L'Instinct de Mort (2008)

Alternatieve titels: Public Enemy Number One (Part 1) | Mesrine: L'Instinct de Mort

Frankrijk / Canada / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jean-François Richet
met Vincent Cassel, Cécile De France en Gérard Depardieu

Verfilming van het leven van Jacques Mesrine, een beruchte Franse misdadiger uit de jaren '70. In dit eerste deel zien we hoe Mesrine, na gediend te hebben in het Franse leger in Algerije, zijn leven opnieuw probeert op te pakken. Hij raakt echter via zijn vrienden al snel verzeild in de criminaliteit en zijn misdaden nemen steeds grotere vormen aan, later geholpen door zijn nieuwe liefde Jeanne Schneider. Nadat Frankrijk hem te heet onder de voeten wordt, gaat hij op dezelfde voet verder in Canada.

avatar van Bottleneck
Donkerwoud schreef:
Je weet dat het een waargebeurd verhaal is?

Ja Bij sommige stukken had ik zoiets als 'mwah beetje overdreven', weet niet meer zo goed wat, dacht het gemak waarmee hij het stalen hek doorknipte, dat vrouwen allemaal als een blok voor hem vallen, dat soort kleine dingetjes die normaal gesproken langer aan bod komen in een film, maar nu razendsnel afgehandeld worden om de ontwikkelingen voorbij te laten schieten. Hangt dus eerder samen met die kritiek dan dat ik de ongeloofwaardigheden zelf als minpunt ervoer, en doordat het opviel omdat het verder zo realistisch overkomt

avatar van Donkerwoud
Nomak schreef:
Ik vind het eerder raar dat mensen zomaar alles slikken als er de term waargebeurd bij de film staat. Als ik me niet vergis is deze film gebaseerd op een boek geschreven door Jacques Mesrine zelf.

Logisch dus dat het allemaal nogal geromantiseerd is, dat waargebeurd kan je maar beter niet te letterlijk nemen.

Ja, daar zit wat in, maar ik neem aan dat de grote lijnen wel zullen kloppen. Vaak is het zo dat de meest ongeloofwaardige dingen juist de kern van waarheid bevatten en dat het de kleine dingetjes zijn waar op geromantiseerd wordt.

avatar van shockdog
Leuke film om te zien, verder niet heel bijzonder. Jammer dat sommige scenes zo onrealistisch (overval bij het restaurant zonder gevolgen, uitbraak bij de gevangenis etc) zijn. Ook vreemd dat de moord op Paul en Guido langs Jacques heen gaat.

Tarkus schreef:
Ik was heel benieuwd naar deze film, die de levensweg vertelt van de Franse gangster Mesrine.
Ik ben ook geen liefhebber van de Franse film (ook niet van de Spaanse of Italiaanse), maar voor een biografie maak ik graag een uitzondering.
En ik ben best tevreden over deze prent, waarin het verhaal duidelijk wordt verteld en prima wordt geacteerd.
Vincent Cassel is zeker de geschikte persoon voor de rol als Mesrine, maar ook de andere leden van de cast doen het aardig goed.
Wat me ook beviel is dat dit maar een eerste deel is, en dus ook maar een deel van Mesrine's levenswandel vertelt, men heeft dus meer dan tijd om alles nauwkeurig uit de doeken te doen, ik ben dan dus ook zeer nieuwsgierig naar deel twee.
Deze film heeft me zeer zeker kunnen boeien, hopelijk gaat het in Part II net zo goed.

Heb deze steengoede film, die ik nu heb aangekocht, opnieuw bekeken.
En hoewel het niet zo lang was geleden dat ik hem voor de eerste maal zag, heeft de film nog meer indruk op me gemaakt dan die eerste keer. Zodanig zelfs dat ik mijn score verhoog van 4 naar 4,5.
Deze film is een aanrader hoor... !!!

avatar van Menno
Goed gemaakt.
Erg sterk geacteerd door Vincent Cassel.
Mooi epos, zeker voor een op waarheid gebaseerd verhaal.
Tijdsbeeld goed in beeld gebracht (kostuums, artdirectie ect.), beter dan in de duitse Baader Meinhof film, om maar eens wat te noemen.
Camravoering bij vlagen geniaal.

ricos
Public Enemy Number One (Part 1) en (Part 2).

