Los (2008)

België

geregisseerd door Jan Verheyen
met Pepijn Caudron, Sana Mouziane en Sofie van Moll

Tom, een jonge, progressieve journalist, wil zich settelen met zijn vriendin, maar dan kruist de beeldschone asielzoekster Nadia zijn pad. Ze haalt zijn emotionele leven volledig uit evenwicht. Op de krant vindt hij ook geen stabiliteit, want daar botsen zijn idealen meer en meer met de realiteit. Als dan ook nog een nieuwe leidersfiguur onder de allochtone jongeren opstaat, slaat zijn wereld helemaal op hol. Houdt zijn progressieve wereldbeeld stand in deze snel veranderende maatschappij, of wordt Tom even bitter als zijn verzuurde grootvader?

heb de testvisie in januari gezien, zag er niet slecht uit, iets anders dan je van Jan Verheyen verwacht

avatar van Esteban
't Is te hopen. Jan Verheyen moet me nog steeds voor de eerste maal verrassen met een geslaagde, memorabele film.

avatar van A.S.E.
Eerste professionele filmproject waaraan ik heb meegwerkt. Ik was medeverantwoordelijke voor de figuratie bij o.a. de relscène. Ik zelf kom er in voor, in een zangrol dan nog . Ondertussen heb ik de film twee keer gezien, één onvolledige versie in aanwezigheid van Verheyen en een volledig afgewerkte versie. Het is in elk geval heel moeilijk om een film te beoordelen wanneer je er zelf bij betrokken zijt. Het is niet slecht, maar het is ook wel braafjes. Momenteel hou ik het op 3 sterren.

avatar van Misantro
Ik heb deze film gezien in avant-première in Oostende en de film beviel me wel. Grappige film met een typisch Belgische stijl en dergelijk sfeertje. Overigens zeer goed acteerwerk en zeer goed gecast, maar het is inderdaad wat braafjes, zoals A.S.E. zegt.

A.S.E. schreef:

Speelde je toevallig die vent met z'n paardenstaart die een minisolo zong?

Misantro schreef:
Speelde je toevallig die vent met z'n paardenstaart die een minisolo zong?

Haha, nee, ik ben één van Jamal zijn mannen in een interviewscène.

Gisteren de avant-première gezien in Antwerpen. Deze film heeft me verrast. Het is een luchtige film over moeilijkere onderwerpen. het thema van de film is volgens mij: principes vs. realiteit. Over voor euthanasie zijn, maar het toch moeilijk mee hebben om het te regelen voor een dierbare; over voor een multiculturele samenleveing zijn maar toch moeite hebben met hun opvattingen, hun gedrag en hun manier van leven.

Het is m.a.w "In De Gloria", maar dan op zijn Jan Verheyens. Een film die tot nadenken stemt en waarbij je je afvraagt: zouden bepaalde personen hiermee kunnen lachen.

Naar Vlaamse normen is dit volgens mij een grensverleggende film, qua stijl. Het praten in de camera tegen het publiek, de directe switch van realiteit naar iets dat eigenlijk niet kan (bv. dat de strangers in je huiskamer ineens opduiken en beginnen te zingen over "Allah is groot, de ziekenkas is groter") Het ligt er dik op dat het verfilming van de boek, en al heb ik de boek vorig jaar gelezen, toch vind ik dit geslaagd. Het blijft trouw aan de geest van het boek, en brengt de tegenstellingen even scherp als het boek.

Ik lees hier dat sommigen het een brave film vinden, maar dat is juist denk ik zijn sterkte. Het is heel toegankelijk en (voor mij toch) herkenbaar maar het biedt stof tot nadenken, tot een discussiëren.

Straf !

avatar van A.S.E.
Gisteren ook nog eens gezien. Had het heel druk op de afterparty, want ik hebt als opdracht gekregen de making-of te maken voor de dvd van Los.

aerts007
V.I.P !

Haha

avatar van g_unitboy
zaagfilm

Patat
Niet echt mjn genre, maar met vrienden gaan zien in de cinema en film beviel goed. Verschillende actuele maatschappelijke thema's komen op een ludieke, dan weer op een serieuse wijze aan bod. Het gaat van de allochtonenproblematiek in Antwerpen over een relatiebreuk tot de wet op euthanasie. Boeiend kijkmateriaal, al zal zo'n film me nooit helemaal kunnen overdonderen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb het boek niet gelezen en kan dus geen vergelijk maken. Ik had dus ook totaal geen idee waarover de film ging toen ik hem ging zien.

