Cindy and Donna (1970)

Alternatieve titel: Cindy & Donna

geregisseerd door Robert Anderson
met Sue Allen, Tom Benko en Nancy Ison

De zachtaardige en naïeve 15-jarige Cindy, die opgroeit in een voorstad samen met haar 17-jarige halfzus Donna, wordt op schuchtere wijze seksueel bewust. Beiden hebben dezelfde moeder, maar ze hebben verschillende vaders. Nadat Donna getuige is geweest van de seksuele escapades van haar vader en Cindy hiervan verneemt, draait Cindy door. Cindy laat haar seksuele remmingen vallen en rookt marihuana met haar vriendin Karen. Vervolgens beantwoorden beiden aan elkaars seksuele verlangens. Ondertussen bewandelt Donna een meer geavanceerde weg wat haar seksueel bewust worden betreft: ze doet ervaring op met drie jonge leeftijdsgenoten.

Gedurfde coming-of-age film voor die tijd. Met veel seks en bloot, inclusief incest en een lesbische vrijpartij. Dat was zelfs voor 1970 behoorlijk gewaagd, want de film kun je niet echt als porno bestempelen. Al zal de film zeker niet in de reguliere bioscopen te zien zijn geweest. Wat zich hier wreekt is het magere verhaal en de magere acteerprestaties. Debbie Osborne (Cindy) heeft er na 14 films een punt achter gezet, Nancy Ison (Donna) deed dat al na deze film.

Natuurlijk gaat het weer om een dysfunctionele familie. Amerikanen kunnen nu eenmaal niets anders verzinnen. Rokkenjagende vader, alcoholische en verbitterde moeder en twee halfzussen die elkaar ook niet kunnen uitstaan. De oudste zus rookt weed en neukt alles wat losloopt, de jongste zus zet haar eerste schreden op het liefdespad en probeert uit te vinden of ze misschien lesbisch is. Terwijl pa en ma hun huwelijk proberen te redden in Las Vegas zetten de dames de bloemetjes buiten. Hetgeen natuurlijk fout afloopt.

De dames zien er leuk uit en gaan voortdurend uit de kleren. De seksscènes zijn echter niet erg realistisch. Maar goed, de 'Golden Age of Porn' moest nog beginnen. Het slot van de film is nogal verrassend, om niet te zeggen over de top.

avatar van Tanita
Inderdaad, het slot... Hoe krijgen ze het 'verzonnen'

Normaal gesproken reken je zoiets af met een extreem lage waardering maar toch. De film heeft wel iets, en valt voor de Amerikanen onder de 'Drive-in Classics'.

'Cindy and Donna' begint met een mierzoet Songfestivalnummer. De muziek is sowieso wel erg tijdsgebonden en niet eens zo slecht. Eind jaren 60.

Een voorbeeld van de hippiecultuur kenmerkt de film ook met een uitgebreide zoektocht naar de vrije seksuele revolutie, en met de gebruikelijke vooroordelen van 'pot'. Maar dat zijn zo'n beetje wel de pluspunten want er is nauwelijks een plot, het acteerwerk is best matig om over het eenzijdige camerawerk maar te zwijgen. Maar goed, het is 'amusing trash'. 2*

avatar van Darbie
Het slot van deze film heeft een redelijk klassiek eind. Goethe, Dostojevski enz.

' we were just high, that's all '