Los (2008)

België

geregisseerd door Jan Verheyen
met Pepijn Caudron, Sana Mouziane en Sofie van Moll

Tom, een jonge, progressieve journalist, wil zich settelen met zijn vriendin, maar dan kruist de beeldschone asielzoekster Nadia zijn pad. Ze haalt zijn emotionele leven volledig uit evenwicht. Op de krant vindt hij ook geen stabiliteit, want daar botsen zijn idealen meer en meer met de realiteit. Als dan ook nog een nieuwe leidersfiguur onder de allochtone jongeren opstaat, slaat zijn wereld helemaal op hol. Houdt zijn progressieve wereldbeeld stand in deze snel veranderende maatschappij, of wordt Tom even bitter als zijn verzuurde grootvader?

yeyo schreef:
Die korte intermezzo's waar Pepijn Caudron de kijker aanspreekt vind ik echt te belachelijk voor woorden. Alsof iemand extra uitleg nodig heeft om de gebeurtenissen in deze film te begrijpen. Compleet onnodig dus.

Maar voor de rest wel een aangenaam filmpje, zeker voor wat we van Jan Verheyen gewoon zijn.

mja, die korte intermezzo's moesten erbij, omdat het zo ook geschreven is in het boek waar de film op was gebaseerd

avatar van yeyo
Het boek heb ik niet gelezen, al hadden ze die korte stukjes in de film er van mijn part even goed kunnen uitlaten. Een film moet nooit een letterlijke adaptatie van een boek zijn.

AFX
DonLeone schreef:
voor een Vlaamse film toch best de moeite van het kijken waard heb nadien het boek gelezen, en ik vond de film geweldig veel keer beter!

Het boek is dan ook van Tom Naegels, de uiterst politiek correcte medemens die, gespeend van enige opbouwende kritiek, met nauwkeurige regelmaat zijn horribele schrijfsels loslaat op de De Standaard-lezer. Voor de rest best een toffe peer.

avatar van kanjertje
Niet slecht maar toch de minste film van Verheyen die ik zag.

avatar van 93.9
Wel amusant hoor.
Gaat in zijn films een altijd vrijblijvende en ongedwongen sfeer uit en die bevalt me.
Ook echt een pluspunt zijn de Nederlandse ondertitels.
Niet dat je die altijd nodig hebt, maar soms is het handig.

avatar van Friday the 13 th
Die narratieve vertellingen tot de kijker, waar was dat in godsnaam voor nodig eigenlijk. Precies of we kleuters zijn waar de boel nog eens voor een tweede keer aan verduidelijkt moet worden.

Voor de rest vond ik dat alles er te dik op lag. Ongeloofwaardig tot en met en mij toch net iets te pollitiek correct. Niet echt een film met ballen. Begrijp me niet verkeerd, niet iedereen mag je over dezelfde kam scheren. Overal zitten goede en minder goede mensen tussen, maar soms ergerde ik mij wel aan het geforceerd sfeertje in deze film. Niet echt logisch allemaal. Ook door de grote hoeveelheid aan maatschappelijke problemen (migratieproblematie, euthanasie, racisme...) koekt het geheel nog wat meer aan.

De hoofdrolspeler vond ik maar zo-zo, maar zijn Pakistaanse vrienden acteerde niet slecht. Ook een mooie vrouw. Maar toch is dit één van de mindere Vlaamse films.

Toch nog 2,5 voor al wat rest en Mr. Mister.

ExXxtreme
Friday the 13 th schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb een 5tal jaar geleden het boek wel gelezen en dat vond ik toch een stuk beter dan deze film.

Wat een ongeloofelijk slechte ongeloofwaardige, irritante 'politiek correcte' film, gelukkig wordt het niveau nog wat opgetild door de goede acteurs of ik had 'min' sterren moeten geven!

avatar van nadrin
trieste bedoening, die zoveel overtuigingskracht heeft als het Waals varken en zijn salto mortale.
je voelt je echt niet goed bij het bekijken van deze beelden.
alsof je alles verkeerd ziet en de bloempjes zo heerlijk ruiken, de zon nooit ondergaat en je het leven zelf je niet goed interpreteert.

avatar van JDSsmetje
'Los' is een maatschappelijke studie die de nadruk legt op de reactie van het volk tegenover immigratie, euthanasie en relatieproblemen. Maatschappelijk zit dit wel goed, maar iets meer diepgang of politieke achtergrond had deze film zeker wel ten goede gekomen.

