The Other Man (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Richard Eyre
met Liam Neeson, Laura Linney en Antonio Banderas

The Other Man vertelt het verhaal van Peter, die het gemis van zijn vrouw met zich meedraagt. Dan ontdekt hij dat ze e-mails en sms berichten heeft ontvangen van een man, waarvan hij het bestaan nooit heeft gekend. Tegen het advies van zijn dochter Abigail in, vliegt de gekwetste en wraaklustige Peter naar Milaan op zoek naar de mysterieuze Ralph en de waarheid.

avatar van wwelover
Prima film, leuk voor tussendoor. Een aardig verhaal, niet heel voorspelbaar. En je weet een lange tijd niet wat er nou met Lisa is, dat is wel goed gedaan. Voor de rest, gebeurd natuurlijk vrij weinig en is het meer een drama dan een thriller. De gebeurtenissen zijn zelden bijzonder maar eigenlijk nooit saai.

De cast is prima, Neeson speelt niet zijn beste rol ,maar deed het niet verkeerd. En Banderas is heel erg op dreef. Heb altijd wel een zwak voor hem. En Linney is natuurlijk ook top.

avatar van Mug
Mug
Opmerkelijk dat niemand een woord rept over Romola Garai, die de rol van 'dochterlief' met verve vervult. Het kan ook aan haar waterige blauwe ogen liggen...

De kritiek op Neeson begrijp ik eerlijk gezegd niet. Z'n personage is gewoon een stijve hark (CEO van een suf bedrijf), die voor het verhaal fysiek niet past bij de kleurrijke Linney (schoenenontwerpster). Wellicht zijn we niet gewend dat een tegenspeler van hem, Banderas met accent in dit geval, meer de aandacht weet te trekken.

Prima drama met mystery kantje, alhoewel de clou al snel duidelijk was; maar dat had geen negatieve gevolgen voor het 'kijkplezier'. Fijne cast, een film die een prima Brits en Italiaans sfeertje uitstraalt, en een mooie soundtrack. Toch waren de mystery elementen te geforceerd om de film daadwerkelijk geslaagd te noemen.

Erg onbevredigend plot.
Als mysterie werkt het niet. Het pakte me niet. De other man komt al erg snel in beeld en de gesprekken tussen de twee heren zijn totaal niet boeiend.
Toen uiteindelijk de clue kwam deed dat erg weinig met me.
Ik denk toch vooral dat het aan het scenaro ligt, waar de acteurs nauwelijks mee uit de voeten kunnen.
Wie me nog het meest verraste is Romola Garai. Erg mooie actrice die ik ken van Ozons Angel. Zij wist als enige nog wat extra's te brengen.

avatar van Norma
Hm, ik vond het eigenlijk zo verkeerd nog niet. Het verhaal moet het totaal niet hebben van de verhaallijnen, maar meer van wat er in de personages omgaat. Vrij in het begin zit een mooie scène, wanneer Linney en Neeson samen aan tafel zitten en zij zegt:”I do love you, you know. You know that, don’t you. If I didn’t, I would go, taking nothing, bare, start again.” Waarop hij opgelucht glimlacht en zeg: ‘but that’s all right, then.” en zij hem aankijkt met zo’n lieve trieste blik die zegt: ‘je hebt geen idee wat ik je hier probeer te zeggen!” Dat soort momenten raken me, het is zo echt, zo triest, zo herkenbaar.

Helaas kan ik niet beweren dat de film er vol mee zit, want het daaropvolgende stuk ligt de nadruk wel erg op het mysterie van de andere man. Toch vond ik naar het einde toe wel weer aardig hoe Neeson tot bepaalde inzichten komt, niet zozeer m.b.t. wat er gebeurt is, maar meer wat zijn vrouw aangaat. Ook Linney komt dan weer in beeld, en je ziet haar onvermogen maar zeker ook de wil om alleen met haar man gelukkig te zijn in haar ogen; dat vond ik toch best aangrijpend. Er zit naar mijn idee al met al best wat in, alleen komt het in dit verhaal niet zo goed tot zijn recht, en als je het meer als thriller bekijkt zullen de dingen die ik noemde waarschijnlijk totaal niet overkomen.

avatar van Aapje81
Hele sfeervolle film met behoorlijk acteerwerk waar ik zeer geboeid naar heb zitten kijken. Enig nadeel is dat het scenario nogal warrig is en eigenlijk nergens naartoe gaat. Deze acteurs hadden beter verdiend. Was vooral blij met de ontdekking van Romola Garai als de dochter van Neeson. Prima actrice en een mooie verschijning.

Boven gemiddeld

avatar van Fran
Het acteerwerk vond ik heel sterk in deze film. Vooral van dochterlief en Antonio Banderas. Ook een aantal dialogen vond ik heel goed. Zoals het gesprek tussen vader en dochter als hij haar verteld dat hij antwoorde-mails naar de andere man heeft gestuurd en zij uitschreeuwd dat hij het los moet laten. Ook de gesprekken tijdens het schaakspel vond ik erg goed.

Het verhaal en de personages spraken met helaas niet aan. Ik kon me namelijk totaal geen voorstelling maken waarom ze met zo'n gluipert een verhouding kon hebben. Ik kon me daar totaal niet in inleven waardoor het begrip en inlevingsvermogen bij mij een beetje weg was. Verder begrijp ik niet dat ze niet voor haar leven vechtte. Als het er op aankomt vecht je !

