Mighty Morphin Power Rangers: The Movie (1995)

Verenigde Staten / Japan
Familie / Actie

geregisseerd door Bryan Spicer
met Amy Jo Johnson, Paul Freeman en Jason David Frank

De snode Ivan Ooze wordt na 6000 jaar gevangschap per ongeluk bevrijdt. Zoals het een ware schurk betaamt wil hij na zijn bevrijding wraak nemen op degene die hem gevangen heeft gezet, en uiteraard de wereld veroveren. Het is aan de Power Rangers de taak hem tegen te houden, alleen deze wordt bemoeilijkt als Ooze Zordon te grazen neemt waardoor de Power Rangers hun krachten verliezen. Als laatste redmiddel zoeken de Rangers de Great Power op de planeet Phaedos wat niet zonder gevaar is.

Was als kind dé perfecte film. De rating is wel erg laag hier. Maarja, dat moet ik dan maar gewoon accepteren.

De series waren geweldig. Die keek je als kind erg vaak, daardoor creëer je veel meedeleven en sympathiek voor de rangers. Maar in deze film pakken ze het heel anders aan dan in de serie. Dat geeft een harde impact als kind, omdat er wat gebeurt wat normaal nooit gebeurd. Zordon die in levensgevaar is, de harde kern van de Rangers is weg. Het lijkt erop dat het slecht af gaat lopen.

Dikke 4* Omdat ik als kind deze op de VHS constant terug heb moeten draaien. Laats terug gezien en dan kom je erachter dat het acteerwerk erg slecht is. Maar omdat dit een kinderfilm is rate ik hem met mijn kinderhart.

Ik weet nog goed hoe bij ons de ene helft van de klas naar de publieke omroep keek en altijd met verhalen over Villa Achterwerk en Buurman en Buurman op school kwam, terwijl de andere helft dit saaie kleuterprogramma's vond met een gruwelijk tekort aan geweld. Ja, ik zat bij de laatste groep en na het gisteren opnieuw gezien hebben van de Mighty Morphin Power Rangers film weet ik nog steeds zeker dat ik aan de goeie kant stond en niet aan de kant van de zijden sokken die vandaag de dag geen alcohol meer drinken omdat vrouwlief dat liever niet heeft en iedere avond lekker vroeg naar bed gaan. (Ja, dit hele intro is ironisch bedoeld en dient niet al te serieus genomen te worden, tenzij je jezelf wel heel duidelijk in mijn omschrijving herkent)

Podverdrie, ik begrijp nog steeds waarom ik deze serie als kind fantastisch vond! In feite is het gewoon een combinatie van Kanji en kung fu films met alle 'swoosh' geluiden, over the top salto's en sprongen en grote monsters die steden kapot maken. Het verhaal is knurftig, de dialogen zijn afgrijselijk, maar de film is zo ongelooflijk vermakelijk dat het allemaal niets uitmaakt. En eerlijk is eerlijk, de actie is echt niet zoveel slechter dan het gros van die overdreven kung fu films waar iedereen aan het rondspringen is, het is hier alleen wel erg bloedeloosen bij vlagen is het wel erg duidelijk dat de trappen mis zijn.

Jason David Frank is overigens een badass. Niet alleen is hij overduidelijk de beste echte martial artist van de groep tieners, het feit dat hij mij vroeger ook liet zien dat ook de coole gasten lang haar hadden heeft me ook nog eens bijzonder goed geholpen om gezeik over mijn eigen (lange) haar te doorstaan. Dat de beste man nu op het moment in de MMA wereld aan het doorbreken is maakt hem nog extra gaaf. Go go Power Rangers!

Ik bedoelde overigens Kaiju, niet Kanji

avatar van LauReichenbach
Ik weet nog dat ik deze film had gekregen met Sinterklaas.Toentertijd vond ik het een geweldige film. Ik keek hem echt vaak. Meerdere malen in de week! Ik heb deze film laatst terug gevonden op zolder en uiteraard herzien.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik de special effects helemaal te gek vond. Voor 1995 is dat ook wel zo, maar het is ook niet echt denderend.
Ik werd vroeger ook een tikkeltje emotioneel van Zordon die op sterven lag. Ik bedoel... het is freaking Zordon... die kan niet dood gaan!

Ik weert niet wat ik van deze film moet denken. Het acteerwerk is ruk, het verhaal is ronduit slecht, de actie kan ermee door...

I LOVE IT!

5* voor jeugdsentiment.

PriestMaiden
Ik weet nog dat ik zo blij was toen deze film te huur was in de videotheek destijds. Spijtig dat Lord Zedd niet zoveel te zien was in de film. Ivan Ooze steelt wel de show. De muziek (bijvoorbeeld R.H.C.P.) was ook heerlijk. De film is wel ietsje anders dan de originele serie (zeker het commandocenter en Zordon). Tommy blijft ook de ster uit de serie én film. Spijtig dat de Power Rangers-serie vanaf "Zeo Rangers" zwaar achteruit ging.

ja dat klopt

avatar van buffalotid
Ivan Ooze is een held.

avatar van sateck
Deze film zal wel niet om aan te gluren zijn... Maar op 8 jarige leeftijd was deze film voor mij een meesterwerk?

