Three Kings (1999)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Oorlog

geregisseerd door David O. Russell
met George Clooney, Mark Wahlberg en Ice Cube

Een groep Amerikaanse soldaten gaat aan het einde van de Golfoorlog op zoek naar goud dat Saddam van Koeweit heeft gestolen. Als ze ontdekken dat de plaatselijke bevolking op het punt staat geëxecuteerd te worden vanwege de hulp aan de Amerikanen, besluiten ze hen te helpen.

avatar van Minotaures
Aparte oorlogsfilm met aparte humor en schermutselingen.

Verhaal is erg creatief verzonnen, al dat gedoe over het goud tijdens (of net na) de Golfoorlog.
Het is erg verwarrend tijdens de confrontatie tussen de Amerikaanse tegen Irakeze soldaten. Ook de gevechten hier zijn erg chaotisch waar iedereen op elkaar en wat schiet. Wat ik wel merkwaardig vond is dat Saddam's overgebleven garde totaal geen aandacht gunde op de Amerikanen tijdens het inval in het dorp en bunkers. Pas alleen als er spanning tussen beide partijen ontstaan.

Qua acteerwerk speelde iedereen zijn rol goed. Ook was er drama aanwezig, de executie van de rebellenleider's vrouw, wat snel volgde op droevigheid van haar kleine dochter en gevangengenomen man. Erg hard!

De humor was redelijk. Er waren sommige grapjes dat ik wel leuk vond en andere weer wat minder.

Wel was het interessant om de Amerikaanse soldaten samen met rebellen tegen de overgebleven Iraakse leger te zien vechten. Het plan om Wahlberg te redden vond ik wel grappig; het gebruik maken van waar elke Irakeze soldaat bang voor is: Saddam.

Als laatst was het sterk om de dood van Conrad te zien en het gevangennemen van de overige Amerikaanse soldaten voor een grenspost naar Iran. Op Conrad na, was het ongeveer een goede happy ending voor iedereen.

Niet zo geweldig als vroeger, maar het is een avondje waard.

avatar van sofripa
Filmfreaker schreef:
Eindelijk eens een hollywood-actiefilm die eens realistisch is en niet overdrijft in zijn actiescènes en ook een goed en stevig verhaal neerzet.
De film moest de eerste tien minuten even op gang komen, maar dan werd het ook echt vermakelijk. Ze gaan het goud stelen.
Naderhand zakt het een beetje in, maar het blijft nog steeds realistisch en goed. De flitsende beelden en het origineel gebruik van kleur maken het erg mooi.
De actiescènes waren kort, maar niet overdreven, waardoor een oorlogsbeeld ontstond en geen beeld van "iedereen gaat dood, behalve de hoofdpersonen".
Ook het acteerwerk is heel netjes in deze film, je leeft ook echt met de acteurs mee. De problemen in Irak laten je niet los. Mede door het acteerwerk zie je hoe bang de mensen waren voor Saddam.
Dit is een geslaagde film, met veel realisme en mooie actiescènes. Zelf ben ik een enorme actiefilm liefhebber en deze staat zeker in het rijtje van de beste actiefilms die ik heb gezien.

4,5 sterren. En dan ben ik nog redelijk gierig.

Mooie beschrijving. Zo heb ik deze film ook beleefd. 4 sterren voor dit inkijkje tijdens de golfoorlog.

avatar van witboek
Niet verwacht van deze film, omdat hij nogal traag begon. Zeker zien deze melodramatische film.

avatar van VforVictor
Leuke film. goeie mix van drama/actie en humor. 3,5 ster

avatar van Kr!kke
Toch wel een aparte oorlogsfilm, deze Three Kings. Het leek wel of de film zichzelf niet al te serieus wilde nemen op sommige momenten. Het verhaal is nochtans best aardig en kon me gedurende de volledige speeltijd boeien. Verder is de cast ook een positief punt van de film, waarbij ik vooral Mark Wahlberg echt goed vond acteren.

avatar van eavymetal
Best leuke film waarin Mark Wahlberg mij in de meest positieve zin van het woord opviel.

