Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 109 minuten / 118 minuten (director's cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: F. Gary Gray
Met onder meer: Gerard Butler, Jamie Foxx en Leslie Bibb
IMDb beoordeling:
7,4 (342.475)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 10 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Law Abiding Citizen
"Justice at any cost."
Clyde Shelton is een wrak na de brute inbraak in zijn huis, waarbij zijn vrouw en kind in koelen bloede vermoord worden. Al zijn woede en frustratie komen pas echt naar buiten als de dader door een juridische deal met beginnend aanklager Nick Rice niet de straf krijgt, die hij verdient. Tien jaar later neemt Clyde het recht alsnog in eigen hand en belandt in de cel. Tot verbijstering van Nick Rice begint de wraak van Clyde dan pas echt. In hoog tempo worden aanslagen gepleegd op advocaten en rechters, die destijds bij de zaak betrokken waren. En stuk voor stuk worden ze opgeëist door Clyde, die nog steeds opgesloten zit in zijn cel…
Externe links
Acteurs en actrices
Nick Rice
Clyde Alexander Shelton
Detective Dunnigan
Jonas Cantrell
Sarah Lowell
Detective Garza
Warden Iger
Kelly Rice
Denise Rice
Clyde's Wife
Video's en trailers
Reviews & comments
mandy7
-
- 487 berichten
- 305 stemmen
Jep, owee als het 'one-of-us' is, nee dan toch liever eentje die ver weg staat van onze vrome idealen.
Berovers/verkrachters/moordenaars zijn over het algemeen redelijk onaangepaste mensen, en lopen niet echt vaak in 3delig rond
.
Die beroepsgroep is gewoon wat asocialer.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Berovers/verkrachters/moordenaars zijn over het algemeen redelijk onaangepaste mensen, en lopen niet echt vaak in 3delig rond
.
Die beroepsgroep is gewoon wat asocialer.
Tja, inderdaad zo'n heerlijk Amerikaans cliché, exact wat zo'n recensie laat zien. Blijkbaar trap je er in.
mandy7
-
- 487 berichten
- 305 stemmen
Tja, inderdaad zo'n heerlijk Amerikaans cliché, exact wat zo'n recensie laat zien. Blijkbaar trap je er in.
Het is goed gast. Je hebt gelijk.
Die keer dat ik beroofd ben, was dat indedaad echt een super nette gozer. Nadat ie besloot dat mijn telefoon van hem was, bedankte hij me ook netjes.
Dit geldt overigens ook voor de junk die mijn fiets gestolen heeft.
(heb hem er later op zien rijden, vandaar dat ik weet dat het een junk is)
Hele vriendelijke glad-geschoren jongen.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Het is goed gast. Je hebt gelijk.
Die keer dat ik beroofd ben, was dat indedaad echt een super nette gozer. Nadat ie besloot dat mijn telefoon van hem was, bedankte hij me ook netjes.
Dit geldt overigens ook voor de junk die mijn fiets gestolen heeft.
(heb hem er later op zien rijden, vandaar dat ik weet dat het een junk is)
Hele vriendelijke glad-geschoren jongen.
Verrek, dit is wel erg duidelijk... nou dan heb ik het misschien niet door ofzo dat alle slechteriken op de wereld baarden hebben. Mijn fout.. 
vwb je telefoon zal het wel komen door je ringtone, dat schijnt zulk tuig aan te trekken!
mandy7
-
- 487 berichten
- 305 stemmen
Verrek, dit is wel erg duidelijk... nou dan heb ik het misschien niet door ofzo dat alle slechterikken op de wereld baarden hebben. Mijn fout..
Oh...we hebben het over ALLE slechterikken?
My bad, ik dacht dat er in deze film maar 2 zaten.
En dat het heel goed mogelijk is dat jongens binnen die beroepsgroep in het dagelijks leven zo uit zien.
Het is volledig niet relevant voor het verloop van de film hoe deze droplullen gekapt en gekleed gaan, wat hun favo drug is en hoeveel hoeren ze er doorheen jagen per week.
Dus waarom neem je dat op in je recensie?
OM TE ZEIKEN OVER DINGEN DIE NIET STOREN.
En daarom vind ik het onterechte kritiek.
Zie dat je nog iets over mijn telefoon hebt toegevoegd aan je post.
Die staat meestal op stil en de gestolen telefoon had een onschuldige Katy Perry ringtone.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Als je een film simplistisch vindt moet je dat niet in je recensie zetten? Het moet niet gekker worden.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Berovers/verkrachters/moordenaars zijn over het algemeen redelijk onaangepaste mensen, en lopen niet echt vaak in 3delig rond
.
Die beroepsgroep is gewoon wat asocialer.
De geschiedenis heeft ons nochtans al vaak laten zien dat verkrachters en moordenaars mensen van alle sociale klassen kunnen zijn.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Het is goed gast. Je hebt gelijk.
Die keer dat ik beroofd ben, was dat indedaad echt een super nette gozer. Nadat ie besloot dat mijn telefoon van hem was, bedankte hij me ook netjes.
Dit geldt overigens ook voor de junk die mijn fiets gestolen heeft.
