• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.677 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.487 stemmen
Avatar
 
banner banner

Law Abiding Citizen (2009)

Drama / Thriller | 109 minuten / 118 minuten (director's cut)
3,74 4.617 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 109 minuten / 118 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: F. Gary Gray

Met onder meer: Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb

IMDb beoordeling: 7,4 (342.475)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 december 2009

Plot Law Abiding Citizen

"Justice at any cost."

Clyde Shelton is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Nick Rice

Clyde Alexander Shelton

Detective Dunnigan

Jonas Cantrell

Sarah Lowell

Detective Garza

Warden Iger

Kelly Rice

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Dus zijn recensie had een pak beter geworden als hij achter...

Subtiliteit is ver te zoeken in deze ranzige recht-in-eigen-handfilm, maar bezwaarlijker is dat de wraakactie die Shelton heeft uitgedokterd zo absurd omslachtig is dat de thriller lachwekkend onwaarschijnlijke wordt. Law Abiding Citizen is zo stompzinnig dat SBS6 zich er nog voor zou schamen de film uit te zenden.

..had gezet...

Maar als je alleen maar voor de spanning gaat is dit vast wel leuk.

Wat een hoop onzin bij elkaar the new guy, het spijt me zeer. Een recensent moet gewoon zijn mening geven, en dan mag de rest van de wereld wel bepalen in hoeverre ze daar iets mee kunnen. Aan recensenten die alles 3* geven heb je helemaal niets.


avatar van the new guy

the new guy

  • 1731 berichten
  • 1591 stemmen

domkey schreef:

(quote)

Voorbeeld?

Ben ook beniewd.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

domkey schreef:

(quote)

Met andere woorden moet een recensent dit niet kunnen?

Goe bezig!

Dit kan helemaal niemand, zo simpel is het.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

the new guy schreef:

Het werk van een goede recensent is zijn mening geven over een film zodat mensen naar aanleiding van die mening kunnen beslissen om de film wel of niet te bekijken. Dit is duidelijk geen goede recensent. Niet omdat ik het niet met hem eens ben, maar omdat hij duidelijk niet heeft begrepen waarom mensen deze film kijken.

Hij geeft gewoon zijn mening. Kun je het kwalijk nemen dat een recensent een Hollywood filmpje afkraakt dat bovendien nog eens vol storende clichés zit?

the new guy schreef:

Een beetje fatsoenlijke recensent had geconcludeerd met iets als: "Wanneer u zin heeft in een spannende actiefilm, waarbij u zonder veel na te denken toch twee uur kan genieten, kijkt u deze film. Slimme thrillers zijn van een andere orde, toch veel kijkplezier. 2 sterren."

Dat zou wel een zeer diplomatische recensent zijn. Voor zover ik weet moeten mensen met zijn beroep nog altijd wel een beetje een kritische blik op films hebben.

the new guy schreef:

Deze noedel (ik blijf erbij, en in verschillende reacties bij verschillende stukken van deze man wordt om zijn ontslag gesmeekt) wil goedkoop scoren over de rug van een niet al te slimme actiefilm. Daar is zijn baan niet voor bedoeld.

Laten we dan maar hopen dat zijn uitgever geen beroerde filmsmaak heeft.:P

the new guy schreef:

Dus nogmaals: Hij kan het geen goede film vinden, maar moet weten dat voor bepaald publiek (zie imdb en moviemeter) dit een toch boven gemiddeld spannende film is.

Dus een criticus mag succesvolle films niet afkraken? Zo zou het wel een bijzonder saai en bovenal nutteloos beroep worden.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

domkey schreef:

(quote)

Voorbeeld?

Films van bijvoorbeeld Sergio Leone, David Lynch, Sam Pekinpah, David Cronenberg, Akira Kurosawa, Paul Thomas Anderson, Quentin Tarantino, Stanley Kubrick.. vul zelf het lijstje maar aan.


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

Montorsi schreef:

(quote)

Dit kan helemaal niemand, zo simpel is het.

Dan heeft hij blijkbaar de verkeerde job gekozen!

Zeker als recensent moet dit kunnen.

Wat een geluk is die brave man geen journalist geworden,men zou wat horen..!


