Maximum Overdrive (1986)

Alternatieve titel: Vol Gas

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen King
met Emilio Estevez, Pat Hingle en Yeardley Smith

Acht dagen lang draait de aarde in de baan van een mysterieuze komeet. Tijdens die periode komen machines tot leven en terroriseren vervolgens hun menselijke makers. Een klein groepje mensen in een truckerscafe moet het opnemen tegen een lange rij van moordzuchtige vrachtwagens.

neysen1985
het grote nadeel is toch wel de verschrikkelijk onprofessionele regie!
mr. stephen king moet anderen toch echt het werk laten doen.
Maar over het algemeen is dit een aardig filmpke, iets wat je ook wer niet al te eerserieus moet nemen, en het op zich wel vermakend.

avatar van Edie
Slecht, slaapverwekkend.. Ik las dat King niet wist waar hij mee bezig was tijdens het maken van deze film, dat is heel duidelijk te zien. De film begon best aardig, maar zwakt daarna heel snel af. Muziekkeuze past inderdaad totaal niet bij de film, heel af en toe een leuke scene..

avatar van Phantasm
Film met een belachelijk verhaal, vrachtauto's die rondjes rijden, nou, dat moet je leuk vinden, voor de liefhebber.

avatar van namingway24
Vergeleken met het korte verhaal van King is dit een aanfluiting, maar de op hol geslagen trucks zorgen voor wat aardige momenten, en de scène met de stoomwals is uitermate hilarisch.

Ik moet mijn mening een klein beetje aanpassen, want dit was nu ik er nog eens naar gekeken heb best wel leuk!

Een flink aantal jaren voor Iron Man was er nog een film met een vette AC/DC soundtrack: Stephen King's eigen Maximum Overdrive. Het filmmaken ging King dan blijkbaar boven de pet, maar het is nog best een leuke film geworden. Zeker de eerste pakweg 20 minuten zijn een feest om naar te kijken. Het begint lekker met de brug die spontaan open gaat en de chaos die daarop volgt, en ook de scène op het honkbalveld waar zelfs kinderen niet gespaard worden (iets wat ik stiekem graag mag zien) is vet. En King's cameo voor de credits ("This machine just called me an asshole") was ook best hilarisch.

Het plot is gewoon een excuus om zoveel mogelijk trucks op te blazen en dat ziet er allemaal top uit. Het is een paar uitzonderingen daargelaten allemaal niet erg bloederig, maar er is genoeg dood en destructie om het leuk te houden. Gooi er een leuke achtervolgingsscène bij en je hebt een uitermate vermakelijke film.

Oké, een paar irritante personages (Yeardley Smith!) verpesten het af en toe een beetje, maar de dood van die bijbelverkoper en die hysterische serveerster (wát een overacteren!) maakten dat weer goed. Aan het eind van de film staan er nog aardig wat personages rechtop; er hadden wel één of twee schokkende moorden tussen mogen zitten, maar je kan niet alles hebben.

Al met al is het allemaal echt niet zo'n zooitje als ik me herinnerde toen ik mijn vorige stukje typte (ik had de film toen al een tijdje niet gezien). Mijn zwak voor '80's (horror)films maakt me misschien iets milder, maar ik geef Maximum Overdrive gewoon lekker een vette voldoende, puur voor de fun-factor.

En AC/DC natuurlijk

avatar van pvl63
Beetje rommelige film van King. Bij vlagen is het wel aardig.

Idioterie ten top: een horrorverhaal, nog wel door de meester zelf geregisseerd, over gereedschap en vrachtwagens die tot leven kwamen en die geen moment eng was, wel hopeloos dwaas. De cast speelde zonder uitzondering gruwelijk slecht, waarbij Yeardley Smith de kroon spande.

avatar van Richard_Voorhees
Werd deze in NL echt uitgebracht als "Vol Gas"?
Maar nu over de film zelf: persoonlijk vind ik deze een stuk vermakelijker dan het 11 jaar later uitgebrachte "Trucks".
De maestro himself is duidelijk niet voor het filmmaken in de wieg gelegd, maar hij komt er nog redelijk mee weg door zijn niet al te serieuze stijl.
Alles blijft namelijk toffe kaas. Meer machines slaan op tilt en in het begin pakt men leuk uit door een kind vermoord te laten worden door een wals en een coach die een nare ontmoeting met de soda machine niet overleeft.
Verder hebben 9/10 castleden de opdracht gekregen om hillbillies en domme mensen of een combi van beiden te spelen.
Neem daar nog eens een door AC/DC overheerste soundtrack bij en je hebt alweer ruim genoeg elementen om iemand als mij een avondje vermaak te bezorgen. Leuke kaas voor een keer.

avatar van Flat Eric
Leuk als je een truckfetish hebt.

Het eerste half uur is de film nog wel te pruimen en grof bv. een kind wat door een stoomwals wordt verpletterd maar daarna verzandt de film in een erg slecht geacteerd en flauwe bedoening.
Toch kon ik hem uitkijken vanwege de 80's sfeer en daarnaast maakte de AC/DC soundtrack heel veel goed.

avatar van keimpeS
Slappe hap, saai & slecht acteerwerk. Ik moet wel toegeven toen de film destijds uitkwam ik 'm best wel leuk vond. Ik was een groot Stephen King fanaat, maar wat betreft zelf de regie van een film te gaan doen is niets voor King. Top is wel de muziek van ACDC!

mindere stephen king verfilming. maar nog steeds wel te doen.vermaak me wel als ik hem zie.