Nurse Betty (2000)

Duitsland / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Neil LaBute
met Renée Zellweger, Greg Kinnear en Morgan Freeman

De ongelukkige serveerster Betty Sizemore is verliefd op een ziekenhuisdokter. Helaas is deze man niet beschikbaar omdat hij een tv-personage is uit een soapserie. Wanneer haar eigen echte, half criminele man door huurmoordenaars wordt omgebracht, vlucht Betty in shock naar Hollywood, naar haar dokter. Zonder dat ze het weet, zit in haar koffer een grote hoeveelheid drugs en de huurmoordenaars die de drugs zoeken, volgen haar...

avatar van otherfool
Compleet bizarre, a-typische en feitelijk onbegrijpelijke (zeker voor Hollywood begrippen) film. Komische en dramatische elementen wisselen elkaar af, er is romantiek, geweld... the lots. Alsof je 4 films tegelijk kijkt.

Helaas wordt het rommelboeltje nooit echt gezellig, daarvoor is Zellweger te vervelend, botsen de genres te zeer met elkaar en sluit de film af met een merkwaardige anticlimax.

Wel een film om gezien te hebben: 2*.

desteven007
- Matig verhaal zeker geen topfilm, geen topfilm,

2.5 * omdat Morgan Freeman, Renée Zellweger erinspelen.

desteven007
Na een tweede keer kijken, vond ik hem toch al beter, je moet maar eens opletten als Morgan Freeman begint over Betty, en dan naar Chris Rock's zijn gezicht kijken. Nee gewoon ik vond hem toch al beter.

avatar van nightbreed
Wat een laag gemiddelde voor deze goede en gevoelige Komedie/Drama-film.
De film staat hier onder de noemer Komedie maar dit is toch echt een onvervalste Komedie/Drama-film.

grandioos, zelf heb ik ook een tijdje en fantasie wereld geleefd heb schizofrenie en 2 psychose gehad dus begrijp de film goed ****

anthony68 schreef:

Ik begrijp er niks van leg me eens uit hoe is het mogelijk dat je zo verwijderd raakt van de realitieit en je eigen rationaliteit ( voor zover je die hebt dan ) ik vind het een vaag fenomeen. vertel mij eens hoe kan je zo ver heen zijn dat je elke vorm van realitieit kan verliezen ? Er moet toch iets in je zijn dat eigelijk wel weet hoe het echt zit of niet ? gebeurt het allemaal onderbewust of vind je, je eigen fantasiewereldje bewust ook wel aangenaam ? ik snap er geen bal van.

avatar van nightbreed
Hypno schreef:

Je wilt er volgens mij niets van snappen.
Heb je nooit van Google gehoord?
Ik heb geen last van schizofrenie maar ik snap het wel.
Misschien moet je maar eens wat LSD gebruiken of een paar grammetjes paddo's slikken en dan proberen logisch na te denken, misschien dat je het dan wel (een beetje) snapt.
Ik vind je vraagstelling ('of vind je, je eigen fantasiewereldje bewust ook wel aangenaam ?') ook nogal denigrerend en arrogant.

Net geen 3* waard, helaas. Vond het zij-verhaal met Morgan Freeman en Chris Rock mateloos irritant.

Renée speelde erg goed vond ik.

Kon me niet genoeg boeien om het een echt leuke film te noemen. En snap niet dat sommige mensen hier zo juichen dat het zo'n mooie (dramatische) film is over hoe Betty in een fantasiewereld leeft; kijk dan gewoon een andere film over dit onderwerp? Vond het in deze film eerder lullig en ongeloofwaardig overkomen, kwam totaal niet tot z'n recht.
Ook al is het een komische film.

Goed, 2,5* dus.

appelpit
gimli f schreef:
Ik vindt de film wel degelijk interessant en sterk.

De film is niet expliciet grappig, maar het heeft toch wel iets; die karakters van Zellweger en Freeman dan vooral.
Ik zie het niet als (pure) komedie, maar als een soort zwart(gallig)e, komische dramafilm. De huidige tv-cultuur wordt lekker geparodieerd.

Al met al is dit een aardig stuk vertier, al moet ik onthullen dat ik wel een zwak heb voor Zellweger, met haar ietwat nerveuze en verlegen rollen (zucht...).

Geweldige film met perfect gestoorde Zellweger!

avatar van matthijs_013
Renée Zellweger als een van de meest sympathieke personen ooit. Niet meeleven met Betty wordt je wel erg moeilijk gemaakt.

avatar van Aapje81
Zoals wel vaker kon ik niet met Zelleweger meeleven als ze na 5 minuten was verongelukt had ik de film waarschijnlijk met meer interesse gekeken. Het spijt me maar ik vind Zelleweger wel een van de meest waardeloze actrices van dit moment en deze film was heel vervelend.

avatar van lucdecoster
Mooie actie-komedie. Ik dacht 4* te geven maar het einde vond ik wel wat flauw toen de 2 gangsters Betty hadden gevonden.
Niettemin 3,5*

avatar van Donkerwoud
Aparte gangsterkomedie. Over een groep mensen die gevangen zitten in hun eigen waanbeelden rond een soapserie. Betty is verschrikkelijk innemend als de droomster op weg naar het geluk.

avatar van DonOswaldo
Nogal slap filmpje, had zoveel meer ingezeten.

