ad

Met onder meer: Sakari Kuosmanen, Kati Outinen en André Wilms

Oorspronkelijke taal: Fins

Releasedatum: 26 februari 1999

Over Juha

Juha is een Finse boer, die samen met zijn jonge vrouw Marja een gelukkig leven leidt. Op een zomerse dag strandt Shemeikka met wagenpech op hun land. Terwijl Juha probeert de auto te repareren, flirt Shemeikka met Marja. Hij houdt haar voor dat ze veel te goed en te mooi is voor zo'n armoedig leven op het land. De ontmoeting met deze charmante stadse man betekent een ommekeer teweeg in het leven van Marja. Ze bekijkt zichzelf en Juha met andere ogen en raakt ontevreden over haar leventje.

image

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Deze lijkt me ook bizar/mooi; hij is geheel zwart-wit, en zonder geluid!

avatar van FisherKing

FisherKing

Interessant Experiment van Aki Kaurismäki. Een zwart-wit film zonder gesproken woord maar met fantastische muziek. Gelukkig; want er zaten behoorlijk wat gaten in het script. Je moet hem denk ik met een enorme knipoog zien. De oudste acteur (Andre) zegt tegen Kati dat zij zo'n oude man (Sakari) heeft. (wat helemaal niet het geval is want Andre is veel ouder) In ieder geval van de muziek genoten en het mooie spel van Sakari Kuosmanen en Kati Outinen.

Volgens Aki Kaurismäki : De gemakzucht om alles met woorden uit te leggen heeft de filmkunst aan kracht doen inboeten sinds het bestaan van de geluidsfilm.

avatar van Macmanus

Macmanus

zonder gesproken woord - De oudste acteur zegt dat de andere de oudste is. (wat helemaal niet het geval is)

avatar van Pkunk

Pkunk

Betekent Juha niet iets van idioot in swahili? (Zie Instinct)

avatar van FisherKing

FisherKing

Het woord 'zeggen' was niet correct Wel komen er af en toe tekstborden door de film. (zoals meestal met de oude zwijgende films)

Pastichio Rocker

Simpel verhaal: naief plattelandsmeisje wordt door een pimp met geld naar de stad gelokt om zich daar te prostitueren. Best een aardige film met een ietwat triest einde. Het deed me af en toe denken aan die korte 'stomme' Charlie Chaplin filmpjes.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Kaurismaki doet Sunrise via Guy Maddin, maar dan met bejaarde loverboys. Prachtig hoe de Finse meester telkens weer iets leuks weet te verzinnen.

avatar van Robi

Robi

Een film waarvan ik het bestaan niet wist. Pas hier op moviemeter zag ik hem in het rijtje Kaurismaki films staan. En het is ook niet eens zo'n oude film. Het was me dan ook een raadsel waarom deze film zoveel onbekender was en veel minder bekeken als de films van Kaurismaki die ervoor en erna kwamen.

Maar nu ik hem gezien heb, kan ik me daar toch wel iets bij voorstellen. Kaurismaki films zijn toch al niet erg toegankelijk voor een groot publiek. En als het dan ook nog eens een stomme film blijkt te zijn met alleen muziek en geen gesproken woord en ook nog in zwart/wit, dan wordt het wel erg ontoegankelijk. Zelfs voor mij.

Het is desondanks een typische Kaurismaki met wederom een hoop ellende en toch veel humor en ook met een mooie belichting.

Maar ik miste toch wel die spaarzame droogkomische dialogen die ook zo typisch zijn voor Aki Kaurismaki en waar hij juist zo'n meester in is.

avatar van beavis

beavis