(heb hem er later op zien rijden, vandaar dat ik weet dat het een junk is)
Hele vriendelijke glad-geschoren jongen.
Nu heb je het al niet meer over het uiterlijk, maar over het innerlijk. Of bedoel je dat die zaken hand in hand gaan? (=mensen met lang hang en druggebruikers zijn criminelen?)
mandy7
-
- 487 berichten
- 305 stemmen
De geschiedenis heeft ons nochtans al vaak laten zien dat verkrachters en moordenaars mensen van ALLE sociale klassen kunnen zijn.
dus ook aso's
Nee, maar die uit de film, waar het in de recensie die ik bs vind over gaat, wel.
mandy7
-
- 487 berichten
- 305 stemmen
Als je een film simplistisch vindt moet je dat niet in je recensie zetten? Het moet niet gekker worden.
Jawel, maar de manier waarop die gasten werden neergezet in de film, was niet onrealistisch.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Het is volledig niet relevant voor het verloop van de film hoe deze droplullen gekapt en gekleed gaan, wat hun favo drug is en hoeveel hoeren ze er doorheen jagen per week.
Dus waarom neem je dat op in je recensie?
OM TE ZEIKEN OVER DINGEN DIE NIET STOREN.
En daarom vind ik het onterechte kritiek.
Ik vind het bijzonder goede kritiek en herkenbaar in veel films. Een slechterik zo voorstellen, dat is puur om de kijker te manipuleren. Om meteen de toon te zetten, haat te creëren voor de slechteriken en het publiek te laten juichen wanneer de protagonist (die waarschijnlijk even sadistisch is, maar in het begin voorgesteld als een soort ideale family man) zijn vijanden vreselijk toetakelt.
Al is dit een begrijpelijke mentaliteit van filmmakers, want blijkbaar trappen de mensen hier nog in ook.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Jawel, maar de manier waarop die gasten werden neergezet in de film, was niet onrealistisch.
Maar als ik het zo lees (kan er inderdaad verder niet over meepraten) wel simplistisch.
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het bijzonder goede kritiek en herkenbaar in veel films. Een slechterik zo voorstellen, dat is puur om de kijker te manipuleren. Om meteen de toon te zetten, haat te creëren voor de slechteriken en het publiek te laten juichen wanneer de protagonist (die waarschijnlijk even sadistisch is) zijn vijanden vreselijke pijnigingen laat ondergaan.
Al is dit een begrijpelijke mentaliteit van filmmakers, want blijkbaar trappen de mensen hier nog in ook.
Er zijn genoeg films waar de bad guy in maatpak rondhuppelt, dus de kritiek is niet terecht! Je zal maar een politieker in de vriendenkring hebben,..brrr, de horror!
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
Hardrock ringtone
Law Abiding Citizen is zo’n film waarin de moordenaar en verkrachter die Sheltons levensgeluk afnam niet alleen lang vet haar, een baard en veel tatoeages heeft, en wordt getoond met een hoer op de grond en een tafel vol coke, maar óók nog een hardrock ringtone op zijn mobiel heeft, voor het geval er nog een kijker was die niet doorhad dat hij niet deugt.
Vind ik dan juist wel een leuk stukje om te lezen
(En als ik de trailer zo zag verbaast het me niks)
Klopt, maar sacastische stukjes schrijven kan iedereen. Zie: alle kranten. Het is inderdaad niet de supergeniale film die pretendeert te zijn, maar 1 van 5 slaat nergens op. Wat moet deze journalist "De Zeemeerman" dan nog geven. Zijn stem is totaal niet reeel.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Klopt, maar sacastische stukjes schrijven kan iedereen. Zie: alle kranten. Het is inderdaad niet de supergeniale film die pretendeert te zijn, maar 1 van 5 slaat nergens op. Wat moet deze journalist "De Zeemeerman" dan nog geven. Zijn stem is totaal niet reeel.
Waarom dan niet? Omdat jij hoger geeft?
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
Het is goed gast. Je hebt gelijk.
Die keer dat ik beroofd ben, was dat indedaad echt een super nette gozer. Nadat ie besloot dat mijn telefoon van hem was, bedankte hij me ook netjes.
Dit geldt overigens ook voor de junk die mijn fiets gestolen heeft.
(heb hem er later op zien rijden, vandaar dat ik weet dat het een junk is)
Hele vriendelijke glad-geschoren jongen.
Inderdaad. Stereotypes zijn niet voor niets stereotypes. Ze zien er namelijk MEESTAL zo uit. De film zou pas echt ongeloofwaardig zijn als Hugh Grant deze rol op zich zou nemen.
Hoe wil je ander een boefje laten zien. Niet alles hoeft anders te zijn om goed te zijn.
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Een beetje belachelijke vraag, zou je nu eerst de film niet bekijken? 
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