George Clooney heb ik heel eerlijk gezegd wel eens beter zien acteren (in Oh brother, where art thou?), maar daar staat dan weer tegenover dat Ice cube in deze toch wel iet wat vreemde oorlogsfilm laat zien dat hij wel aardig goed kan acteren.

avatar van mnrk
What is the problem with Michael Jackson?

Een heerlijke oorlogsfilm met een verhaal waar alles in zit ( actie,drama en humor ), ook de manier waarop de film gebracht wordt is in orde.

De cast is ook in orde : George Clooney, Mark Wahlberg en Ice Cube waren lekker op dreef en zorgden voor leuke, serieuze en prima scene's ( de koe scene is meesterlijk ).

avatar van DonPeliculón
Een unieke film die verschillende genres als oorlog, komedie, actie en drama mixt. De film kent een aantal zeer grappige momenten, wat actiescènes en heeft ook drama-elementen, al komen die niet echt uit de verf omdat de film zichzelf niet helemaal serieus neemt. Dat is overigens ook een sterk punt van Three Kings

Mark Wahlberg zet een goede rol neer en ook George Clooney en Ice Cube doen het goed genoeg. Verder is er nog een grappige bijrol van Spike Jonze. Opvallend zijn vooral het aparte camerawerk en de kritiek die op de Amerikaanse rol in de oorlog wordt gegeven. Het verhaal is onderhoudend, al heeft het subplot met de journaliste geen toegevoegde waarde. Een zeer vermakelijke film, maar naar mijn mening wordt het nergens echt heel goed.

avatar van aburex
Aardige film over de nadagen van de eerste golfoorlog. Het verzonnen verhaal is bijwijlen erg dramatisch het neerschieten van devrouw van de rebellenleider en soms grappig. Het einde loop nog goed af voor de drie hoofacteurs Al bij al een redelijk goede actiefilm

avatar van RuudC
Door de wat vreemde opzet is Three Kings een vrij leuke (anti)oorlogsfilm geworden.Zo is het me een raadsel waarom David O. Russell ervoor gekozen heeft om zijn acteurs de meeste zinnen te laten herhalen. Saddam cannot keep the gold? No, Saddam cannot keep the Gold. De korte overdreven tussenstukjes werken soms goed door op de lachspieren (zeker wanneer er iemand hoofd afgeschoten wordt). Door de toch redelijk humoristische aanpak legt O. Russel op vrij pijnlijke wijze bloot dat het de Amerikanen niet bepaald ging om het handhaven van de wereldvrede. De tweede golfoorlog werd vier jaar later gevoerd en ook daar kan best nog een nieuwe Three Kings gemaakt worden. Twee vrij smerige oorlogen ten slotte.

Three Kings gaat vooral over einde van de eerste golfoorlog waar de Iraakse opstandelingen keihard door George Bush Sr in de steek werden gelaten. Dat de drie soldaten vervolgens op Iraaks grondgebied op zoek gaan naar goud en verder geen enkele intenties hebben de Irakezen te helpen, levert soms bijzonder pijnlijke situaties op, zeker wanneer ze ook geconfronteerd worden met het keihard neerslaan van de opstand door de republikeinse garde. Three Kings bevat een goed verhaal en een fijn jaren negentig sfeertje. Het acteerwerk is goed, vooral van de ‘Irakese’ kant. Ice-T is voor de verandering eens niet irritant, maar wel volledig inwisselbaar. De sterkste troef van Three Kings is de soms vrij bizarre benadering. Maakt het net even wat anders dan andere oorlogfilms.

avatar van VforVictor
Het is Ice Cube, niet Ice-T

avatar van RuudC
Onderstreept maar weer dat ik helemaal niks met hiphop heb.