We zullen wat positief beginnen. De film gaat voor een Vlaamse film, en zeker een commerciële, vrij ver in het aankaarten van bepaalde thema's als vreemdelingen, euthanasie, relatieproblemen, ... Al maakt Verheyen er wel een karikatuur van. Enigzins kan dat geen kwaad als je die onderwerpen op de voorrang schuift. Dan mogen personages wat zwart-wit zijn. Alleen gaat hij daarvoor niet ver genoeg. Naar Vlaamse normen wordt je aandacht er wel bijgehouden omdat je niet verwacht dat Verheyen vooral rond zaken als vreemdelingen en euthanasie zo confronterend kan zijn. Maar de karakters zijn enkel kapstokken voor die etische vraagstukken en verdwijnen door het gebrek aan diepgang in het decor. De personages zijn typische figuren. Ik denk aan de maatschappelijk werker van de werkgroep, de zagende grootvader, de vriendin van Tom, ... Het boek zal waarschijnlijk geschreven zijn in de ik-vorm en dat zal zo overgenomen zijn op het doek. Schrijver Tom Naegels is niet enkel het hoofdpersonage, maar ook het enige waar iets mee gedaan wordt. De rest staat puur in functie van hem.

Dan de aanpak van Verheyen. Hij valt wel mee in ontspannende films als Team Spirit maar bij andere genres valt hij er wat naast. Thrillers als Alias en Vermist zijn leuke pogingen, maar doen sterk onder voor Vlaamse collega's als Erik Van Looy. En een film als Los, die serieuzere thema's probeert aan te brengen, komen ietwat ludiek over. Het zijn dan ook de harde woorden (overgenomen door schrijver Tom Naegels zelf) of de grapjes in de film die het wat leuk maken. Al is dat ook met wisselend succes. Met momenten komt er een grap in die wel leuk is, maar de enkele seconden later is er al weer een flauwe grap die totaal niet werkt.

Wat het acteerwerk betreft gaat er van de critici nogal wat lof naar Pepijn Caudron, de hoofdrolspeler. Hij kan de film gelukkig wat trekken, want de rest valt in het niet. Maar hij speelt zeker geen memorabele rol en in z'n dialogen praat hij als Jan Verheyen zelf ipv een eigen personage weer te geven. Andere acteurs zijn onopvallend aanwezig. Jaak Van Assche speelt - weeral - de oude zagende man, en Karin Tanghe de bezorgde moeder. Sofie Van Moll is aanwezig als de vriendin van Tom, maar daarmee is dan ook alles gezegd.

Ik lees hier reacties op de stijlaanpak met de absurde interventies (zoals De Strangers), maar dat verschilt niet veel met de dromen van Sara (de bekende telenovelle uit Vlaanderen). Verder wisselt het wat af met monologen van Pepijn als Tom Naegels. Waarschijnlijk om de gedachtengangen van het ik-personage uit het boek een plaats te geven in de film. Die momenten vallen gelukkig mee, maar qua stijl is dat zeker niet 'wow'.

Conclusie is dat deze film wel mee valt, maar zeker geen hoogvlieger. Meer een tv-film zoals de Fait-Divers reeks waar Verheyen aan meewerkte. Ik hou het qua stemmen in het midden: 2.5*

avatar van kimberlyVD
Redelijke film die toch dikwijls begon te vervelen.
In het begin zijn de dialogen nog enigsinds interessant, maar als ze zichzelf blijven herhalen dan worden ze gewoon saai en hélemaal niet interessant meer. Het acteerwerk viel nog mee, vooral Pepijn Caudron vond ik met vlagen wel leuk. De grappen die er af en toe in voorkomen houden de film nog genietbaar. Want het verhaal is op zich is gewoon 'slap' en niet al te best uitgewerkt. 2,5*

ik vond hem over de ganse lijn niks, dus weg ermee met die troep van zo,n soort films.

avatar van A.S.E.
Dvd komt uit op 17 maart. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, bekijk de fantastische bonus "The Making Of Los".
(ja, ik maak reclame)

Ik heb dus samen met ASE de MAKING OF LOS gemaakt. We zijn dieper gegaan op het boek, script adaptatie,de casting, het acteren, de regie, de film thema's alsook enkele leuke anekdotes. Na de eindcredits, hebben we zelfs de terugkeer van tom nagaels zoektocht uit Parijs gefilmt. check het .

avatar van vph1272qm
prachtig gemaakt film, heb me kostelijk vermaakt.
zeer mooie vormgeving, prachtige shots, leuke humor.

het belgisch vind ik ook heerlijk, kan het zonder titels prima verstaan.

avatar van Zandkuiken
Film Pegasus schreef:

Heb ik me ook behoorlijk aan gestoord, echt alsof je naar Verheyen zit te kijken. Met een andere hoofdrolspeler had Los voor mij waarschijnlijk beter gewerkt.

Een topper zou Jantjes uitstap richting de betere film sowieso niet zijn geweest, daarvoor vind ik 'm als regisseur veel te beperkt. Het vaak bejubelde Alles Moet Weg heb ik nog niet gezien, maar ik vrees gewoon dat de man het niet in zich heeft.

Los kijkt nochtans aardig weg hoor, daar niet van, en het is best een onderhoudend filmpje. Maar met het bronmateriaal (het boek heb ik niet gelezen, maar 'k denk wel dat er een sterke stadsfilm valt uit te puren) zat er waarschijnlijk veel meer in.

