
Maria Larssons Eviga Ögonblick (2008)
Alternatieve titels: Maria Larsson's Everlasting Moment | Everlasting Moments
Zweden / Denemarken / Noorwegen / Finland / Duitsland
Drama / Biografie
131 minuten
geregisseerd door Jan Troell
met Maria Heiskanen, Mikael Persbrandt en Jesper Christensen
Op ware gebeurtenissen gebaseerd verhaal dat zich afspeelt in de vroeg 20ste eeuw. Deze tijd kenmerkt zich door armoede en sociale onrust. Maria, een jonge vrouw uit de arbeidersklasse, wint een camera in een loterij. Via deze camera gaat er een wereld voor haar open, ze ziet het leven door een andere lens. Zo komt ook de charmante fotograaf Pedersen in haar leven, wat onmiddellijk als een bedreiging gezien wordt door haar alcoholistische, vrouwenverslindende echtgenoot.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=mOnLN2veR1c
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Dit is een prachtige film en laat zien hoe een vrouw (Maria Heiskanen) zich wegcijfert voor haar gezin.
Een scandinavische topper en echt een aanrader

Haar accu wordt op geladen door de bezoeken aan Sebastian de fotograaf die haar laat zien dat mannen ook een andere kant hebben....
Geweldig geacteerd, en je leeft helemaal met Maria Larssons mee.
Voor mij was dit echt een verrassende film zo goed als deze is.
Een aanrader
Het mooiste aan deze film vond ik de onuitgesproken liefde tussen Maria en Sebastiaan. Ik vind het wel een pluspunt dat ze het ook nooit naar elkaar uitgesproken hebben want zo bleef het toch een beetje mystiek. Datzelfde geldt voor het feit dat Maria nooit bij haar man wegging. Doordat er niet echt uitgelegd wordt waarom ze toch bij die alcoholist bleef en of ze wel of niet echt van hem hield, geeft toch ook een bepaalde mystiek mee aan de film.
Misschien dat de film iets te lang duurde want ik vond het een gedeelte van de film misschien een beetje langdradig worden maar dat is niet zo lang. Voor de rest is het een juweeltje om naar te kijken.
Een echte film voor een regenachtige herfstdag waar je niet veel te doen hebt!
Het tijdsbeeld waarin het nog heel normaal was dat vrouwen werden onderdrukt en zelfs mishandeld zien we een dappere Maria die haar moeilijkheden overwint door zich aan haar passie over te geven: de wereld bezien door de lens van een camera. Het houdt haar staande in al haar moeilijke situaties en geeft haar een bepaalde mate van onafhankelijkheid.
Zeer mooie vertolking van Maria Heiskanen en Mikael Persbrandt

Sociaal portret hoe het er in die tijd vaak aan toe ging in de laagste sociale klassen waar een vrouw binnen het gezin alleen maar diende om kinderen op de wereld te zetten, er zich achteraf voor uit te sloven en bij de man weinig respect en liefde vond. Typisch ook de gedachte "Wat god heeft bijeengebracht, zal de mens niet scheiden..."
Jan Troell - zag van deze cineast nog geen enkele film voorheen - neemt de tijd om dit alles goed in beeld te brengen. Het camerawerk is zeker uitstekend en het acteerwerk is het eveneens. Maria Heiskanen overtuigt in de hoofdrol en Mikael Persbrandt beeldt heel veelzijdig de "onmogelijke" echtgenoot uit. Ook een pluim voor Jesper Christensen als de fotograaf.
Misschien geen denderende hoogtepunten maar toch meerdere ontroerende en indringende momenten ( de dronkemansbuien en geweld van de vader, het fotomaken van het overleden meisje, de actie om geen kind meer te baren en de wanhoop en schuldgevoel wanneer het jongetje aan polio lijdt, de ontuitgesproken liefde tussen Maria en Mr Pedersen...)
Mooie film van de oudere, maar nog zeer bekwame Zweedse regisseur Jan Troell.
Het waar gebeurde verhaal brengt ons terug naar het begin van de vorige eeuw. 'Wat God verbond, kon geen mens scheiden.' Maria bleef haar drankzuchtige man en vrouwenjager toch trouw. Is dat liefde?
Met haar talrijke kroost had ze haar handen vol. Een anoniem leven als 'huissloof'. Haar gewonnen fotocamera, de fotograaf, maar bovenal haar natuurtalent voor fotografie gaven haar leven een andere invulling. Een levensvervulling, waardoor ze af en toe even gelukkig kon zijn.
Kun je je nog zoiets voorstellen in deze zo andere tijden?
De film is tegelijk een ode aan de kunst van het fotograferen.
Een film ook die terechte bekroningen kreeg!!