avatar van Spetie
Three Kings speelt zich af tijdens het einde van operatie Desert Storm. Saddam Hussein en zijn aanhangers hebben een staakt het vuren verdrag ondertekend en dit wordt gevierd met een groot feest bij de Amerikanen zodat er in principe 2 filmgenres door elkaar lopen. Enerzijds is het een antioorlogsfilm die wijst op de gruwel en het realisme van oorlogstijden en anderzijds is Three Kings een actiefilm met op zijn tijd een aardige dosis humor. Regisseur Russel laat deze 2 verschillende genres door elkaar heen lopen zodat de film geen moment verveelt en nergens overgaat in al te grote clichés. Amerikanen worden deze keer eens niet neergezet als de helden die sterven voor het vaderland en voor vrijheid, maar als gewone mannen die een taak verrichtten. Hetzelfde geldt voor de Irakezen die niet worden neergezet als psychopathische zelfmoordcommando's. Iets wat je tegenwoordig niet tot zelden nog in een film ziet en mede hierom is de film zeer genietbaar.

Ook met de humor zit het wel goed. Zo hebben de heren op de voorkant van hun Humvee een grote Bart Simpson pop en zien we in de beginscène hoe soldaten onverschillig staan te roken, terwijl een paar meter verderop nog geschoten wordt. Deze grappige scènes waaronder ook de bestorming van een Irakees fort met limousines, worden afgewisseld met de harde realiteit, waarin het volk in opstand is gekomen tegen de onderdrukker en geen steun krijgen van de aanwezige troepen in Irak. Zonder teveel sentiment besluiten de mannen een groep inwoners te helpen om te vluchten naar de grens. Ook het acteerwerk in de film is goed van zowel Clooney als Wahlberg. Daarnaast irriteert Ice Cube een keertje niet, wat voor zijn doen al heel bijzonder is.

Een sterke mix van actie, humor en een kritische blik op de golfoorlog en mede daarom een bijzondere kijkervaring.

avatar van DBTim
Toffe oorlogsfilm, met zoals eerder al genoemd een goede mix tussen actie/drama/humor en oorlog. De hoofdrolspelers zetten overtuigende karakters neer. Vooral Wahlberg doet het erg goed! Prima film die de volledige speeltijd weet te boeien

avatar van missl
Goede karakters, fascinerende situaties maar verder geen film die blijft hangen, het is prima voor een avondje vertier.

avatar van Leo1954
Grappige anti-oorlogsfilm.

avatar van martijn011
Prima oorlogsfilm met een uitstekende cast! Wat me al snel opviel was dat dit geen standaard oorlogsfilm is geworden.
David O. Russell heeft er veel aan gedaan om het wat anders aan te pakken. Zo is de hoeveelheid humor opvallend en het camerawerk soms verrassend.
Ook wordt er gebruik gemaakt van slow-motion beelden. Deze punten maken de film anders en waren voor mij zeker pluspunten.

Het verhaal vond ik veel minder. Het gaat over een groep Amerikaanse soldaten die aan het einde van de Golfoorlog op zoek gaat naar goud met alle gevolgen van dien.
Gelukkig maakt de cast veel goed, vond vooral Wahlberg erg goed spelen, maar ook de sterke rol van Ice Cube viel me op.
Zie hem meestal in hele flauwe komedies, maar in deze film laat hij zien dat hij wel degelijk kan acteren.
Ik heb me hier prima mee vermaakt, voldoende!

avatar van Left4Dead
Voor de derde keer bekeken (was weer een aantal jaartjes geleden) en weer die vraag: What the fuck, wat wil deze film nu? moeten we dit allemaal nu nog serieus nemen of heeft de gehele crew gewoon loon binnen gehaald. Zeker dat het anti-reklame voor oorlogvoering is maar men kan dat gemakkelijk weer totaal onserieus nemen en 's avonds rustig in slaap vallen zonder valium.

