Skyscraper Souls (1932)

1 stem

geregisseerd door Edgar Selwyn
met Warren William, Maureen O'Sullivan en Gregory Ratoff

David "Dave" Dwight is een gebouwen- en bankmagnaat, die niet alleen probeert zijn achterban te bedriegen, maar ook zijn vrouw Ella. Dave heeft namelijk ook een verhouding met zijn toegewijde secretaresse Sarah Dennis. Dave's conglomeraat en de "Dwight Building" met 100 winkels dreigt hij te verliezen aan "Ham" Hamilton. Dave's cynische manipulaties eindigen in een onvoorziene tragedie.

De bouw van het Empire State Building begin jaren ’30 vormde destijds de inspiratiebron voor een paar films over het wonen en werken in reusachtige wolkenkrabbers. Deze film vertelt een mozaïekachtig verhaal over financieringsproblemen, speculeren en een aantal tamelijk moeizame liefdesrelaties. De tand des tijds heeft de film niet helemaal ongemoeid gelaten, maar hij is toch nog best het bekijken waard, al was het alleen maar voor de aardige rol van Maureen O’Sullivan, die bij de meesten enkel bekend is als Jane, het maatje van Tarzan. Dat zij veel meer in haar mars had, laat zij hier zien.
Waarom men het nodig vond om in het decor naast het echte ESB nog een tweede, fictieve wolkenkrabber te plaatsen is mij een raadsel.