Ik heb in tijden niet meer zo een goeie gangsterfilm gezien.

Voor mij echt een film van grote klasse. Daarom 4,5 ***

avatar van Spetie
Dit is wel een fijne gangsterfilm, die grotendeels gedragen wordt door het geweldige spel van Vincent Cassell. Schitterende rol toch wel, waarin hij zich echt helemaal kan uitleven in het personage Mesrine. Sowieso ook een interessant en boeiend personage. Soms een echte charmeur en vaak ook een enorme klootzak met enorm veel lef, dat moet gezegd worden, waardoor ik, ondanks zijn vaak foute gedrag toch ook wel waardering voor hem kreeg.

Daarnaast is de film best mooi gefilmd en heeft het een sterke sfeer, waardoor je jezelf soms echt in de jaren zestig en zeventig waant. Daarnaast is de film soms lekker rauw en hard. Het is alleen jammer dat de film soms toch iets te snel van de hak op de tak springt. Ik moest soms toch even goed nadenken om te zien wat er allemaal gebeurd was. Zo heeft Mesrine bijvoorbeeld ineens een nieuwe vrouw, die zomaar uit de lucht lijkt komen te vallen. Ook is de ontsnapping uit de gevangenis enigszins ongeloofwaardig, hoewel het overigens wel zeer vermakelijk is om te zien. Wel erg mooi is het moment dat Mesrine terugkomt om de anderen te bevrijden een erg mooie scène en wederom een bewijs dat Mesrine zeer veel lef had.

Erg vermakelijke film dus, die mij wel nieuwsgierig heeft gemaakt naar hoe het verder gaat met Mesrine. Deel twee moet ik maar eens opzoeken en die zal binnenkort zeker aan de beurt komen.

avatar van simonvinkie
Aardige gangsterfilm, maar zeker niet van een echt hoog niveau. Ik had al eens het laatste half uurtje meegepikt van deze film. En dat had me best wel nieuwsgierig gemaakt. Uiteindelijk is de film wel een beetje tegengevallen, zeker als je naar de hoge notering van MM kijkt.

Een enorm minpunt is het erg rommelige script. Het is allemaal van hak-op-de-tak, en die tijdsprongen waren ook een beetje irritant. Ging hij net die bank beroven, toen zat ik te wachten op een sterke scene, en dan zie je hem drie seconden later de gevangenis in lopen. Dat soort dingen waren erg jammer.

Wel gaat veel lof uit naar Vincent Cassel die hier absoluut een van zijn beste rollen ooit neer zette. Ook Gérard Depardieu speelde een erg toffe rol. Erg gebeurde erg veel dingen in de film, zonder dat er echt een lijn in zat. Jean-François Richet wou veel te veel gebeurtenissen in die kleine twee uur proppen. Verder was wel de ontsnapping uit de gevangenis een erg goed moment.

Maar nogmaals, ik zie hier niet het meesterwerk in wat veel andere mensen wel zien. Wel was de film gewoon redelijk vermakelijk, maar was het script een rommeltje. Deel twee zal ik binnenkort ook maar eens opzetten.

avatar van mipha
VET heel vet!

jammer dat je in het begin al ziet hoe het afloopt.. verder 4 dikke sterren voor deze gangsterfilm! eindelijk weer eens een goeie!

avatar van darkerist
Geen seconde verveeld, 4,5 punten van mij. Een van de mooiste Franse films in dit genre.

avatar van Malli
Keiharde gangsterfilm (deel 1 van 2) over Jacques Mesrine, één van de beruchtste criminelen die Frankrijk ooit gekend heeft. Hier en daar wat over the top, maar uiterst genietbaar voor wie zich niet laat afschrikken door het expliciete geweld en de politieke incorrectheid die er bij momenten van af druipt.

