Voor een Verloren Soldaat (1992)

Alternatieve titel: For a Lost Soldier

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Roeland Kerbosch
met Maarten Smit, Jeroen Krabbé en Andrew Kelley

Choreograaf Jeroen Boman zit in een creatieve impasse. Een ballet, dat hij op ervaringen uit zijn eigen leven baseert, wil namelijk niet lukken omdat de historische afstand te groot is geworden.

Opmerkelijk veel stemmen op imdb en ook een redelijk hoog gemiddelde. Iemand deze film gezien ?

neo (crew)
inderdaad wel erg veel stemmen voor zo'n toch denk ik wel redelijk onbekende film.

FisherKing
Misschien een niet bestaande film
Weet iemand hier iets meer van ?

Hugohei ?

Danser/choreograaf Rudi van Dantzig schreef een min of meer autobiografische roman over een stadsjongetje op het platteland (Friesland geloof ik) die in de hongerwinter een soort onhandige (laat ik maar zeggen) romance beleeft met een Canadese soldaat. De bevrijder, dus.
De film maakt gebruik van een onhandige kadervertelling [Jeroen Krabbé als hedendaagse choreograaf die vastzit met z'n werk], en het liefdesverhaal komt volstrekt niet van de grond. Alles blijft uitgesproken braaf. Erg slechte regie en een besluiteloos verhaal - veel erger kan het niet.
Van Dantzig heeft zich van de film gedistantieerd trouwens.

Waar die stemmen op imdb vandaan komen... geen idee.
Of eigenlijk wel.

FisherKing
Dank je Hugohei; heeft de VPRO dit niet eens uitgezonden ?

avatar van narva77
Volgens IMDB is deze film populair in Amerika, kijk maar naar de recensies!

neo (crew)
heeft iemand soms deze film op video?

Lees het boek !

Waar is ie te koop, lijkt me een goede film!!

Amazon.com

Is toch een Engelse site? Zijn die verzendkosten dan niet duur? Of hoe zit dat?
Bedankt by the way!

Een gedurfd onderwerp, maar weinig efficient verteld; met name het gedeelte dat zich in het 'heden' afspeelt is volstrekt overbodig. Daarnaast blijft het personage van de soldaat nogal vlak, al komt dat natuurlijk voor een deel door het taalprobleem (een stukje realisme dat andere films nogal eens vergeten). 3 *

Heb hem niet helemaal kunnen kijken. Ik heb dus nog geen goed beeld van de film, maar ik heb hem opgenomen. Einde van deze week heb ik hem wel bekeken. Ik vond het trouwens wel raar dat deze film op IMDB bijna een net zo hoog gemiddelde had als Soldaat van Oranje. Wat me wel al opviel aan wat ik heb gezien was het matige acteren, maar ik zal hem eerst helemaal kijken voordat ik mijn reactie plaats.

Fanatieke fans van homo-films...

avatar van titan
Waarom zouden die een film hoog waarderen omdat de film over homosexualiteit gaat? Lijkt me stug (bij mij werkt het in ieder geval zo niet).

Toch gebeurt het vaak. Een film als Spelen of Sterven is hier nooit echt opgevallen, maar verkoopt bijvoorbeeld nog steeds aardig op dvd wereldwijd.
Hier is de film niet eens te koop.

avatar van titan
Ik geloof er niet zo in. Mijn geaardheid zorgt ervoor dat ik i.v.m. andere filmliefhebbers meer films over homosexualiteit zie, maar die krijgen zeker niet om die reden automatisch een hoge beoordeling.

Dat een obscure titel vanwege een specifiek onderwerp een specifiek publiek trekt en dus ook door die doelgroep verkoopt begrijp ik wel, maar dat heeft volgens mij geen invloed op de beoordeling.

titan schreef:
Ik geloof er niet zo in.

Wat denk je dan dat de reden is?

Het zou ook wat zijn als we jou tot norm zouden verheffen, vind je niet?

Wouter schreef:

Wat denk je dan dat de reden is?

Het zou ook wat zijn als we jou tot norm zouden verheffen, vind je niet?

Ik zou niet weten wat de reden is. En ik ben zeker niet de norm, dat is niemand.

avatar van narva77
Ik denk dat het hoge cijfer op IMDB vooral voortkomt uit het gegeven dat die conservatieve (Noord-)Amerikanen het fantastisch vinden dat zo'n gedurfd onderwerp aangesneden kan worden...

Geen verkeerde film om naar te kijken. Het acteerwerk weerd naarmate de film vorderde wat beter, begin vond ik erg matig.Een gewaagd onderwerp, maar het drama komt geen enkel moment van de grond, als je het zo bekijkt is de film dus mislukt. Maar ik heb de film wel af kunnen kijken zonder dat mijn aandacht wegviel. De muziek is overigens ook prachtig. Of het een goede verfilming van het boek is?...ik weet het niet, maar de schrijver was iig niet blij met de verfilming. ***

avatar van Quentin
Aardig drama, maar ik vond de scenes in het heden (zoals al eerder gezegt) niet aansluiten bij de rest van de film. 3/5 voor het goede middenstuk (dus in het verleden)

Mail voor alle fims, er is ook in het forum een topic: Nederlandse films gezocht. Dat je het weer voor de volgende keer

Hallo, mensen.

Ik heb deze film ook gezien, persoonlijk vond ik het heel raar om naar te kijken omdat ik Andrew Kelley goed ken.

Een slechte film vond ik het niet, maar enigzins ben ik het wel met een paar van jullie eens, maar slecht was 't niet.

Gr van Daan

avatar van Bas17
Niet zo goede film, matig acteerwerk (niet heel slecht, niet goed). Geen moment voel je je echt betrokken bij het drama, maar echt vervelen deed hetn u ook weer niet

Ik snap niet dat deze film zo weinig stemmen heeft, heb hem 2 keer toevallig op tv gezien

Reinbo
Schijnt volgens enkele medewerkers van de film een van de slechtste films ooit te zijn. Regiseur had geen idee waar hij mee bezig was. Zo stonden er allemaal vetgevreete koeien in de wei terwijl het toch echt 1944 moest voorstellen.

Dat de film zo hoog staat zal wel komen om dat de regiseur na deze film niets meer te doen had/kreeg en toen zichzelf maar meerdere malen heeft ingeschreven in de imdb.

avatar van Bas17
Reinbo schreef:

Slechtste film ooit vind ik echt overdreven, ik vond hem verre van slecht.
Geen top film, maar een taboe word toch leuk behandeld met redelijk acteerwerk, vooral van de 2 gastjes

avatar van raymon
was in nederland een flop maar in amerika vonden z'n Top! Volle zalen kreeg de film alleen door de homo-realtie. ook goeie kritieken uit amerika van de pers.

Rudy van Dantzig kon zich niet vinden in het resultaat van de film: te zoet. Hij had de rechten echter verkocht zonder enige verdere zeggenschap. Wie het boek leest, komt waarschijnlijk ook tot de ontdekking dat van een liefdesrelatie niet direct sprake is, veel meer in eerste instantie dwang of niet weten wat je overkomt.
Het heden hoort wel degelijk erbij; het boek eindigt ermee, alleen op andere wijze.