Sommige personages zijn simpelweg vleesgeworden clichés en ook wordt nergens de juiste toon gevonden. De veel te milde humor werkt voor mij niet en de stadsrellen lijken wel ontsnapt uit een jeugdserie op Ketnet.

Zeker geen onprettige maar wel een oppervlakkige prent.

avatar van brucecampbell
Erg leuke,vlotte en speelse film die voorbij vloog.
Verheyen heeft me aangenaam verrast!

avatar van mayhemblik
Nee, dit was het niet voor mij, ik vond Nadia als het west-fries dagblad spelen en die Jamal nog erger nl als de Telegraaf.
Wat ik wel leuk vond waren de gewaagde discussies, zoals op die bijeenkomst.
Op die twee na werd er wel goed geacteerd.
Toch maar 11/2 * maar ik twijfel nog een beetje, misschien morgen toch 2**.

avatar van Woolf
Bij vlagen, maar dan ook echt bij vlagen, ontlokte de film me een glimlach. Maar meer ook niet.

avatar van mayhemblik
Halfie eraf bij nader inzien, dat tenenkrommende concert (videoclip?) van Jamal met zijn softe flut teksten was echt te belachelijk.

avatar van Schildpad.
Begon wel leuk, maar in de loop van de film begon ik me steeds meer te ergeren aan het tenenkrommende acteerwerk en het onrealistische verhaal. Toch was het geheel vermakelijk en mooi in beeld gebracht.

Ik vond dit best een goede film.
Pepijn Caudron heeft me niet teleurgesteld, en alles gebracht wat ik er had van verwacht.
Ook de andere acteurs waren goed, en het was wel leuk enkele bekende Vlaamse acteurs en actrices te zien in verschillende kleine rolletjes, met het typische Antwerpse dialect, wat de film bovendien heel leuk maakt.
Misschien dat dat niet inslaat bij de Nederlandse kijkers, maar als Belg, en niet ver van Antwerpen wonende is dat wel een pluspunt.
Ook een pluspunt is de herkenbaarheid van de locaties, kom er bijna maandelijks waar deze film werd opgenomen.
Nog een pluspuntje, Jaak Van Assche, altijd grandioos als rebelse oude man.

avatar van film88888
Na Jan Verheyen zijn mooi klein meesterwerk van een Vermist had ik hier toch een aantal heel goede verwachtingen, maar toch sloeg de film beetje tegen.
Pepijn vind ik al niet meteen één van de goede vlaamse acteurs, en die Sana Mouziane bakte ook al geen koek, en ik stoorde me toch een groot deel aan haar nederlands. Ze sprak net als een kapot typmachien, en soms verstond ik ze echt niet.
Ook de theme van de film trok op niet veel.

En het plot, en de discusies waren meestal ook erg vermoeiend.
Vermoeiend is de film in zijn geheel wel een beetje, maar ik dacht dat het eerder komisch ging zijn, toch na het zien van de trailer, maar in mijn ogen blijft het een drama.

Ben wel benieuwd hoe Verheyen's vervolg op De Zaak Alzheimer gaat zijn.

Matige film die ze nog konden redden, maar helaas niet gedaan hebben.

What is there not to like ?!
Het verhaal wordt aan een rotvaart gepresenteerd, het amusementsgehalte is torenhoog, er worden sociaal zwaar beladen thema's behandeld op een algemeen zeer toegankelijke manier en het verhaal an sich bracht me van diepe ontroering tot stuiptrekkingsgewijs bulderlachen.
Ik kwam niet meer bij toen Koen de Graeve die rauwe patat in z'n mond propte.
Nee, ik begrijp de lage score hier niet erg goed. Aanvankelijk dacht ik dat het voor Nederlanders misschien moeilijker zou zijn zich te identificeren met bepaalde plat aantwaarps sprekende protagonist maar volgens mij zou ik de film zelf niet lager in waarde geschat hebben moest hij door voornamelijk Nederlandse acteurs bevolkt worden. Bepaalde scènes (zoals dat stukje met de fantastische Strangers) moeten natuurlijk in hun typisch vlaamse context worden geïnterpreteerd maar daar moet men dan maar voor open staan!

Kortom ik ben fan.

voor een Vlaamse film toch best de moeite van het kijken waard heb nadien het boek gelezen, en ik vond de film geweldig veel keer beter!

avatar van Huggy Bear
De film viel tegen. Had er meer van verwacht.
Het enige dat mij positief opviel ,was de beeldschone SANA MOUZIANE

avatar van yeyo
Die korte intermezzo's waar Pepijn Caudron de kijker aanspreekt vind ik echt te belachelijk voor woorden. Alsof iemand extra uitleg nodig heeft om de gebeurtenissen in deze film te begrijpen. Compleet onnodig dus.

Maar voor de rest wel een aangenaam filmpje, zeker voor wat we van Jan Verheyen gewoon zijn.