'Sateck, wat wil je later worden?'
POWER RANGER natuurlijk!!

In de jaren 90 heb ik deze film ongeveer 24 keer gezien. Jeugdsentiment voor het leven. Daarom 4*.

avatar van mjk87
Zo, is deze film even slecht. Hij is zelfs niet leuk als nostalgie - ik was vroeger groot fan van de Power Rangers alleen deze film heb ik nooit gezien.

Ik heb later weleens wat terug gezien, dus ik wist wat ik kon verwachten, maar ergens hoop je dus nog een gevoel van vroeger eraan over te houden. Niets van dat alles. Ik kon gewoon niet door het acteerwerk heen kijken, grappen slaan dood door slechte timing, ik miste Angel Grove High net als de Groene Ranger (de Witte vond ik nooit iets) en de oude gang (die drie vervangers vond ik ook niets) et cetera et cetera. Dan zit ik in ieder geval nog te wachten tot de Zords komen, maar als die dan uit heel lelijke computeranimatie bestaan dan houdt het op.

Wel grappig dat Angel Grove zo overduidelijk Sydney is, waarom vooral vroeg ik me af. 0,5*.

hoi mjk87 .
waarom geef je deze een punt als je hem niet gezien hebt ?

Peterjan schreef:
hoi mjk87 .
waarom geef je deze een punt als je hem niet gezien hebt ?

Waar zeg ik dat ik hem niet heb gezien?

avatar van Halcyon
" ik was vroeger groot fan van de Power Rangers alleen deze film heb ik nooit gezien. "

avatar van mjk87
Nu je het zo zegt had ik inderdaad de voltooid verleden tijd moeten gebruiken. Maar de film heb ik dus wel gezien.

oke is al goed

avatar van Metalfist
Oh the things that I have missed: the Black Plague, the Spanish Inquisition, the Brady Bunch Reunion

Ik ben altijd wel fan geweest van de Power Rangers franchise en de laatste tijd was ik wat aan het spelen met het idee om de film nog eens op te zetten. Bepaalde stukken kon ik me nog perfect voorstellen (dan vraag je je af waarom ik dit 15 jaar na datum nog wel kan herinneren terwijl ik bij examens Aardrijkskunde altijd serieus de mist inging) en ik ben altijd wel benieuwd hoe nostalgie zich na al die jaren nog overeind weet te houden. In het geval van de Power Rangers blijkt dat erg makkelijk te zijn.

Want ik heb hier toch weer van genoten. Ik blijf het vooral leuk vinden als het blijkt dat er nog veel verwijzingen naar volwassener entertainment inzit die je als klein kind nooit hebt opgepikt. Met onder andere knipogen naar Apocalypse Now maak je mij in ieder geval wel gelukkig. Hoewel ik de serie op zich al in geen jaren meer heb gezien (de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de vijf delen van Green with Evil, de introductie van de Green Ranger, een tijd geleden wel eens terug had opgezocht) voelt deze The Movie aan als iets wat in het verlengde ligt van de serie. De nodige humor, de nodige acrobatie en vooral een lekker fout plot rond een slechterik die weeral eens over de mensheid wilt heersen. Met Ivan Ooze heb je dan ook een ideale bad guy. In mijn enthousiasme zie ik echter ook wel dat niet alles even goed is. Zo is de aanwezigheid van Fred, het kleine jongetje, nodeloos en vooral irritant.

Naarmate de film vordert beginnen de effecten wel minder en minder te worden. De twee creaties van Ooze zijn al niet te denderend en het eindgevecht ziet er wel erg lelijk uit. Jammer eigenlijk, want ik vond het in het algemeen nog wel vrij degelijk. In mijn herinnering waren sommige van de Rangers andere acteurs, maar blijkbaar werden er in de drie seizoenen wel eens vaker gewisseld en worden hier wel de huidige Rangers opgeroepen. Amy Jo Johnson was er toen gelukkig nog wel bij als Pink Ranger (zucht, sowieso de eerste crush die ik ooit had) en ook Jason David Frank blijft tof als de White Ranger. Voor de rest nog een aantal bijrollen van Paul Schrier, Jason Narvy (Bulk en Skull!) en Julia Cortez als Rita Repulsa.

Altijd fijn als een film even goed of zelfs beter blijkt te zijn als in je herinnering. Zeker wanneer er dan nog eens een heerlijke soundtrack onder gemonteerd wordt (onder andere Red Hot Chilli Peppers) en er de nodige explosies volgen. Zonde dat dit compleet de grond wordt ingeboord, want dit is een adaptatie naar het grote scherm die er perfect mag zijn.

avatar van Thorongil
Als kind deze film ontelbare keren gezien op vhs