Het verhaal is een beetje mager en op momenten saai te noemen. Soms is het allemaal erg omslachtig en doet het er niet toe, of te wel tijdsopvulling en prolongerend. Kreeg er maar geen moraal bij terwijl het script dit zeker probeert op bepaalde momenten. Normaal krijg ik zeker wel gevoelens bij oorlogsfilms maar hier dondert het me niks, ik wordt niet overtuigt en dat op alle vlakken. De symboliek was er dan wel maar ook dat kon het niet redden.

Wahlberg en Clooney zijn nu niet mijn favo acteurs in ieder geval, de cast doet het wel redelijk. Script en regie matig. Goed de 3**worden 2.5**, het was soms wel vermakelijk. Super werd het nooit en dat gevoel had ik nog in mijn achterhoofd van de vorige kijkbeurten. Film had 100% ingekort kunnen worden met minstens een half uur. Nee geen topper voor mij en gaat weer jaren liggen stofvangen.

avatar van Toontje G
De film had denk ik beter Five Kings kunnen heten want de heren Vig en Wogaman deden volgens mij de hele film ook mee aan de wat aparte missie. Een raar verhaal en een regisseur die Tarantino achtige trekjes vertoond. Al met al een lange zit voor een warrig verhaal. Aardig voor een keer maar dan gauw in de doos met spulletjes voor de vrijmarkt. Brengt hij misschien nog een eurootje op.

avatar van Insignificance
Arme koe. Die Russell heeft best wel wat leuks op zijn naam staan. Ik vind dit zelfs een knappe film. Het is niet iedereen gegeven om zo'n beladen onderwerp te vermengen met scheuten humor en daar een gesmeerd geheel van te maken. Een oorlogsfilm die zowaar werkt op beide niveau's.

Het verhaaltje is op zich niet zo bijzonder, maar als kapstok voor al het andere is er weinig mis mee. Het heeft een statement, maar wel zo soepel geïntegreerd dat het geen preek wordt. Russel wil visueel nog wel eens wat proberen en met het geklootviool bouwt het onmiddellijk wat krediet op.

De film wordt gaandeweg serieuzer, maar het blijft een opmerkelijk nette balans houden tussen vlotte, geinige scènes en wrange en bittere zaken die zich daar in de woestijn afspeelden. Zo is er al heel wat gebeurd wanneer een discussie rondom auto's op hilarisch droge wijze wordt beslist.

De scène met de rebellen en hun gasmaskertjes is bijna surrealistisch en zo heeft het wel meer lichtjes bizarre, gekke, maar ook harde taferelen in huis. Zonder zeurende soundtrack en dat is ook wat waard. Vermakelijk en effectief in wat het wil, weinig mis mee. Afgezien van Michael Jackson.

avatar van oemoemenoe
Onverwachte topper van formaat. Satirisch maar tegelijk ook best serieus ... overgoten met wat humor + een unieke visuele stijl.
Het onvoorspelbare script geeft extra tempo en energie aan deze film.

avatar van dvdcrusher
missl schreef:

Heb wat moeite met humor en de acteur Clooney in een oorlogsfilm, maar de film kijkt vrij goed weg.
Goede middelmaat. 3,5 sterren. Wel mooi camerawerk en mooie beelden dus

avatar van notsub
Three Kings is een oorlogsfilm, welke meer dan gemiddeld oog heeft voor de humane kant van het verhaal. Die morele vraagstukken zijn er niet voor niets. De chaos van de oorlog werkt verwarrend, maar het pure menselijke leed is zeker één van de sterke kanten in het verhaal. Daarnaast ziet het er rauw genoeg uit om je met de neus op de feiten te drukken. Dat geweld hoort erbij, maar ik ben verheugd dat de film meer dan alleen dat te bieden heeft.

Apart.

