De Helaasheid der Dingen (2009)

Alternatieve titel: The Misfortunates

België / Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Felix van Groeningen
met Kenneth Vanbaeden, Koen De Graeve en Valentijn Dhaenens

De jonge Gunther Strobbe groeit op in een marginale familie die leeft volgens het motto 'God schiep de dag en wij nietsnutten slepen er ons doorheen'. Aan die routine van alcohol, rokkenjagen en nietsdoen komt plots een eind als Gunther door een sociaal werkster van zijn familie wordt gescheiden en in een Internaat wordt geplaatst. Vijftien jaar later dreigt Gunther vader te worden van een ongewenst kind. Gaat hij hetzelfde lot als zijn vader tegemoet? Of kan hij wel ontsnappen aan de helaasheid der dingen?

Nee. Om de simpele reden dat ik de film niet zo bekijk als bijvoorbeeld enkele personen hierboven, die er wel erg veel diepere betekenis aan willen geven.

Nu zal dat in het boek wellicht wat duidelijker zijn, maar hier heb ik er maar voor gekozen dat te negeren, omdat dit niet zo best uitgewerkt is geloof ik.

avatar van mikey
Ikzou de film goed hebben gewaardeerd wanneer die latere gunter niet in het verhaal was voorgekomen. Het laatste gedeelte van de film over die huilebalk besmet ook het eerste gedeelte. Want het is vanuit dat perspectief van die vent klaarblijklijk verteld.

avatar van henkula
autobiografische roman verfilmt, dan vraag ik me af, waar je dan op oordeelt, het verhaal of de film.

avatar van mcdaktari
hij is inderdaad niet voor iedereen maar ik vind het een ontzettende mooie film.. en prachtig geacteerd.

avatar van Noodless
Aangrijpend, hilarische scènes, humoristisch, goede vertolkingen, mooi verhaal......eerlijk gezegd had ik de film niet zo goed verwacht
7,5/10

avatar van Filmkriebel
De stemverdeling bij deze film doet me plezier... Toch nog eens een film waarbij bijna iedereen het erover eens is dat hij goed is.

avatar van dave
In een ver en duister verleden met veel plezier het boek uitgelezen, en er smakelijk om gelachen. Het omzetten naar film leek me dan ook een welkome verrassing.

Het creëren van een persoonlijke werkelijkheid bij het lezen van de roman is iets waar van Groeningen geprobeerd heeft zoveel mogelijk rekening mee te houden. Veel mensen zullen zich dan ook direct herkennen in de haast lugubere sfeer van de Vlaamse marginale jaren '80 en de inmiddels beruchte inwoners van Reetveerdegem.

De indruk die niet Belgen, of eigenlijk al direct niet-Nederlandstaligen zullen krijgen tijdens het bekijken, moet volledig anders zijn dan die van U en ik. Ik vond het taalgebruik bijvoorbeeld erg onnatuurlijk bij momenten. Ze proberen wel zoveel mogelijk van het vieze dialect voor te schotelen, maar vallen dan te pas en te onpas weer door te mand tijdens de voice-overs. De oude Gunther was sowieso al weinig overtuigend.

Daarnaast zullen vele zogenaamde 'outsiders' de film al meteen zien als een galerie van stereotypen. Bier zuipen, een frietje steken, simpele mensen, is dat niet waar menig buitenlander spontaan aan denkt bij het horen van de term: 'Belg'?

Visueel niet veel soeps, maar dat blijkt hier perfect. Alleen de zwart-wit scènes kwamen wat overbodig over, alsof dat nodig was om de nostalgische impact te vergroten.

Er valt heel wat af te lachen en nergens wordt de film vervelend of langdradig. De overgangen tussen heden en verleden verliepen soepel en de opvallende kerkgezangen waren tevens een meerwaarde.

3,00 (3,25)

avatar van Kiros
Het was alweer een tijdje geleden dat ik zo heb genoten van een film.
Rauw, eerlijk, vies, mooi, plat, scherp en dus zeker het bekijken waard.

avatar van Charlie Cheese
Wel grappig, duurt wat lang.