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

domkey schreef:

(quote)

Dan heeft hij blijkbaar de verkeerde job gekozen!

Zeker als recensent moet dit kunnen.

Wat een geluk is die brave man geen journalist geworden,men zou wat horen..!

Ben ik toch heel benieuwd hoe je neutraal een film kan kijken. Er kleeft namelijk altijd een persoonlijke voorkeur aan vast.


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Films van bijvoorbeeld Sergio Leone, David Lynch, Sam Pekinpah, David Cronenberg, Akira Kurosawa, Paul Thomas Anderson, Quentin Tarantino, Stanley Kubrick.. vul zelf het lijstje maar aan.

, studio 100?


avatar van the new guy

the new guy

  • 1731 berichten
  • 1591 stemmen

Montorsi schreef:

Dus zijn recensie had een pak beter geworden als hij achter...

Subtiliteit is ver te zoeken in deze ranzige recht-in-eigen-handfilm, maar bezwaarlijker is dat de wraakactie die Shelton heeft uitgedokterd zo absurd omslachtig is dat de thriller lachwekkend onwaarschijnlijke wordt. Law Abiding Citizen is zo stompzinnig dat SBS6 zich er nog voor zou schamen de film uit te zenden.

..had gezet...

Maar als je alleen maar voor de spanning gaat is dit vast wel leuk.

Wat een hoop onzin bij elkaar the new guy, het spijt me zeer. Een recensent moet gewoon zijn mening geven, en dan mag de rest van de wereld wel bepalen in hoeverre ze daar iets mee kunnen. Aan recensenten die alles 3* geven heb je helemaal niets.

Beste Montorsi,

een recensent vindt een film slecht dat kan. Maar zoals Domkey ook al een tijdje duidelijk wil maken is dat deze noedel het bredere plaatje mist. Dan is Die Hard ook een belabberde film. Een goede recensent kijkt deze film als een een actie/thriller en beoordeelt hem als zodanig. En dan kan hij 'm nog niet echt goed vinden. Natuurlijk zijn dit soort flms onwaarschijnlijk. Maar als zelfs SBS zich hiervoor schaamt zouden Steven Seagal films beter zijn.

Ik blijf erbij dat deze recensent de populist uithangt en intelligent en grappig tegelijk wil overkomen. Een man die te goed is voor dit soort films en liever met z'n droge witte wijn in Oud Zuid op het terras wil zitten. Dat mag, maar dan als columnist, niet als filmrecensent.


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

Montorsi schreef:

(quote)

Ben ik toch heel benieuwd hoe je neutraal een film kan kijken. Er kleeft namelijk altijd een persoonlijke voorkeur aan vast.

Niet als recensent !? Lijkt hier Humo wel!


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

domkey schreef:

, studio 100?

Tja, als dat volgens jou in het lijstje past.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

the new guy schreef:

Dan is Die Hard ook een belabberde film.

Die Hard is een actieklassieker en een prima film, daar zal de recensent in kwestie het volgens mij mee eens zijn.


avatar van the new guy

the new guy

  • 1731 berichten
  • 1591 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Films van bijvoorbeeld Sergio Leone, David Lynch, Sam Pekinpah, David Cronenberg, Akira Kurosawa, Paul Thomas Anderson, Quentin Tarantino, Stanley Kubrick.. vul zelf het lijstje maar aan.

Sergio Leone? Hahhahahaha. Zijn beste film is The Good, the Bad and the Ugly. Hoezo zit er dan geen stereotype in deze film? Drie stereotypes als hoofdrollen.

Quentin Tarantino zonder stereotypes? Heb je zijn gangsters weleen gezien?

Ik wil je niet uitleggen, maar ik moet het weer met Domkey eens zijn. Films zonder stereotypes zijn niet echt te maken.


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Die Hard is een actieklassieker en een prima film, daar zal de recensent in kwestie het volgens mij mee eens zijn.

Oeps,als hij het eens is gaat de ballon wel op?


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

domkey schreef:

(quote)

Oeps,als hij het eens is gaat de ballon wel op?

Goh, wat kan jij lekker mensen hun woorden verdraaien. Je twijfelt aan die recensent zijn niveau en zegt dat hij "Die Hard onder zijn redenering ook een slechte film moet vinden". En omdat ik nu zeg dat dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn, aanbid ik de man opeens?