Het verhaal is erg interessant, en kan een leuke komedie of met wat aanpassing een leuk drama vormen. Nu ze voor komedie kozen en weinig tot geen echt grappige momenten erin heeft valt het me toch wat tegen.. en dat nog wel met deze cast..

De cast is daarentegen wel geweldig, en houd de film nog enigszins staande. Renée Zellweger acteert lief en grandioos, en meeleven lukt ook wel, alleen ja.. het drama zit er niet in. Morgan Freeman en Chris Rock acteren ook vermakelijk as usual, alleen ja.. de komedie zit er niet goed in. Daarbij zijn hun dialogen aardig nonsens.

Misschien vermakelijk voor een keertje, maar ik vind het net geen voldoende waard, ondanks de cast.

avatar van The One Ring
Vermakelijke film, maar niet eentje die helemaal werkt. Het is een zwarte komedie, zoveel is duidelijk, maar ik had het gevoel dat het allemaal nog wat zwarter bedoelt was dan dat eruit kwam. Tegelijkertijd had ik de indruk dat er ook wat pogingen tot drama waren, maar ook dat kwam niet helemaal goed tot zijn recht hier. Ook het einde is een beetje een domper (al was het wel onverwacht dat de twee domme sheriffs uiteindelijk in staat waren om de moordenaars te doden, ik dacht dat die twee slechts in de film zaten als kannonvoer).

Het is duidelijk een film die in de schaduw van Pulp Fiction gemaakt is. Geestig geweld en onzinnige, maar vermakelijk geschreven dialogen, gemixt in een misdaadplotje met kleurrijke karakters: zo'n soort film. Het mist echter net die finesse om er iets briljants van te maken, al heeft het zeker zijn momenten, zoals de moord op het begin en de pijnlijke auditiescène. En de acteerprestaties zijn uitstekend. Zellweger doet het erg leuk en Kinnear is goed als altijd. Best een onderschat acteur eigenlijk. Het opvallendst is Freeman, in een van zijn beste rollen. Niet gigantisch anders dan wat we van hem gewend zijn, maar toch net iets aandoenlijker en grappiger.

avatar van ILDIB
Duurt te lang helaas, maar wat een aantal prettige scenes. Freeman is erg goed, de leukste scene is die op dat gala.

avatar van K. V.
Dit was nog een origineel verhaal. Een beetje een vreemd begin, die niet echt komedie was, maar uiteindelijk werd de sfeer toch een beetje losser, vrolijker. De cast bestond uit een heleboel bekend volk. Ze speelden allemaal wel overtuigend, al waren het allemaal nogal typische rollen die ze al vaker speelden.
De muziek was redelijk opvallend, klonk bekend in de oren en paste wel bij de film.
'k vond het wel een puike film, die me de volledige speelduur wist te boeien.

3 sterren gemiddeld ? Dat is echt te weinig voor deze film . Dit is een heerlijke comedy met een paar bizarre momenten maar daardoor krijgt deze dame ook een trauma en verdringt deze herinnering en komt het verhaal op gang . Heb deze film paar jaar geleden voor het laatst gezien , kan nog aardig goed voor de geest halen want het was een heel appart verhaal , lijkt op geen enkele andere film en is heel leuk .

avatar van bellaatje
Ha, wat een leuke film was dit. Onderhoudend omdat je je steeds afvraagt hoe het nou verder gaat. Verfrissend. Ik vond Renee goed spelen. Dit soort rollen is haar op het lijf geschreven.

avatar van ladybug
Deze film, althans Renee Zelwegger, heeft me echt geraakt!
Mooi ontroerend verhaal met enkele grappige momenten.
De plottwist aan het eind zag ik niet aankomen.
Begrijp niet wat dat nog toevoegt aan het verhaal.

Jammer dat deze film hier zo'n laag gemiddelde heeft.

avatar van funnyhow
prachtig klein filmpje die mss toch iets korter mocht zijn...
verhaal is goed geschreven,enja morgan freeman ... altijd leuk deze te zien opduiken

avatar van Gang_Star
Tegenvallende film waarin het verhaal eigenlijk nogal saai is. Het acteerwerk is eveneens tegenvallend (ik vond Zellweger en Rock irritant) en het verhaal vond ik langdradig. De mix tussen drama en komedie werkte voor mij niet.