Overigens zijn de verklarende interrupties door het hoofdpersonage irritant, vond ik de humor van bedroevend niveau en waren sommige personages nogal oppervlakkig. Pluspunt is de meeslepende werking van deze film, en verder was het visueel zeer onderhoudend. Miste alleen diepgang en durf.

Mijn volledige recensie

avatar van joe black
Mooie film die je doet nadenken over het migrantenprobleem (zowel politiek als sociaal) en daar er neutraal in blijft. 3*

avatar van joe black
nadrin schreef:
je voelt je echt niet goed bij het bekijken van deze beelden.

Ik vond hem net niét politiek correct. De linkiewinkies in de film, ja, zij wel. Maar je had een tegenstem. De opa en de 'raad van burgers' na de rellen konden best wel politiek 'incorrect' zijn.

avatar van Humphrey
Niet echt overtuigende film die er niet in slaagt een boodschap over te brengen. Het lijkt wel of Jan Verheyen een universeel recept wil tonen om alle ernstige levensproblemen met een vingerknip op te lossen. Utopisch. 2,5*.

avatar van K. V.
'k was aangenaam verrast. De meeste films van Jan Verheyen zijn nogal luchtige films, maar hier ging hij toch de serieuzere toer op. Serieuze thema's als euthanasie, vreemdelingen, ... komen allemaal aan bod, maar de film is zeker niet saai, er komt ook wel de nodige dosis humor in voor. De cast bestond grotendeels uit bekenden, met Pepijn Caudron in topvorm, al deed Sana Mouziane (Nadia) het zeker ook niet slecht.
Visueel sprong de film er ook wel uit. Zo spreekt het hoofdpersonage soms tegen de camera en zaten er ook wel enkele leuke zaken in (bv een kruis trekken over het scherm), die de film wel iets meer maakten.
Het verhaal verveelde niet en de film vloog voorbij. De film kon me zeker bekoren en 'k vond dit toch een van de betere van Jan Verheyen. Het einde had 'k wel wat anders verwacht, maar het is zeker niet cliché. Toch wel aangenaam verrast.

Pirmais
Los (komt zeker van Losjes )

Een welgemeende proficiat voor deze film, hij heeft het voor elkaar!! Hij heeft de prijs voor SLECHTSTE film ooit in mijn ogen, gewonnen!! Daarvoor krijgt hij als hoofdprijs een halve ster!

Te beginnen met Pepijn Caudron, ja wat vind jezelf? Volgens mij heeft hij gewoon de perfecte kop voor deze film, bangelijk. Ook ben ik teleurgesteld in Sofie van Moll, van haar had ik echt meer motivatie verwacht om mee te doen aan een speelfilm. Echt dik teleurgesteld, maar wat wil je ook met het verhaal dat zo suckt :

Tom, een jonge, progressieve journalist, wil settelen met zijn vriendin, maar net dan kruist de beeldschone asielzoekster Nadia zijn pad. Ze haalt zijn emotionele leven volledig uit evenwicht. Op de krant vindt hij ook al geen evenwicht, want daar botsen zijn idealen meer en meer met de realiteit. Als dan ook nog een nieuw leidersfiguur onder de allochtone jongeren opstaat, slaat zijn wereld helemaal op hol. Houdt zijn progressieve wereldbeeld stand in deze snel veranderende maatschappij, of wordt Tom even bitter als zijn verzuurde grootvader?

Dat is gewoon slecht, ... En dan komt de hoofdattractie nog : Jan Verheyen ( sorry)
Die helpt de film denk ik nog feller omlaag door gewoon geen enkele uitstraling, geen enkel spannend moment, geen enkel fijn gevoel, maar wel veel saaie en irriterende momenten mee te geven. Ik hou het denk ik op 0.5*, die ze meer dan gewoon verdiend hebben.