Een aantal leuke scenes . 3tje

avatar van FLH
FLH
Inderdaad wel een leuk filmpje voor tussendoor. Koen De Graeve speelt overigens wel echt een goede en leuke rol.

orbit
Ik heb vet schik gehad met deze prent, maar wat een lange tourneur uiteindelijk die tot niets leidde. Affijn, den belg mag beoordelen of wij dit wel of niet hebben begrepen.

avatar van Biglia
Ik zie hier niet het meesterwerk in dat sommigen wel doen. De stijl van Van Groeningen is mij wat te simpel, hij ligt mij niet. Steve + Sky heb ik nooit gezien maar bij Dagen zonder lief had ik hetzelfde gevoel.

De film is onderhoudend maar niet meer dan dat: de fratsen van de Strobbes zijn bij momenten plezant om zien, het dialect is grappig, ik kon eens glimlachen als 'Het wonder is geschied' nog maar eens voorbij kwam... Om echt te boeien duurt de film ook veel te lang. Haal de stukken over de volwassen Gunter er uit en het wordt veel interessanter.

Lof voor Johan Heldenbergh. Koen De Graeve moet oppassen dat hij niet de fout maakt om, zoals Jan Decleir, op te duiken in zowat elke Vlaamse film die uitkomt. Uiteindelijk geraak je die kop beu gezien.

avatar van notsub
De humor is hier ongenaakbaar. De achtergrond van de bizarre familie is eigenlijk de voorgrond van deze film. Het verhaal van Gunther op latere leeftijd komt voor mij namelijk niet helemaal van de grond. Met momenten als het Pruimenlied en de Ronde van Frankrijk scoort deze film erg prettig.

avatar van maerk
Blijft staan als een huis na de tweede kijkbeurt. De film had niet de impact die het de eerste keer, maar dat is misschien wel begrijpelijk. Dat is bij veel films het geval. Na het eerste half uur zat ik weer gewoon helemaal in Reetveerdegem en na afloop kan ik concluderen dat dit een geweldige verfilming is van Dimitri Verhulsts gelijknamige boek.

4* blijven lekker staan.

avatar van harm1985
Een ontzettend droevige film eigenlijk, waar je gebiologeerd naar blijft kijken. Een jongen die wordt grootgebracht door zijn vader en diens broers, maar eigenlijk geen knip voor de neus waard zijn. Gokken, zuipen en vieze liedjes zingen, dat is het credo. Een drankspel dat de tour de France heet en waarvan je door een serie cols te rap te nemen in het hospitaal belandt... hoe kan er ooit iets van zo'n jongen terecht komen? Ik had de ondertiteling hier overigens wel hard nodig, want ondanks dat ik van origine uit Brabant kom, was dit ook voor mij niet altijd even goed te verstaan. Draagt wel bij aan de sfeer van de film, ABN praten in het afvoerputje van België kan natuurlijk niet.

avatar van MyOwnStyle
Ik had helemaal geen ondertiteling nodig, omdat het helemaal in mijn regio afspeelt. Ik heb bij tijden erg moeten lachen, maar het was ook zo droevig voor die jongen. Heel mooie film.

avatar van harm1985
Mijn vriendin trok zich het leed van de jongen ook erg aan, omdat ze dagelijks dat soort jongeren in de klas heeft. Overigens +1 voor de oma.

avatar van yeyo
De potentiële empathie die ik voor die jongen had, werd nogal verstoord door het feit dat hij als volwassene als een vervelende zagevent werd getoond.

avatar van Jan met de pet
Helaas mijn film is het niet, snap de hoge waardering niet, een film over uitschot, zuipen en wippen met een kind op de kamer, dat is echt prachtig: 2,0

avatar van Kiros
Jan met de pet schreef:

Als dat werkelijk het enige is wat jij van deze film ziet, heb je blijkbaar niet goed gekeken.

avatar van MyOwnStyle
Jan met de pet schreef:

Heb je dan ook niet opgemerkt hoe zo'n verslaving kan leiden tot de dood?
Hoe erg het is voor dat kind om in zo'n omstandigheden te moeten leven.
Dat de vader zelfs 's ochtens niet zonder zijn drank kan?

Bovendien is het erg grappig weer gegeven, ik heb bij tijden erg goed moeten lachen. Ook de muziek vond ik leuk en toepasselijk. Mooie film.

avatar van Ceeda7
orbit schreef:

Niet dus.

avatar van Ceeda7
Dit plaatste ik tijdje geleden op Boekmeter.

Zeer vermakelijk boek om te lezen.

Het eerste deel niets anders dan humoristische beschrijvingen van een vergangelijk, zelfs marginaal dorp, waarin zatte, leuke gebeurtenissen zich voortdoen die voor beschaafde mensen buiten het boekje staan.

