Merchants of Doubt (2014)

Documentaire

geregisseerd door Robert Kenner

Documentaire over de schimmige wereld van zogenaamde deskundigen en andere 'professionele' sceptici die door allerlei corporaties ingehuurd worden om hun licht over een bepaald controversieel onderwerp te laten schijnen. Zij zijn ingehuurd om het publiek te verwarren over de giftigheid van sigaretten, chemisch afval of de klimaatproblematiek, in wat veelzeggend genoemd wordt: de 'doubt industry'.

Aan bovenstaande samenvatting valt nog toe te voegen dat er ook controversiele sceptici zijn die niet zozeer gemotiveerd worden door geld, maar omdat zij zich identificeren met een bepaalde groep ('tribe').

De stellingname in de documentaire is goed onderbouwd en daarom niet simpel weg te wuiven als een samenzweringstheorie.

Raffael77
Prima docu en zie hoe wij mensen voor de gek gehouden worden door leugens en bedrog.

avatar van Biosguru
Snoozefest voor eenieder die al een beetje op de hoogte was. Bedrijven verdraaien de werkelijkheid om geld te verdienen. Niet echt nieuw... Dan maakt Adam Curtis toch wel iets interessantere docu's over dit onderwerp.

Hm. Jammer.

Zeker niet onaardig, maar de docu verliest wel nogal zn focus.
Van het bredere lobbyisten-onderwerp gaat het laatste half uur eigenlijk vooral over de klimaatveranderingdiscussie.

Eigenlijk vooral benieuwd hoe Kenner omgaat met het feit dat docus als deze vaak zélf medeplichtig zijn aan het aanleveren van halfslachtige deskundigen die steeds komen aandraven met slecht onderbouwde meningen en feiten.