de dialogen ook aan de sobere kant. De film gaat wel,over een actueel ongemakkelijk thema over de politieke islam en de impact op een opstandig pubermeisje. Zij zet een prachtige rol neer.

geplaatst: 26 november 2016, 17:03 uur [permalink]
Had er niet heel veel van verwacht, maar zelfs ondanks m'n lage verwachtingen viel het tegen. We komen eigenlijk niks te weten over een soort 'radicaliseringsproces' o.i.d. Wat trekt haar zo aan in deze groepering? Waarom voelt ze zich steeds minder thuis in Nederland? Op het eerste shot na, loopt ze vrijwel de hele tijd in de meer traditionele kleding, waarom is ze dat gaan dragen?

Misschien zeggen deze vragen teveel over mijn verwachtingen, en doen ze geen recht aan de intentie van de film, maar ik heb eigenlijk niks aan deze film gehad. Jammer.

avatar van Capablanca
geplaatst: 3 december 2016, 18:03 uur [permalink]
Gedurfde film over een zeer actueel thema met onverwacht sterk acteerwerk.

avatar van tbouwh
geplaatst: 8 december 2016, 10:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Layla M. zal verdeelde reacties oproepen, en doet dat as we speak ook al. Ik vond het interessant te zien dat twee bevriende recensenten spraken van nuance, terwijl die mij inziens nu juist ver te zoeken was...

Persoonlijk vond ik de film namelijk nogal ongenuanceerd. In anderhalf uur poogt Mijke de Jong een beeld geven van radicalisering. Dat is gewaagd, want ik loop al jaren met het idee (en ik ben niet de enige) dat radicalisering als proces zoveel complexer ligt dan het in veel nieuwsbronnen wordt gerepresenteerd. Ook de Jong komt niet om een aantal ‘standaardvariabelen’ heen: de geagiteerde tiener, het juiste milieu (incl. al geradicaliseerde vriend en latere echtgenoot) en een conflict met gematigde ouders. Dat wringt, want zo breng je radicalisering terug tot een patroon, waarvan ik me afvraag of dat überhaupt wel bestaat. Vooral met het einde had ik moeite: waarom spijt weergeven, waarom de camera zo dicht op de tranen? Het contrast met de 'vroegere' Layla was mij te groot. Je genereert impliciet het beeld dat dit ’soort’ meisjes op den duur altijd wel inziet dat het zich heeft laten meeslepen-en uiteindelijk gewoon naar huis wil.

Als film daarbuiten vond ik Layla M. nergens interessant. Het veelgeprezen acteerwerk van Nora El Koussour, ik zie het niet, om over de jongen die Abdel vertolkt nog maar te zwijgen. Nu dient gezegd te worden dat het mijns inziens vooral het script was dat tekort kwam. Als vanzelfsprekend heeft ook dat haar uitwerking op het acteerwerk. Wat Layla ook zei of deed, ik geloofde haar niet. Het beeld drong zich telkens weer op dat een meisje zich best kan laten meeslepen door fundamentalistische ideeën, maar niet op deze wijze. Het gaat te gemakkelijk, de context is té perfect en de karakterschets van Layla mist de hoognodige nuance.

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 17 februari, 10:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is wellicht subjectief, maar ik kon mij moeilijk inleven in de cultuur en de opvattingen van de protagoniste. Ik had ook weinig medelijden met haar tranen op het einde van de film. Ze had beter moeten weten. Ook jammer dat er geen Nederlandse onderschriften waren.

avatar van Recow

geplaatst: 14 april, 00:00 uur [permalink]
Ik hoopte eigenlijk dat we in Nederland eindelijk eens konden zien hoe wij als maatschappij meedragen aan radicalisering.

avatar van Brabants

geplaatst: 15 april, 06:59 uur [permalink]
Recow schreef:

?

avatar van Walter S.
geplaatst: 26 mei, 21:24 uur [permalink]
Ik heb hem gister op DVD gezien, wat mij wel vaker stoort bij NLse films, ik verstond er geen reet van. En dat was niet alleen als ze -sporadisch- Arabisch spraken. De ondertiteling er maar bij aan gezet, moest ik de Engelse hebben want ik verstond het gesproken NLs niet. Dat vind ik al vervelend, maar ook de film vond ik vrij zwaar tegenvallen. Ongeloofwaardig en ook niet erg interessant verhaal. Nou ja, het verhaal was wel interessant, maar de uitvoering niet. Gelukkig duurde de film niet zo lang.

geplaatst: 9 juni, 23:08 uur [permalink]
Niet alleen het genre maar de gehele film is een groot drama... anderhalf uur zitten kijken naar een hoofdpersoon die alleen maar boos is en recalcitrant. De reden waarom ze dit doet of iets blijft onbekend. Er was eens een Marokkaanse die uit een goed geïntegreerd gezin kwam en radicaliseerde. Haar man blies zich op en ze kwam terug naar Nederland omdat ze toch inzag dat ze niet spoorde. Toen werd ze opgepakt. Dat duurt dus uiteindelijk 1,5 uur. Zonde tijd en zonde geld dus.

avatar van K. V.
geplaatst: 16 juli, 21:28 uur [permalink]
Deze eens meegebracht en zonder verwachtingen eens bekeken. Het was niet slecht voor een keertje, maar ik bent toch niet echt van m'n sokken geblazen. De cast deed het zeker niet slecht, maar het verhaal was uiteindelijk niet zo bijzonder.