avatar van david bohm
Het interessante onderwerp, het leven van een beruchte gangster, is helaas wat slordig uitgewerkt.
Verhaal springt van de ene gebeurtenis naar de volgende? vrijwel zonder enige introductie of begeleidende informatie. Daar had mijns inziens best wat tijd aan besteedt mogen worden.
Vincent Cassel vind ik erg overtuigend. Mr Depardieu deed mij in eerste instantie vooral aan Torrente denken, wat niet de bedoeling is lijkt me.
Nogmaals, jammer dat het een wat rommelig geheel is geworden, maar zeer goed kijkbaar.
Drie sterretjes.

avatar van rokkenjager
Eén van de beste misdaadfilms van de afgelopen jaren.

En Cassel behoort nu zonder twijfel tot mijn favoriete acteurs.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Toch iets of wat tegenvallend uiteindelijk. Cinematografisch zeer goed verzorgd, Cassel doet het ook best goed maar het gebruikte script werkte bij mij voor geen meter, zwaar aan zitten irriteren zelfs. Daarnaast voegt deze films werkelijk niets nieuws toe aan de misdaadfilms die we al sinds de jaren '70 te zien krijgen. Erg standaard, rise and fall, allemaal en het ontbreken van scenes of dialogen met enige iconische of memorabele waarde doet er ook geen goed aan. Ondanks de gewelddadige uitspattingen sukkelt het geheel maar een beetje door.

Vooral het van de hak op de tak springen van het scenario werkt tegen de film. Ik kom daardoor nergens echt lekker in de film en het geeft het geheel een fragmentarisch en zelfs gehaast gevoel. Individuele scenes waren vaak beter dan het geheel en dat is jammer want hier zat iets veel mooiers in dan dat ik nu te zien kreeg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik volg Madecineman gedeeltelijk. Ondertussen hebben we al wel wat misdaadfilms gezien en is het de vraag wat dit als meerwaarde kan bieden. Anderzijds is het toch vrij goed geacteerd en ook mooi verzorgd. Mesrine is in elk geval een boeiend personage dat als karakter voldoende is ingevuld om er een tweedelige film van te maken. De aanpak spreekt me wel aan en zorgt ervoor dat de film ondanks herhaaldelijke achtervolgingen in beweging blijft. Het resultaat is een actief kat-en-muis spel geworden. Leuk om te zien, al is het niet altijd even origineel.

avatar van DB10
Vermakelijke film, maar toch wel enigszins tegenvallend. Vond het - zeker het eerste uur - allemaal maar wat standaard. Gelukkig eindigt de film wel boeiend met onder andere de 'gevangenis-scenes'. Verder een nogal rommelig verhaal inderdaad. Mesrine zelf is dan wel weer geweldig, prima gedaan voor Cassel. Zo snel mogelijk het tweede deel kijken.

avatar van Goldenskull
Richet laat zien dat ie meer kan dan het maken van een prima remake (enigszins verzwakt door de acteurs maar dat terzijde).

Dit eerste deel van Mesrine's levensverhaal, vertolkt door een uitstekende Cassel, is van begin tot eind boeiend en zit goed in elkaar. Het kort houden van bepaalde, vaak wel essentiële, momenten werkt goed. Ik vond het dus ook wel meevallen met het van de hak op de tak springen, waar een paar heren hierboven kennelijk wel last van hadden.

4*, op naar deel 2.

Vincent Cassel levert een topprestatie als Jacques Mesrine. Voor deze rol bekroond in Cannes met de prijs voor beste acteur. De film zelf was sterker geweest zonder de plotselinge tijdssprongen met andere personages, die niet geïntroduceerd werden. Teveel van de hak op de tak.

avatar van Bijdevaate11
Apart mannetje die Jaques Mesrine:S De tijdsprongen zijn wel vervelend af en toe, maar bijna elke scene is dan wel weer goed in elkaar gezet, veel zieke stukjes:) Ben heel benieuwd naar deel 2

Uitstekend eerste deel. Wat vooral opvalt is het prima camerawerk. Op het moment dat het verhaal/de film het toelaat worden er 'cameratrucjes' gebruikt.
Verder is het verhaal boeiend en het acteerwerk prima.

