ad

Met onder meer: Jane March en Lisa Faulkner

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 22 februari 1992

Over L'Amant

"She gave her innocence, her passion, her body. The one thing she couldn't give was her love."

Indochina, eind van de jaren 20. Na de schoolvakantie keert een 15-jarig meisje met de bus terug naar Saigon, waar zij op internaat zit in een lyceum. Tijdens een tussenstop wordt haar een lift aangeboden door een jonge Chinees die zich verplaatst in een grote limousine met chauffeur. De man is 32 en net terug uit Parijs. Hij is de enige erfgenaam van een steenrijke vastgoedmakelaar. Spoedig na dit eerste contact ontmoeten zij elkaar opnieuw, in de kamer van de Chinees, ergens in een lawaaierige stadswijk. Gedurende anderhalf jaar hebben zij een hartstochtelijke relatie. Steeds weer wordt het meisje naar haar zo ervaren minnaar gedreven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Anne-Marie Stretter

avatar van EmDee

EmDee

Jane March

Deze film is 10 keer zo erotisch als een HP.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Mooie film, tijd geleden gezien, maar kan me haar iig wel herinneren. Oscarnominatie voor beste camerawerk!

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

schone madam, maar oersaaie film

avatar van Pierre1

Pierre1

Mooie film, mooie beelden, pakkend (Lolita) onderwerp, maar saai........ 3,5*

avatar van jacom

jacom

• 2042 stemmen

wat is die jane march toch een streling voor het oog!!!

de personages misten diepgang en het was al bij al vrij saai, maar toch nog ***, 1 ster meer voor ons jane.

avatar van tjp1994

tjp1994

deze film is eigenlijk gewoon voor pedo's gemaakt maar moet zeggen dat ze inderdaad erg mooi is.

ze speelt een meisje van 15 maar was ten tijde van de film 19, dus ach. verder mooie beelden van Indochina

avatar van mikey

mikey

Gezien met een paar niet-filmliefhebbers (zoals ik) en de enige statement die gemaakt werd was: mooie plaatjes. Mooi gezegd. Oersaaie film over een meisje dat de maitresse is van een chinees heerschap. het vele tienerbloot is kompleet nutteloos, langdradig en erg frans. en dan is er nog niets gezegd over de vele, lange dialogen. 1!

avatar van FisherKing

FisherKing

mikey schreef:

Gezien met een paar niet-filmliefhebbers (zoals ik)

Dus jij houdt niet van film

avatar van mikey

mikey

Dont worry. Het sloeg nergens op.

avatar van Hannibal

Hannibal

Deze film hield destijds mijn aandacht vast, en ik weet ineens weer waarom.

Deze film heeft niet veel om het lijf.

Sorry, het is ook zo warm buiten.

avatar van The One Ring

The One Ring

Oersaaie film. Veel seksscènes en pogingen tot erotische spanning, maar ik kan verder goed begrijpen dat de schijfster van het boek zelf van mening was dat de film slecht was. Mijn God wat een oninteressante personages en irritant gekunstelde dialogen. Ik had voor niemand sympathie, wat logisch is omdat er niet veel menselijkheid van ze uitstraalt. Zwaar af te raden!

avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

Ik moest deze van en met mijn vriendin kijken,want zij vind hem zo goed.

Het was te doen,maar erg traag en zeker niet zo boeiend als mijn vriendin hem vond,maar ik loog om de sfeer goed te houden...

1.5

speranza

Dit is een film met mooie beelden. Jane March wordt heel mooi in beeld gebracht.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Visueel zeer aardig en dromerig filmpje. Er gebeurt niet veel, maar de protagonisten en de interessante kijk op het klasseverschil in het Indochina van de jaren '20 houdt je gedurende de speeltijd makkelijk geboeid.

avatar van synec

synec

Het eerste halfuur zit goed maar nadat we Jane eindelijk bloot zien gaan valt de spanning weg. Er gebeurt inderdaad niet veel maar ik hou wel van trage films, ook al moet ik toegeven dat deze moeilijk was om door te komen, maar dat had meer te maken met het feit dat ik zeer moe was toen ik de film zag.

