Frygtelig Lykkelig (2008)

Denemarken
Drama / Komedie

geregisseerd door Henrik Ruben Genz
met Jakob Cedergren, Kim Bodnia en Lene Maria Christensen

Robert, een politieman uit Kopenhagen, wordt omwille van een professionele fout tijdelijk naar een provinciestadje gestuurd. Terwijl alweer een trage, bewolkte dag ten einde loopt in Zuid-Jutland, bekijken de inwoners de aankomst van de jongeman uit de grote stad met een tevreden en nieuwsgierige blik op hun gesloten gezicht. De politieman, die alles volgens het boekje doet, ontdekt beetje bij beetje de lokale gewoonten en begint aan te voelen dat er verontrustende geheimen verborgen zitten achter de façade van wat een heel gewoon provinciaals leventje schijnt te zijn.

avatar van Spetie
Een leuke Deense thriller, die misschien wat traag begint, maar daarna gelukkig steeds beter en boeiender wordt.

Het trage begin was even inkomen moet ik zeggen. Het sfeertje is wel lekker somber en mysterieus, maar ik had het idee dat men in het begin zelf ook nog enigszins zoekende is, welke richting men op wil. Visueel ziet het er soms best fraai uit, met die donkere triest ogende vlaktes, waarboven een grauwe lucht met veel onheilspellende wolken hangt.

Het is het bekende verhaal van een vreemdeling, deze keer een commissaris, die zich vestigt in een dorpje dat er zo zijn eigen regels op nahoudt. Af en toe zit er wel wat zwarte, cynische humor doorheen verweven, maar de nadruk ligt toch veelal ook op het drama. Dat wordt in de tweede helft vrij goed uitgewerkt. Ondanks dat een gedeelte van het mysterie verdwijnt, maakt de regisseur niet de fout om alles aan de kijker te willen voorkauwen. Hierdoor blijft het tot en met het einde behoorlijk intrigerend. Het einde zelf was dan wel weer leuk gevonden en past goed in de algehele sfeer van dit verhaal.

Het heeft inderdaad wel iets Coens-achtig en ik moet ook wel aan de films van Anders Thomas Jensen denken. Een beetje vreemd dus, maar wel lekker.

avatar van DjFrankie
Sfeer is het sleutelwoord in deze thriller. NIet altijd even logisch maar kijkt prima weg.

avatar van Lennert
Mijn schoonvader raadde me deze film aan toen ik door zijn kast aan het snuffelen was op zoek naar een goede horrorfilm die ik nog niet had gezien. Goed, het is dan wel geen horror, maar macaber is het zeker. Het blijft constant zo droog gespeeld worden dat ik toch een aantal malen van verbazing flink heb kunnen lachen om de verschrikkelijke gebeurtenissen en het tragische einde waar de film naartoe aan het werken is. Deed voor mijn gevoel wat denken aan The Wickerman, Hot Fuzz en zelfs League Of Gentlemen, maar dan met zo'n heerlijk doodse Scandinavische sfeer die alle hoop op een happy ending automatisch wegneemt.

Jakob Cedergren zet op perfecte op perfecte wijze een getormenteerde agent, die op het punt staat compleet te knappen, neer. Constant ingetogen geacteerd, maar met een mimiek waaruit ingehouden woede duidelijk naar voren komt. Het moment waarop hij Ingerlese per ongeluk verstikt was fantastisch geacteerd en verschrikkelijk ongemakkelijk om te zien. De fantastische en uitzonderlijk deprimerende omgeving te midden van de Deense velden en drassige ondergrond droeg hier vanzelfsprekend ook aan bij: als Hoeksche Waarder dacht ik dat ik gewend was aan platte vlaktes zonder einde, maar dit sloeg echt alles. Helemaal de camerashots die van bovenaf de auto's op een kruising volgde (waar praktisch iedere keer ook een twijfel bij de bestuurder aanwezig leek over de weg welke hij nu wel of niet moest inslaan) waren weergaloos.

Treurig en deprimerend, tegelijkertijd grappig op de meest zwartgallige wijze mogelijk. Een absolute aanrader!

avatar van sinterklaas
Wellicht weer een erg fijn Deens filmpje, en inderdaad: hun manier van humor blijft meestal wel in dezelfde context, maar het blijft ook altijd weer leuk.

Ook dit is weer een film dat zich afspeeld in een boerengat in een een of ander godverlaten oord, waarbij de bijpassende deprimerende en bekrompen sfeer er ook weer lekker dik opgelegd word. We volgen Robert, een agent uit Kopenhagen, die naar dat dorpje wordt overgeplaatst en ook bijna niks spectaculairders hoeft te doen dan slechts kruimeldieven eventjes op hun plaats te wijzen. Ondertussen probeert hij zijn vrije tijd door te komen in een bungalowtje met slechts een kat als gezelschap en zo nu en dan hoort hij weer eens een roddeltje over een dorpsgenoot. Heel gewoon allemaal daar.

Alles lijkt een andere wending te nemen wanneer hij langzaam maar zeker kennis maakt met de familie Buhl, vrouw die meldt (maar geen aangifte doet) dat ze wordt geslagen door haar man, en vervolgens toevallig hun zoontje snapt als winkeldief, maakt kennis met dochtertjelief en uiteindelijk ook de man/vader Jorgen, die hier wederom weer keurig is neergezet door Kim Bodnia (ik herkende hem bijna niet). Vanaf dat moment wordt de film wel erg lekker onderhuids absurd waarbij zelfs de burgelijke Robert toch nog een duistere aard heeft, waar hij geen seconde van wakker lijkt te liggen en dat is nog lang niet alles...

Gewoonweg weer genoten van deze film die gewoon tegen het einde op een zwart hillarische manier inslaat als een bom. Inderdaad moest ik ook wel een beetje aan Hot Fuzz denken. Alweer kon ik zeggen: Die Denen toch...

avatar van 93.9
Aardige film, maar onze van Warmerdam is beter met rrrrrrrrare mensen in een rrrrrrrraar dorp..

Leuke film over een politieman die in een klein dorpje aan de slag moet. De bewoners en de gebruiken leert kennen en uiteindelijk die gebruiken ook gaat overnemen. Het verhaal bouwt leuk op en er wordt prima geacteerd. Ook de sfeer van de film is leuk en past prima bij het verhaal.

avatar van SPT
SPT
Niet slecht, maar toch niet helemaal wat ik er van verwachtte. De zwarte komedie kon ik er eigenlijk (vrijwel) nergens in ontdekken.