Mistaa-g
vermakelijke zwarte komedie waarbij je het boek helemaal niet nodig hebt om je te amuseren
met deze film. De hoofdrol is niet slecht vertolkt en is een totaal andere film als we van Jan Verheyen gewoon zijn...

avatar van Chromeo
Uitermate saaie prent waarbij Verheyen de bal compleet misslaat. De regisseur vergroot maatschappelijke problemen zodanig uit met als gevolg dat die totaal geridiculiseerd worden. De voortdurend narratieve, beschouwende interventies van het hoofdpersonage tijdens de film komen daarenboven bijzonder vervelend en belerend over. Verheyen staat ons als het ware te vertellen hoe we grote maatschappelijk thema's het best aanpakken. En "en passant" wordt de kwestie euthanasie ook nog eens opgerakeld... Voor dit schabouwelijk schouwspel ware "Total Loss" een betere titel geweest.

avatar van BlueJudaskiss
Ik was hier verrassend genoeg erg van onder de indruk en ik begrijp ook niet helemaal waar alle slechte reacties vandaan komen.

Als Nederlander die toch wel redelijk rechts is - zeker op de meeste punten die deze film behandelt - was ik even bang dat rechts belachelijk zou worden gemaakt en in stereotypes werd neergezet. Dat laatste gebeurde ook wel, maar ook links kreeg een paar leuke vegen uit de pan en ik vond de film verrassend evenwichtig. Het euthanasie-gedeelte met een overigens erg leuke Jaak van Assche hing er maar een beetje bij, maar ook dat bood voor mij de aangename verrassing met een mooie dialoog tussen Caudron en Van Assche.

Van dat praten tegen de camera had ik eerlijk gezegd ook weinig last. Moest er inderdaad nogal aan wennen, maar na verloop van tijd vond ik het eigenlijk wel handig, alsof de hoofdpersoon gewoon vrijuit kon spreken, als een soort biechtkamer.

In een interview met Jan Verheyen gelezen dat er erg veel in geschrapt moest worden. De film duurde voor mij zelfs nu nog te lang, merkte dat ik op het einde toch wel m'n aandacht begon te verliezen.

Nét geen 4,0* om die reden, maar absoluut een ondergewaardeerde film. Zijn 'Alias' die ik hierna keek was dan toch veel, veel minder interessant.

Jan Verheyen en het echt Antwaarps Theater over serieuze dingen als racisme en euthanisie, zo kan je 'Los' in één zin omschrijven. Een scherp portret van de mislukte multicurele samenleving in Antwerpen, stad van het Vlaams Belang, alleen durft Verheyen op de juiste momenten net niet ver genoeg gaan. Pepijn Caudron en Koen De Graeve spelen geweldig naturel in tegenstelling met de Pakistaanse Sana Mouziane die zelfs haar gebroken Vlaams heel houterig spreekt. De monologen van Caudron waarin hij meer uitleg geeft bij het verhaal en zich tot de camera went voelen ietwat vreemd aan maar al bij al is dit een leuke Vlaamse film, zonder ballen. 2*

Jan Verheyen verrastte mij in de aangename zin. Na het goede "Dossier K", nu het eerdere, ook zeer degelijke "Los".
Zonder groots te imponeren wordt deze komedie/drama gebracht met op de achtergrond toestanden van immigratie, integratie, racisme en de wetten (of niet-wetten) daaromtrent.
Na het zien van "Los" gaat men niet gebukt onder zware problematiek, maar ge hebt toch één en ander uiteen gezet gekregen in een "los" verhaaltje met best goede acteurs.

avatar van Metalfist
Zal ik het teutje erop zetten?

Geen idee waar het juist is misgelopen, maar sinds einde 2017 had ik geen Jan Verheyen film meer gezien. Niet dat het mijn favoriete regisseur is of iets in die aard, maar ik was me wel aan het vermaken met de boxset die ik toen had aangeschaft. De laatste film was Vermist, ik ben ze chronologisch aan het kijken, maar die viel een beetje tegen en van Los had ik eigenlijk weinig verwachtingen. Komt misschien ook wel omdat ik er in de loop der jaren van overtuigd was geraakt dat dit een verfilming van een boek van Tom Lanoye was.