De film is zielloos en nogal oppervlakkig met weinig boeiende dialogen. De personages worden nooit uit de verf gezet waardoor ze heel oninteressant waren. Je moet echt de sympathie en emotie uit hun handelingen en uitdrukking halen (hoewel ze er soms in slagen en dan was het meteen raak, maar heel moeilijk) waardoor het inderdaad spijtig genoeg saai overkomt. Echt jammer want dit had een fantastische film kunnen zijn. De film had ook veel beter geweest zonder die voice over imo. Beelden waren prachtig en zeiden al genoeg en dan plots kwam haar oude stem er tussen dat de 'magic' deed verdwijnen. Vooral op het einde.

Ik zou de film 1.5* geven maar gelukkig had de film wonder mooi camerawerk (en dat doet me altijd al heel wat), mooie muziek, en natuurlijk Jane March! Een streling voor het oog. En de scenes met haar familie maken ook wel veel goed. Al deze dingen hielpen toch veel om deze film tot het einde te blijven kijken. En ik moet er nog bij vertellen dat er op het einde een zeer mooie scene voorbij ging. Als ze van op de boot de zwarte auto ziet staan.. Vond ik zeer aangrijpend en goed gedaan.

Vandaar dus toch nog 3*

avatar van Movsin

Movsin

Jeanne Moreau is de vertelster in deze poëtische, toch wel stevig erotisch getinte, liefdesfilm die als bijzonderheid heeft dat, naar ik meen, beide hoofdpersonages elkaar nooit met de naam noemen.

Kan de film nu niet bepaald als boeiend bestempeld worden, het camerawerk is zeer goed met ook enkele zeer mooie zichten, heeft hij toch een sociaal aspect daar waar de relatie blank-chinees ter sprake komt en zijn de acteurs prima in hun rol. Ook de muziek is mooi.

avatar van the new guy

the new guy

Dit viel wel mee. Oude dvd thuis gevonden. Beste aan de film is de tijdsgeest. Mooi uitgebeeld en de verhoudingen tussen verschillende groepen goed uitgewerkt. Verder normaal, aardig filmpje.

avatar van kattekit

kattekit

Prachtige, erotische,gevoelige film

gauke

Ik verwar Tony Leung Ka Fai dikwijls met Tony Leung Chiu Way (die in de heftige seksscènes van Lust Caution te zien was); zijn zij broers? Unrated version (niet zo expliciet als je zou verwachten) van dit semi-autobiografische, erotische portret gezien: wel artististiek maar simpel en op dramatisch vlak niet bijster interessant; daarvoor mist deze film diepte. Jane March acteert geloofwaardig en Tony Leung zet de ongrijpbare zakenman (de familie echter, heeft hem wel in een wurggreep) goed neer.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ze lijken toch niet zo op elkaar? Tony Leung Chiu-wai is een mooie man, die andere niet

Ik weet niet of ze familie zijn eigenlijk.

edit: volgens imdb niet. Tony Leung Ka-fai is 1 cm langer (1.72 om 1.71) als ik de trivia op imdb mag geloven, misschien kun je ze voortaan zo uit elkaar houden

avatar van rep_robert

rep_robert

Een erg trage film dat inhoudelijk weinig weet te bieden, het plot is vrij mager en erg lang uitgerekt. Het broeierige, ouderwetse Oosterse sfeertje en de mooie March houden de film nog levend.

BBarbie

Bijzonder matige film, maar dat was een beetje te verwachten met (een debuterende) Jane March in de hoofdrol. Alles wat zij aanraakt op filmgebied verandert vaak al gauw in bagger. Zo erg is het in dit geval niet, maar het houdt ook niet over. Typisch iets voor Annaud trouwens. De wisselt bij voorkeur slechte en goede films met elkaar af.

avatar van carlak

carlak

Echt wel meer dan een film met mooie beelden (dat ook!!) maar het verslag van een liefde en verdiep je eens in de rol van de moeder (mooi karakter)