Warlock (1959)

Western

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Henry Fonda, Richard Widmark en Anthony Quinn

De door de bewoners van Warlock als marshal ingehuurde beruchte gunslinger Clay Blaisedell lijkt de juiste man om hun stad te beschermen tegen de voortdurende ordeverstoringen van de outlaws van de San Pablo Ranch, geleid door de psychotische Abe McQuown. Clay neemt zijn omstreden mank lopende vriend en gokker Tom Morgan mee, die in Warlock een saloon overneemt. Clay's populariteit loopt snel terug, wanneer hij weigert mee te werken aan het lynchen van drie gevangen genomen outlaws. Vervolgens wordt de voormalige outlaw Johnny Gannon tot deputy-sheriff benoemd door het burgercomité van Warlock en hij moet zien alle problemen in Warlock op te lossen. Een confrontatie tussen Clay en Johnny lijkt onvermijdelijk, nadat de ex-saloondanseres Lily Dollar, waar Johnny verliefd op is, Clay en Tom beschuldigt van moord op haar verloofde.

FisherKing
Kwam Zaterdag 25 November 1978 om 20:15 op Duitsland 2.

Iig hele aardige western.

kappeuter (moderator)
LOL

Staat dat allemaal in die boekjes van je FK?

Een wat donkere, sombere western zonder helden, wel over vrienden en afhankelijkheid van elkaar. In het geval van Anthony Quinn slaat dat door tot een verering van (verliefdheid op?) Henry Fonda die alleen maar slecht kan aflopen als Fonda toekomstplannen heeft waar zijn vriend niet meer in voorkomt.
De film komt wat dat betreft langzaam op gang, maar maakt gaandeweg duidelijk dat deze film op meer uitdraait dan show-downs, shoot-outs en meer van dat vuurwerk.
Ik vond Quinn eerlijk gezegd niet al te sterk spelen.

avatar van Dogie_Hogan
Ik heb nu de R-2 gekocht; helaas geen subs tov de R-1. Maar deze R-1 heeft weer in mindere transfer.`

Bron: DVDBeaver.

De karakters van Fonda en Quinn schijnen gebaseerd te zijn op Wyatt Earp en Doc Holliday. Stond ergens op een wiki-pagina over verfilmingen van het leven van Wyatt Earp.

Kan wel kloppen.
Daarentegen heb ik de indruk, dat Widmark niet lekker in deze Western zit. Fonda lijkt hem te overschaduwen.
Kort voor Warlock The Last Wagon, The Law & Jack Wade en Backlash gezien; daarin schittert Widmark juist weer wel.
In Warlock vind ik Widmark vergelijkbaar tam als in Yellow Sky en Broken Lance. Maar kan misschien ook aan de rol liggen.

avatar van madmax1
Revolver man Fonda zoals je hem bijna in alle westerns ziet.
Goede degelijke western,met voor die tijd een super cast.

avatar van louisvf
38euro is wel duur...

louisvf schreef:
38euro is wel duur...
Huh.... Ik heb vorig jaar nog rond de € 7 betaald voor de R-2. ff wachten op re-release.
Beter nog, gaan voor de R-1 (met subs) prijs is nog steeds rond de $ 6,60/€ 4,95.

Comparison: Warlock R-1 vs Warlock R-2

avatar van Dogie_Hogan
Gisteren deze Western herzien. Als positief ervaren de vele buitenonames. Extra genietbaar door de prima DVD transfer (R-2UK).
Dit is trouwens de 1e Western waar ik een waterkar door de stoffige straten zie rijden om stuifzand tegen te gaan.
Ben iets positiever over vertolking Richard Widmark.
Met Honda heb ik soms de indruk naar Once Upon A Time in the West te kijken vanwege herkenbare maniertjes.
Gezien haar verhouding met Widmark, is de rouwende Dorothy Malone wel erg snel over moord op haar verloofde heengestapt. Misschien om Anthony Quin extra duidelijk te maken, dat zij niets meer met hem te maken wil hebben.

Opvallend zijn de gelijkenissen met Apaloosa (2008). Daarin wordt ook een marshal met een verleden ingehuurd door bedreigde stadsbewoners en daar heeft ook een assistent van de marshall een shotgun.

Blijf na herzien bij waardering IMDb *7/10.

PS
Jammer dat de R2-UK maar in 1 oplage is verschenen en prijs nu absurd hoog is. De R-1 is daaentegen nog steeds onder de € 10.

avatar van handelaar
Dogie_Hogan schreef:
Fonda lijkt hem te overschaduwen.

Dat is geen schande, Fonda is een van de grootste acteurs die de cinema heeft voortgebracht die status kan een Widmark zich niet aannemen.

avatar van trebremmit

En hij schijnt dezelfde beeldkwaliteit te hebben.

trebremmit schreef:
Er is inmiddels ook een Duitse blu-ray, en daar zijn de subs wel te verwijderen. En hij schijnt dezelfde beeldkwaliteit te hebben.
Kritiek in de Amazon.de reviews is, dat 'Euro-Video; DVD kwaliteit op medium Blu-ray gezet heeft.

avatar van madmax1
Herzien
Nog weinig aandacht tot nu toe voor deze toch wel sterke western, prima scenario en geweldige cast

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: http://www.dvdbeaver.com/film4/blu-ray_reviews_62_/warlock_blu-ray.htm

'Audio off-sync': ik heb dat ook met de Duitse Blu-ray van Western Backlash.

Een bedachtzame, wrange, troosteloze, donkere, immorele en psychologische klassieke western met een aantal verhaallijnen waarin het verschil tussen goed en kwaad niet altijd even helder was en zeker niet simpel. De film werd opgebouwd rondom de thema's gerechtigheid, moed, vriendschap, trots, liefde en jaloezie. De complexe personages (karakters) kregen diepgang en de cast speelde geweldig. Opmerkelijk was de obsessieve relatie tussen twee mannen waarbij de ondertoon homoseksueel zou kunnen zijn.

avatar van mr rumson
Degelijke western al vond ik hem wat moeizaam op gang komen .
Even dacht ik zelfs nog naar een verkeerde film te kijken .
Want de twee mannen waren wel zo close met elkaar dat ik dacht naar een voorloper te kijken van brokeback mountain.
Wat Henry Fonda betreft daar ben ik het met Dogie_Hogan eens je ziet inderdaad wat vergelijkingen met once upon a time . Dit vond ik vooral duidelijk bij de Gunfight maar ook het model van de hoed is volgens mij hetzelfde .
Wel vraag ik mij af waarom Anthony Quinn hier met grijs geverfd haar rondloopt.
Als het was om ouder te lijken met welk doel was dat dan ik zie dat nergens terug in de film .
Dat het een rede heeft om hem ouder te laten lijken.
De film zelf ziet er mooi uit door de vele buitenopnames.
Met de gunfights was het ook wel in orde .
Kortom een degelijke western die wel even de tijd nodig heeft om op gang te komen .

avatar van cor1946
Ik was 13 jaar toen deze film uitkwam. Nu voor het eerst gezien. Trage film zoals alle oude films maar goed spel van deze 3 acteurs.