Maar wat zijn beschaafde mensen?

Mensen zoals Franky, die alles hebben op hun droom waar te maken, maar er niet in slagen om zich toch voor 1 keer te amuseren?

Toch gaat mijn voorkeur toch vooral naar het tweede deel van het boek, waar Dimitri als het ware "ontbruint" wordt, waarmee ik wil zeggen dat hij dat marginaal hol ontvlucht heeft (mede door de knappe vrouw.

Precies door die vlucht uit zijn geboortedorp beseft hij precies zelf wat het is om in een "normale, beschaafde" wereld te leven. En of hij er nu gelukkig mee is of niet, stiekem verlangt hij toch wel naar de tijden van weleer, toen hij klein was.

Ook de verandering van de vader, die een ferme ontnuchteringskeur achter de rug heeft, en zijn huis opnieuw bezoekt, spreekt me zeer aan.
Wordt hij daar nu werkelijk beter van? Is het werkelijk nuttig om je als een andere persoon voor te doen voor de buitenwereld, alhoewel je weet dat jezelf er doodongelukkig van wordt, om juist niet jezelf te zijn?

Dit alles wordt door Dimitri Verhulst op een zeer indrukwekkende diepgaande stijl neergepend, in symbiose met prachtige zinsbouw
en vlagen van soms wel(overdreven) cynische tot humoristische fragmenten.

Een boek die moest geschreven worden, die naar mijn mening er nog niet was. Deze zal mij nog lang bijblijven, en is tevens een interessant discussieonderwerp over onze moderne(?) maatschappij.

En de verfilming van dit hierboven besproken fenomeen is werkelijk uitmuntend.

avatar van moviechick-99
ik vond wel dat er verhaal in de film zat.en dat uiteindelijk het nog goed afloopt en dat het een humoristische film was zoals het pruimenlied en het tettenlied:het wonder is geschied,het wonder is geschied..... tja je moet zelf maar een kijkje nemen naar de helaasheid der dingen.

orbit
Ceeda7 schreef:

Niet dus.

Goh, dat je dat uit een zinnetje kan opmaken

avatar van MarcusViridis
In de eerste instantie heb ik (als Noord-Hollander) een poging gedaan om 'm zonder ondertitels te kijken. Een voornemen waar ik na een moeilijk kwartiertje al weer van af moest stappen, omdat ik tot op dat moment nog helemaal niets van de film had meegekregen.
De poging met de ondersteunende lettertjes aan de onderkant was een stuk succesvoller.
Ruwe dorpse Belgen in het donkerste gedeelte van de jaren tachtig.
Geen moment vervelend, maar soms voelde ik een bepaalde plaatsvervangende schaamte op momenten van opperste asocialiteit, waarbij toch mijn sympathie ging naar één van de hoofdrolspelers. Vooral Breeje, uiteindelijk een egoïst met een zeer simpel wereldbeeld, die dankzij zijn kindsheid toch enige empathie weet op te wekken. De verschillende karakters staken goed in elkaar , je zou bijna gaan denken dat het zó uit het werkelijke leven gegrepen is.

Super acteerprestaties!Heb veel moeten lachen.En er zat ook flink wat drama in.Weer een top Vlaamse film!

MyOwnStyle schreef:

Welke omgeving is dat dan? Het dialect in de film leek me een samenraapsel van vanalles en nog wat. Ik had in ieder geval geen idee in welke regio je dergelijk dialect terug kan vinden. Maar goed, ik ken natuurlijk ook niet ieder Vlaams dialect.

Zeer goede film maar net niet het meesterwerk dat ik er van verwacht had.

Maar dat kon de pret niet drukken. De slechtste momenten uit mijn kindertijd in de jaren 80 leken wel weerspiegeld in de decors en omgeving in de film. Zeer herkenbaar (maar gelukkig niet echt de leefwereld waarin ik ben groot geworden).

Geweldig geacteerd door zowat iedereen, bij momenten enorm grappig, dan weer intriest en regelmatig beiden tegelijk.

Wat de film net langs de 5 sterren doet grijpen is het scenario dat naar mijn gevoel beter in elkaar hadden kunnen worden gestoken.
En ook de volwassen Gunther vond ik niet geweldig gecast.

avatar van IcU
IcU
Hele mooie, oprechte film. Een soepellopend verhaal omringt met een passende montage, mooie muziek, prima camerawerk en erg goede acteurs.