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

the new guy schreef:

(quote)

Beste Montorsi,

een recensent vindt een film slecht dat kan. Maar zoals Domkey ook al een tijdje duidelijk wil maken is dat deze noedel het bredere plaatje mist. Dan is Die Hard ook een belabberde film. Een goede recensent kijkt deze film als een een actie/thriller en beoordeelt hem als zodanig.

En deze doet dat niet dan? Raar, ik lees toch wat anders.

En dan kan hij 'm nog niet echt goed vinden. Natuurlijk zijn dit soort flms onwaarschijnlijk. Maar als zelfs SBS zich hiervoor schaamt zouden Steven Seagal films beter zijn.

En misschien vindt hij dat wel, al eens bij stilgestaan?

Ik blijf erbij dat deze recensent de populist uithangt en intelligent en grappig tegelijk wil overkomen. Een man die te goed is voor dit soort films en liever met z'n droge witte wijn in Oud Zuid op het terras wil zitten. Dat mag, maar dan als columnist, niet als filmrecensent.

Zulke aannames zijn voor eigen rekening, dat mag. Maar dan nog kun je niks over zijn beoordeling zeggen.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

the new guy schreef:

Sergio Leone? Hahhahahaha. Zijn beste film is The Good, the Bad and the Ugly. Hoezo zit er dan geen stereotype in deze film? Drie stereotypes als hoofdrollen..

Ik hoop ten zeerste dat je die film niet hebt gezien als je zo een uitspraak doet. (ik veronderstel dat je je enkel op de titel baseert, behoorlijk kortzichtig) Het zijn namelijk drie uitermate interessante hoofdpersonages.

the new guy schreef:

Quentin Tarantino zonder stereotypes? Heb je zijn gangsters weleen gezien?

Ah zo? Verklaar?

the new guy schreef:

Ik wil je niet uitleggen, maar ik moet het weer met Domkey eens zijn. Films zonder stereotypes zijn niet echt te maken.

Sja, als je echt zit te vitten zal je in elke film wel clichés kunnen ontdekken. Maar de vraag is natuurlijk in welke mate ze storend zijn, niet echt of ze al dan niet voorkomen.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

the new guy schreef:

Ik blijf erbij dat deze recensent de populist

En de film de hemel inprijzen, omdat "het volk" hem schijnbaar wel goed vind. Zou dat dan niet populistisch zijn?


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Goh, wat kan jij lekker mensen hun woorden verdraaien. Je twijfelt aan die recensent zijn niveau en zegt dat hij "Die Hard onder zijn redenering ook een slechte film moet vinden". En omdat ik nu zeg dat dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn, aanbid ik de man opeens?

Niveau van de recensent? Volgens mij weet jij meer dan ik .

Als men dit slecht vindt vol cliche's, is Die Hard ook slecht!

Geen oscarwinaars, ......gewoon clichevol slecht! 1*


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

En de film de hemel inprijzen, omdat "het volk" hem schijnbaar wel goed vind. Zou dat dan niet populistisch zijn?

Vraag, heb jij Law Abiding Citizen al gezien?

Ik zie geen punten?


avatar van the new guy

the new guy

  • 1731 berichten
  • 1591 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Ik hoop ten zeerste dat je die film niet hebt gezien als je die uitspraak doet. (ik veronderstel dat je je enkel op de titel baseert, behoorlijk kortzichtig) Het zijn namelijk drie uitermate interessante hoofdpersonages.

(quote)

Ah zo? Verklaar?

(quote)

Sja, als je echt zit te vitten zal je in elke film wel clichés kunnen ontdekken. Maar de vraag is natuurlijk in welke mate ze storend zijn, niet echt of ze al dan niet voorkomen.

Ik vind het "stereotype" waar mijn vriend de recensent het over heeft, de badguy uit Law Abiding Citizen zeker niet vervelend stereotypisch. Een man die een man's vrouw vermoord en omdat het kindje in de buurt was die ook nog even meeneemt ziet er in mijn fantasie ook zo uit.