Dat is misschien wel één van de meest vervelende schrijvers van het moment, maar dat doet er allemaal niet toe aangezien Los dus een verfilming van een boek van Tom Naegels is en niet van Lanoye. Ik heb het bronmateriaal nooit gelezen, maar tegen alle verwachting in heb ik me hier eigenlijk goed mee geamuseerd. Hoewel de film gewoon één groot cliché van jewelste is, werkt het op één of andere manier wel. Een aantal goede ideeën in ieder geval (mooi ook dat de relatie met Nadia niet te geforceerd naar een happy end wordt geduwd maar dat het gewoon in het midden blijft of Tom Nadia in Parijs terugvindt. In de making off zit er helemaal op het einde nog wel een stukje '2 maanden later' maar dat is niet officieel natuurlijk) en Verheyen en co slagen er wel in om het allemaal tot een mooi geheel te maken. Wat op zich knap is, want het is een redelijk anekdotische film - naar het schijnt kan dat ook gezegd worden van het boek - en dat kan snel mislopen.

Pepijn Caudron speelt Tom Naegels (die bij het debat op een bepaald moment ook nog te zien is en een vraag stelt) maar praat wel op dezelfde manier als Jan Verheyen. Merkwaardig om te zien eigenlijk en het haalt een beetje wat de glans van zijn performance af. Hij houdt er echter wel een goede chemie met Koen De Graeve op na en ook Sana Mouziane doet het goed als de Pakistaanse Nadia. Geen makkelijke rol aangezien producer Peter Bouckaert haar op het filmfestival van Montreal spotte in de zaal bij een vertoning van Ben-X en ze dus geen woord Nederlands spreekt. Grappig ook om Adil El Arbi en Bilall Fallah nog te spotten in twee kleine bijrollen (ze nemen zelfs de regie van de making off voor hun rekening!) nog lang voor ze hun eigen regisseurscarrière zijn begonnen. Sowieso wel toffe bijrollen met onder andere Jaak Van Assche en zelfs een kort optreden van de Strangers.

Verder veel usual suspects uit vorige Verheyen films met onder andere nog een rol voor Stany Crets, Warre Borgmans, ... Een verademing om Verheyen nog eens een niet-voetbal komedie te zien maken en hoewel het een regisseur is die in mijn ogen tot nu toe maar één uitschieter heeft (Alles Moet Weg), gaat Los een heel stuk hoger in de toplijst eindigen dan ik had verwacht.

avatar van Fisico
Eigenlijk een meer dan behoorlijke boekverfilming van het boek van Tom Naegels dat eigenlijk over alles en niets gaat, maar vooral veel losse eindjes heeft. Jan Verheyen slaagde er toch wel in een vlotte samenhangende film te brengen met een mix van humor, drama en romantiek. Ook fijn om het personage Tom in de camera te zien spreken en op de idee te doen komen om zijn "avonturen" in een boek te gieten wanneer blijkt dat hij eigenlijk te soft is om als reporter in de harde journalistieke wereld rond te toeven.

Tom is een personage wiens leven overhoop komt te staan door de ziekte van zijn grootvader, zijn status op het werk, zijn relatiecrisis en zijn hormonenwinkel die op hol slaat. Daarenboven snijdt Tom maatschappelijke en ethische dilemma's aan als de multiculturele samenleving en euthanasie. Los heeft een frisse en speelse aanpak om met deze onderwerpen aan de slag te gaan. Neem daarbij een uitstekende cast met in de eerste plaats Caudron zelf, maar zeker evenzeer Jaak Van Assche, Stany Crets en Koen De Graeve. De humor is meer dan ok en is dus zeker geslaagd. De scènes met die Vlaams Belangstemmers zijn geweldig.

Vrij aangename verrassing deze Los. Geen wereldtopper, maar aangename prent waarbij ik me niet verveeld heb. Leuk!