Op het einde mis ik iets belangrijks ! Je ziet vader en dochter op het station zitten. Vader zegt"wat kende ze me eigenlijk goed". Daarna zie je Ralph met een brancard lopen. Ik heb hier een clou niet begrepen. Kan iemand mij dit alsjeblieft uitleggen want ik baal ervan dat ik het niet heb begrepen ????

Slechte film die nooit echt weet te boeien, behalve de dialoogscenes tijdens het schaakspel. Een buitgengewoon rommelig verhaalstructuur, waarbij het lijkt dat er tijdens de montage gewoon te veel materiaal is verdwenen (film duurt ook maar 84 min). Over de personages blijven ook vele dingen onduidelijk of worden pas te laat in het verhaal bekend gemaakt. Een goeie cast, waarbij Laura Linney underused is.

Jezus wat een tegenvallende film was dit. Ik hoopte op een boeiend drama maar dat het zo zwak zou zijn had ik niet verwacht. De film begint nog aardig maar zodra Liam Neeson Antonio Banderas ontmoet wordt het belachelijk. Van de cast deden het Antonio Banderas en Laura Linney het best aardig maar Liam Neeson stelde zwaar teleur en overtuigde nergens.

avatar van Elineloves
Ik had besloten om vanavond een klein filmmarathonnetje te houden, en niet direct te zwaar te beginnen. Mijn oog was dan ook gevallen op 'The Other Man', een film met een cast die me aanspreekt en een interessant thema.

Helaas was het een tegenvaller. Het verhaal is vreemd, de flashbacks scheppen meer verwarring dan duidelijkheid en af en toe is het zelfs lastig te volgen omdat je van de ene rare scène in de andere valt. De wending had mooi kunnen zijn, maar de manier hoe het nu gebracht werd is teleurstellend.

Laura Linney haar rol is te miniem om er iets fatsoenlijks over te kunnen zeggen, maargoed, om toch iets over haar te zeggen: Ik vond haar vrij ongeloofwaardig. Zij niet als enige, Neeson en Banderas hebben ook niet hun beste prestatie neergezet in deze film. De emotionele aspecten worden in kaart gebracht, maar dit is niet onderhoudend of boeiend genoeg om je aandacht vast te blijven houden. Het lijkt wel alsof de makers niet wisten welke kant ze met het verhaal uitwilden, is het een psychologische thriller of een drama? Het voelt sowieso allemaal al zwaar aangezet aan, waardoor het op sommige momenten zelfs een beetje vervelend is.

De beelden zijn echter wel prima, mooie locaties en fijne sfeerbeelden. Helaas zijn deze niet sterk genoeg om de film naar een hoger niveau te tillen, want het scenario rammelt langs alle kanten. Jammer, op papier leek het vast er goed, maar de uitwerking is teleurstellend.

Op naar een betere film, hoop ik.

"Een drakerige combinatie van een psychologische thriller en een drama over het huwelijk en rouwverwerking, met het edele schaakspel als goedkope metafoor, voor de strijd tussen twee haantjes om een dame", las ik. Er had in ieder geval meer uit het verhaal gehaald kunnen worden: de neerslachtige film wil maar geen drama worden, heeft weinig richting, kwakkelt maar wat voort tot ie uiteindelijk wat meer vaart krijgt, maar een echte clou blijft ontbreken. De regisseur lijkt een soort van instelling gehad te hebben dat de wereld slecht is en dat dat nooit zal veranderen. De personages zijn houterig: Liam Neeson is gezwollen met een gepijnigde blik en Antonio Banderas, hoe aantrekkelijk ook, uiterst oppervlakkig.

avatar van Zeriel
Wat een flutfilm!
3 topacteurs en dan zo'n niksige film ervan bakken, ik vind het knap.

Met Liam Neeson en (in mindere mate) Antonio Banderas in de hoofdrollen wordt toch iets meer verwacht dan deze veredelde televisiefilm. The Other Man weet namelijk niets aan te vangen met dit nochtans boeiend uitgangspunt. De partijtjes schaak werden halverwege vlug in het verhaal gedropt om toch wat symboliek te verkrijgen, maar deze zijn -net als de climax- alles behalve boeiend. Neeson komt dan toch beter tot zijn recht in rauwe aktiefilms dan in een lusteloos drama als dit.

The Other Movie was een betere keuze geweest...

avatar van Roger Thornhill
Ontroerende en ook wel spannende film, dat laatste niet in thriller-achtige zin maar meer vanwege de broeierige intensiteit van de manier waarop Neeson Banderas observeert en probeert te begrijpen. Uitstekend gespeeld door Neeson (en dat zeg ik terwijl ik absoluut niet dol op hem ben), maar Banderas (waar ik evenmin veel mee heb) is nog een graadje beter, soms arrogant, soms begripvol, soms het bloed onder je nagels vandaan halend, maar toch altijd een personage met een geloofwaardige en ook wel innemende psychologie (zijn streven om het/zijn leven mooier te maken). Ook een prima rol van Linney, maar dat spreekt eigenlijk bijna vanzelf. Al met al dus een mooie en meeslepende film; de vele negatieve reacties hierop kan ik niet goed invoelen, terwijl er juist niemand iets zegt over de muziek van Stephen Warbeck, op zich fraai maar af en toe èrg overheersend en daardoor voor mij wel een minpunt.