En ik zit niet te vitten, The Ugly was dom en slecht. Dus dik en lelijk. The Bad is sluw en slecht. Dus een rattenkop. The Good is gevat, sluw en heeft een goed hart. Dus Plint Eastwood. Ik had precies hetzelfde gedaan, dat is namelijk hoe films worden gemaakt.

Maar dan mag onze recensent niet vallen over de vieze, ongeschoren, drugsgebruikende hardrockfan, die vrouwen en kinderen vermoord. Zo zien die mensen er namelijk in onze fantasie uit.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

domkey schreef:

Niveau van de recensent? Volgens mij weet jij meer dan ik .

Als men dit slecht vindt vol cliche's, is Die Hard ook slecht!

Geen oscarwinaars, ......gewoon clichevol slecht! 1*

Hier zijn twee recensies geschreven door dezelfde man van twee actiefilms die ook wel redelijk clichématig zullen. Ze krijgen beide een eerder positieve quotering.

2012 – Roland Emmerich | nu.nl/filmrecensies | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

The Taking of Pelham 1-2-3 – Tony Scott | nu.nl/filmrecensies | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Sorry dat ik je fantasietje moet verpesten dat de man een totale filmsnob is.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

domkey schreef:

Vraag, heb jij Law Abiding Citizen al gezien?

Ik zie geen punten?

Nop, maar dat beweer ik ook helemaal niet. Geen zorgen, vanavond kijk ik 'm.


avatar van the new guy

the new guy

  • 1731 berichten
  • 1591 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Ik hoop ten zeerste dat je die film niet hebt gezien als je zo een uitspraak doet. (ik veronderstel dat je je enkel op de titel baseert, behoorlijk kortzichtig) Het zijn namelijk drie uitermate interessante hoofdpersonages.

(quote)

Ah zo? Verklaar?

(quote)

Sja, als je echt zit te vitten zal je in elke film wel clichés kunnen ontdekken. Maar de vraag is natuurlijk in welke mate ze storend zijn, niet echt of ze al dan niet voorkomen.

Heb je weleens zo'n gangstes bij Opsporing Verzocht gezien?

http://lancemannion.typepad.com/photos/uncategorized/pulp_fiction.jpg


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

domkey schreef:

(quote)

Vraag, heb jij Law Abiding Citizen al gezien?

Ik zie geen punten?

Wat maakt dat voor deze discussie uit?


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Hier zijn twee recensies geschreven door dezelfde man van twee actiefilms die ook wel redelijk clichématig zullen. Ze krijgen beide een eerder positieve quotering.

2012 – Roland Emmerich | nu.nl/filmrecensies | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

The Taking of Pelham 1-2-3 – Tony Scott | nu.nl/filmrecensies | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Sorry dat ik je fantasietje moet verpesten dat de man een totale filmsnob is.

Het past in het plaatje , dan is het goed?


avatar van the new guy

the new guy

  • 1731 berichten
  • 1591 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Hier zijn twee recensies geschreven door dezelfde man van twee actiefilms die ook wel redelijk clichématig zullen. Ze krijgen beide een eerder positieve quotering.

2012 – Roland Emmerich | nu.nl/filmrecensies | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

The Taking of Pelham 1-2-3 – Tony Scott | nu.nl/filmrecensies | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Sorry dat ik je fantasietje moet verpesten dat de man een totale filmsnob is.

Die fantasie wordt pas gebroken als jij deze film ook pure pulp vindt. De man is geen filmsnob, het is een wannabe columnist.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

the new guy schreef:

Heb je weleens zo'n gangstes bij Opsporing Verzocht gezien?

http://lancemannion.typepad.com/photos/uncategorized/pulp_fiction.jpg

Neen, net als ik ze evenmin in andere films heb gezien. Vega en Winfield zijn twee unieke creaties, zeer veelzijdige personages.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

the new guy schreef:

Die fantasie wordt pas gebroken als jij deze film ook pure pulp vindt.

Daar hoop ik althans op, pulp kan erg vermakelijk zijn.


avatar van domkey

domkey

  • 780 berichten
  • 0 stemmen

Montorsi schreef:

(quote)

Wat maakt dat voor deze discussie uit?

Dan vraag ik me af waarom jullie hier te liggen discussieren over een bepaalde film, terwijl jullie hem niet gezien hebben!

Blindelings afgaan op een recentie, Straf.