Kijk al uit naar het tweede deel dat ik morgen ga kijken.

4*.

avatar van Miron
Vanavond eens opzetten.

Hoge verwachtingen 'en zo'.

Stevige brok gangsterverfilming. Boeiend van begin tot het einde. Mijn mening : daar kunnen Tarantino, Scorsese, De Niro een dikke punt aan zuigen. Sorry for the american pressure..

avatar van wyatt earp
Afgelope zondag alletwee de delen achterelkaar gekeken. Het was een behoorlijk zit, maar je krijgt er een heleboel voor terug. Geweldig acteerwerk van Vincent Cassel, die ik zoiezo wel graag zie acteren. De tijdsprongen waren niet altijd even prettig. Soms zat je je te voorbereiden op een leuke bankoverval scene, en dan zie hem alweer de gevangenis in lopen. De gevangenisscenes op het eind waren daarentegen dan weer zeer geslaagd. En ik had eigenlijk op meer screentime voor Gerard Depardieu gehoopt. Ik vond hem echt zo'n vaderfiguur voor Vincent Cassel. Alles bijelkaar is het een bijzonder interessant kat-en-muis spel geworden, die zeker de moeite waard is om te kijken. En Cassel mag ondertussen wel tot mijn favorieten gerekend worden.

Dacht in eerste instantie dat Lee Towers zijn debuut maakte in de filmwereld, maar het bleek toch te gaan om de bekende Franse acteur Gérard Depardieu. Die leek qua uiterlijk (gezicht, haar, bril en postuur) wel verdomd veel op onze Lee Towers.

Overigens was dit wel een goede film met een prima spelende Vincent Cassel. Verhaal was boeiend (soms best hard) en de beelden zagen er ook regelmatig fraai uit. Op naar het 2e deel.

avatar van Skrean
Heerlijk tempo, gewelddadig, komisch, goede regie, kortom: heerlijke film!

Uitstekende en geweldadige misdaadfilm over de bekende Franse topcrimineel Jacques Mesrine, die werkelijk nergens voor terugdeinst. Een vrij standaard verhaal over de opkomst van een gangster, maar erg onderhoudend gefilmd en met genoeg vaart. Ook een aantal spannende scenes, zoals de twee scenes bij de Canadese gevangenis. Vincent Cassel is overtuigend in de hoofddrol. Morgen deel 2.

avatar van totkijkdanmaar
Prima film, met een onderhoudend verhaal dat goed in het tijdsbeeld van toen is gezet, en een werkelijk uitstekende Vincent Cassel, die een reus als Gérard Depardieu gewoon in de schaduw zet. De film is lang, maar dat stoort geheel niet.

avatar van sinterklaas
Weer een erg geslaagde Franse gangsterreeks waarin Vincent Cassel met zijn perfecte uitstraling zich weer van de beste kant laat zien als Mesrine. Het begint natuurlijk gewoon weer met de loop der jaren hoe hij gangster word en hoe alles op den duur van kwaad tot erger word. En zo heb ik weer een nieuwe "bestaande" persoon leren kennen. De tijdslijn word zorgvuldig en netjes verteld en daaromheen zijn der ook nog genoeg andere fijne rolletjes als bv Gerard Depardieu. De settings van het Frankrijk van de jaren 60 zijn ook prachtig nagebouwt en ook die van Canada naderhand. Zo nu en dan krijgen we een spectaculaire actiescene voorgeschoteld. En al de trucjes die Mesrine uithaald om er toch altijd weer vanaf te komen blijven verbazingwekkend. Ook de gevangenisscene was keihard. De film slaat om van actie, naar maffia en gevangenis en ook oorlog genres in het begin, dus er is keuze zat.

Zeer boeiende, goede en verrassende maffiafilm met vanalles erop en deraan.

avatar van fappie
Cassel deed me in deze film een beetje denken aan Sieger Sloot soms.. qua gezicht dan .