ad

Geregisseerd door: Jules Dassin

Met onder meer: Melina Mercouri, Peter Ustinov en Maximilian Schell

Releasedatum: 2 september 1964

Over Topkapi

"Join us - we'll cut you in on the theft of the century!"

Een kleine crimineel met een probleem met zijn paspoort komt in contact met een groep juwelendieven van wereldklasse, die van plan zijn het Topkapi museum in Istanbul te beroven. De Turkse geheime dienst vermoedt dat er wapens worden gesmokkeld en proberen hier bij betrokken te raken. Onder druk stijgt de kleine crimineel tot hoogtes waar hij niet van had durven dromen.

imageimageimage

Major Ali Tufan

First Shadow

avatar van Movsin

Movsin

Eigenlijk een flauwe, kunstmatige bedoening, op de klasse van Ustinov na.

De film bracht mogelijks ideeën aan voor latere films over roofpartijen, maar denderend is dit toch allemaal niet.

Mercouri moet alleen maar zwoel, wulps en...lelijk zijn.

avatar van thunderbold

thunderbold

Leuke film met een aangename sfeer . Een mooi stelletje acteurs en een actrice bij elkaar.

Ustinov is ook hier weer top, verder vind ik ook Morley altijd een bijzonder heerschap met veel persoonlijkheid. Mercouri moet je met een glimlach bekijken, wat een mens zeg. Alleen al haar stem, wie kent haar Duitse song "Ein schiff wird kommen" waarin ze van kussen van matrozen geniet omdat ze naar zee, zout en teer smaken. Melina merkouri Ein Schiff wird kommen- ta paidia tou Peiraia (German) - YouTube

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Heerlijke film is voor mij jeugdsentiment!

avatar van missl

missl

Spannend en grappig, daardoor was het leuk om te kijken. Geniaal bedacht plan voor de roof. Al vond ik de vrouwelijke hoofdrolspeelster echt verschrikkelijk.

scorsese

Goeie film waarin een groep juwelendieven gebruik maken van een kleine crimineel. Vermakelijke personages en een vermakelijke cast. Vooral in het begin een aantal leuke dialogen en het Istanbul van de jaren 60 vormt een mooi decor. De heist zelf neemt een groot deel van de film in beslag en is bij vlagen spannend.

avatar van notsub

notsub

Op het laatste half uur na was het een vrij simpele aangelegenheid. Topkapi is vooral erg luchtig, maar ook weer niet zo leuk dat ik er om moest lachen. De beelden van de omgeving spreken zeker tot de verbeelding, de personages laten wat te wensen over. Als geheel was het wel aardig, maar ik rekende op meer.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19353 berichten

Dat Mercouri bij Dassin niet gecast werd op haar talent heb ik al eerder gezien, maar hier wordt het in elk geval aardig gecompenseerd doordat de rest van de cast behoorlijk goed is. Erg ouderwetse (de film doet ouder aan dan 1964), vaak wat kluchtige avonturenfilm die twee dingen voor heeft op veel anderen: de sfeervolle, ouderwets nostalgisch aandoende locatiebeelden en het feit dat deze film gewoon dingen laat gebeuren in stilte. Verre van een meesterwerk, maar best leuk aandoenlijk vermaak in quarantainetijden.