In vele zaken een wat standaard oorlogsfilm, maar dan voorzien van een yippee kai yay vibe om U tegen te zeggen. Net daarin schuilt de kracht van deze film, want het is de perfecte kritiek op Amerika's vaak té zelfverzekerde houding. Ook in situaties die een pak serieuzer zijn dan een lompe actiefilm.

Clooney, Wahlberg en Ice Cube doen het goed, Jonze is jammer genoeg wat minder. Verder valt vooral het visuele spel op. Erg mooi kleurgebruik, apart camerawerk en slicke editing. Ook nog wat geklooi met de soundtrack, wat zowel mooie als een aantal grappige momenten oplevert.

Film sleept iets teveel aan op sommige momenten en ondanks de kritische nooit is het einde wél weer conform de wetten van Hollywood. Maar verder een zeer amusante film met een geslaagd scherp randje en een aantal opvallende scenes. Actiescènes mochten er trouwens ook echt wel zijn, al duurde die laatste wel iets te lang.

Had de film trouwens een stuk recenter ingeschat. Is ondertussen toch al meer dan 15 jaar oud, dat zie je er niet aan af.

Je had deze film ook als titel "de drie musketiers in de Golfoorlog" kunnen meegeven. Een gestileerde, idealistisch politieke, macaber satirische, niets ontziende en rebelse anti-oorlog avonturenfilm (Desert Storm) vol actiescènes. De soldaten bleven, alle drie de kanten, mensen en de de cast speelde super, ondanks dat hun personages wel wat weinig diepgang hadden gekregen. Het camerawerk was ronduit fantastisch.

avatar van Kondoro0614
Three Kings

Ik heb Three Kings al een hele lange tijd op mijn kijk-lijst staan. Het leek me altijd al een super film en wou hem een keer heel erg graag zien. Netflix USA had hem toegevoegd dus heb hem direct gekeken, en met succes! Ik heb me uiteraard weer heel erg vermaakt dankzij Three Kings. Het is dit keer geen WOII maar daar kan ik prima mee leven, het hele Oorlog tintje aan films fascineren me al jaren, vind het opzich (buiten alle gruwelen om) een heel vet onderwerp en ik vind films erover ook erg gaaf, vooral een WOII tintje.

Het verhaal was nog best gaaf. Het verhaal gaat over een drietal soldaten in de Golfoorlog in het gebied van Koeweit. Ze gaan op een kaart af, die ze vinden tussen de bilspleet van een dorp vluchteling en daarop zien ze een soort 'schatkamer', waar het Irakese leger goud hebben verstopt van Koeweit. Ze gaan er na op zoek en komen het al gauw tegen. Met hoop wat bombarie, prima actie en een ontvoering scene is de film prima te zien.

Het concept is erg leuk en het verhaal vond ik gaaf. Acteerwerk was ook prima en ik heb een uitstekend film avondje gehad wat dat betreft. Leuke film en zeker het kijken waard onder de oorlog fanaten!

avatar van IH88
“We three kings be stealin' the gold...”

Humoristische en actievolle film van David O. Russell. Ik ben wel een fan van zijn werk en ook Three Kings stelt niet teleur. Het verhaal over vier soldaten die in de nadagen van de Irak-oorlog nog even achter goud aangaan zit goed in elkaar en wordt met veel flair en energie gebracht.

De humor is soms gitzwart en dat kan ik meestal wel waarderen. Ook het samenspel tussen Clooney, Wahlberg, Cube en Jonze is sterk en ze vormen een vermakelijk kwartet. Het is wel jammer dat het tempo wat uit de film gaat nadat Wahlberg gekidnapt wordt (alhoewel die Michael Jackson monoloog briljant is) en het einde is iets te moralistisch naar mijn smaak. Toch het goede doen past bij een Amerikaanse film maar ik had liever gezien dat de wat ironische en zwartgallige toon van de film was doorgezet tot het einde. Een vermakelijke kijkervaring levert Three Kings zeker op.

avatar van royals
Ja, het is een aparte oorlogsfilm. En bovengemiddeld. Dat is alles wat ik erover kan zeggen.