Nee omdat hier 223 filmfans hoger geven, en 9814 filmfans op IMDB hoger geven. Kijk dat die journalist een laag cijfer geeft omdat hij de film niet zo goed vindt, om wat voor reden dan ook, kan me geen reet schelen, dat is zijn goed recht. Maar 1* is de stem voor pure bagger. Dat geef je naar mijn mening net zo vaak als 5* (genialiteit). Die journalist kan veel van deze film zeggen, maar pure bagger is echt niet. Daar zijn iig 10.000 filmfans het met me eens.
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
Een beetje belachelijke vraag, zou je nu eerst de film niet bekijken?
Hah, Montorsi. Je hebt 'm nog niet eens gezien. Super.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Een beetje belachelijke vraag, zou je nu eerst de film niet bekijken?
Pardon? Je verklaart dat een persoonlijke mening van een recensent niet reeel is (wat al uberhaupt niet kan, tot daar aan toe). En dan stel ik de vraag waarom dat niet reeel zou zijn. Zou je niet eerst antwoord geven?
Ik heb me over de film nog niet uitgelaten, over de recensies wel (vond ze grappig, en erg herkenbaar als ik de trailer zo zag). Denk dat ik de film misschien ga bekijken, als ik me verveel in de vakantie ofzo. Het is in ieder geval geen prioriteit.
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
Nee, een mening kan inderdaad niet irreeel zijn. Maar zijn stem komt niet overeen met z'n mening, zie uitleg hierboven.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Nee omdat hier 223 filmfans hoger geven, en 9814 filmfans op IMDB hoger geven. Kijk dat die journalist een laag cijfer geeft omdat hij de film niet zo goed vindt, om wat voor reden dan ook, kan me geen reet schelen, dat is zijn goed recht. Maar 1* is de stem voor pure bagger. Dat geef je naar mijn mening net zo vaak als 5* (genialiteit). Die journalist kan veel van deze film zeggen, maar pure bagger is echt niet. Daar zijn iig 10.000 filmfans het met me eens.
Rare kronkel dit. Als hij dit pure bagger vind moet hij gewoon 1* kunnen geven zonder naar moviemeter en imdb te hoeven kijken.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Nee, een mening kan inderdaad niet irreeel zijn. Maar zijn stem komt niet overeen met z'n mening, zie uitleg hierboven.
Dat laatste zie ik nergens, kun je dat quoten voor me?
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Als een recensent neutraal een film kan bekijken,danheb ik totaal geen probleem.
Laat dan a.u.b de cliche's achterwege!
Dan kan men ELKE film de grond inboren.
Dit is gewoon een leuke thriller, niet meer,niet minder.
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
Het werk van een goede recensent is zijn mening geven over een film zodat mensen naar aanleiding van die mening kunnen beslissen om de film wel of niet te bekijken. Dit is duidelijk geen goede recensent. Niet omdat ik het niet met hem eens ben, maar omdat hij duidelijk niet heeft begrepen waarom mensen deze film kijken.
Een beetje fatsoenlijke recensent had geconcludeerd met iets als: "Wanneer u zin heeft in een spannende actiefilm, waarbij u zonder veel na te denken toch twee uur kan genieten, kijkt u deze film. Slimme thrillers zijn van een andere orde, toch veel kijkplezier. 2 sterren."
Deze noedel (ik blijf erbij, en in verschillende reacties bij verschillende stukken van deze man wordt om zijn ontslag gesmeekt) wil goedkoop scoren over de rug van een niet al te slimme actiefilm. Daar is zijn baan niet voor bedoeld.
Dus nogmaals: Hij kan het geen goede film vinden, maar moet weten dat voor bepaald publiek (zie imdb en moviemeter) dit een toch boven gemiddeld spannende film is.
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
NUjij.nl/Algemeen | Transformers - Michael Bay
Mensen over deze Andre Nientied bij een andere ook al nie zo'n slimme, maar zeker vermakelijke film.
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
neutraal een film kijken.. jaja..
Met andere woorden moet een recensent dit niet kunnen?
Goe bezig!
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Absoluut niet.
Voorbeeld?
Gerelateerd nieuws

Thriller 'Law Abiding Citizen' met Jamie Foxx is vanavond te zien op televisie

'Law Abiding Citizen' gaat van Netflix verdwijnen: 'Er worden te weinig van dit soort psychologische thrillers gemaakt'

Thriller 'Law Abiding Citizen' met Jamie Foxx en Gerard Butler vanavond op televisie

Netflix voegt 40+ titels toe aan het aanbod, dit zijn de vijf best beoordeelde
Bekijk ook

Man on Fire
Actie / Thriller, 2004
1.303 reacties

The Stoning of Soraya M.
Drama, 2008
131 reacties

Lucky Number Slevin
Misdaad / Thriller, 2006
874 reacties

The Boondock Saints
Actie / Misdaad, 1999
1.457 reacties

Seven Pounds
Drama, 2008
1.052 reacties

Hooligans
Misdaad / Drama, 2005
1.142 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