Een film die al zijn spektakel en visuele geweld (Russell mag met recht wedijveren met Oliver Stone, ik wist niet dat het mogelijk was!) dusdanig op je afvuurt dat ie je tijdens het kijken ervan van al je capaciteiten van kritische beschouwer ontdoet. Achteraf valt er natuurlijk genoeg te analyseren, maar dat is in ieder geval een verdienste. Je weet niet wat je meemaakt, maar de regisseur heeft je bij de kladden.

Evident is in ieder geval dat de prent in ieder aspect bovengemiddeld is. De vraag is alleen of het niet te veel aspecten herbergt. In de aanloop naar het eigenlijke verhaal - waarin we de besognes van vier opportunistische soldaten in hun clandestiene queeste naar Saddam Hoessein's gestolen goud op de voet volgen- krijgen we een korte cultuurstudie van het Amerikaanse leger te zien. De Amerikaanse krijgsmacht heeft Saddam uit Koeweit verdreven dus krijgen de aanwezige soldaten nog even tijd om van hun vrije tijd te genieten en allerlei popi-jopi fratsen uit te halen. De personages worden een voor een geïntroduceerd met het populairste jongetje van de klas, Mark Wahlberg, het meest in het oog springend.

Je denkt dat je door deze cultuurschets de bedoeling van regisseur als gauw te pakken hebt, maar niets is minder waar. Als de vier hoofdpersonen op pad gaan ]neemt de film een wende waarin de regisseur het verhaal een Natural Born Killers jasje aandoet. Wederom denk je dat je begrijpt welke boodschap Russell wil uitdragen: 'oh, vier opportunisten in een milieu (de oorlogssituatie) waarin hun amoraliteit gedijt'. Niets is minder waar, want al spoedig komen de vier musketiers in situaties waarin hun scrupules op de proef worden gesteld. Een stadium later krijgt het morele vraagstuk een meer dan individueel gehalte, als er over zingeving geredetwist wordt in termen van het optreden van naties.

Zo krijgt dit merkwaardig pareltje meer thema's en dimensies dan ik ooit in een film heb gezien: character arc's, subcultuurtjes in het Amerikaanse leger, morele vraagstukken omtrent oorlogen, de politieke constellatie in het Midden-Oosten, absurditeiten die op de lachspieren werken, bombastische actie die normaliter niet gelijk met oorlog geassocieerd wordt, de lijdzame plaatselijke bevolking etc. Over de vraag of dit surplus een verrijking is of dat een selectere keuze de film nog beter had gemaakt, moet ik nog in beraad.

avatar van ILDIB
Aardige combi van drama en spektakel. Maar t werd iets te zoetsappig en ongeloofwaardig.

avatar van Valii
Ondanks een aantal bedenkelijke personages en een holywoodesque plotje, blijft deze film wonderwel overeind. Het enorme tempo is daar ongetwijfeld een van de oorzaken van. Verdient wellicht een hogere score, maar gevoelsmatig komt dit toch niet verder dan een krappe voldoende.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op het eerste zicht een doorsnee Hollywood oorlogsfilm, maar dit kent de nodige zelfspot en genoeg creatieve pit (naar Hollywoodnormen) om het beter te laten worden dan het had mogen zijn. De hoofdrol werd geschreven met in gedachten Clint Eastwood, dan verjongt en herschreven op maat van Nicolas Cage maar toch toegewezen aan George Clooney. Een film tijdens de Golfoorlog met soldaten die goud zoeken, maar rebellen vinden.

De humor werkt wel met momenten, maar niet altijd. Een film met enkele goeie momenten, maar niet altijd samenhangend. En ook al durft het hier en daar wat buiten de lijntjes blijven, loopt het verhaal zelf op de gekende Hollywood manier. Maar Three Kings is een betere film dan je zou denken en heeft de tand des tijd best doorstaan.