Smart Money (1931)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Alfred E. Green
met Edward G. Robinson, James Cagney en Evalyn Knapp

Nick Venizelos is een kapper met een passie voor gokken. Van z'n vrienden krijgt hij $10.000 om mee te gokken tegen een stel gangsters. Hij verliest al het geld omdat er wordt valsgespeeld. Nick zweert wraak.

avatar van PaulieWalnuts
Zal dit ooit nog eens te zien zijn? Uit hetzelfde jaar dat Cagney en Robinson ieder in een gangster klassieker hadden gespeeld. Respectievelijk The Public Enemy en Little Caesar. Dit is de enige film waar ze samen in zitten aldus IMDb.

Ik ben er wel benieuwd naar.

avatar van PaulieWalnuts
Goed nieuws. In 2008 wordt deze onderdeel van Warner's Gangsters Collection Vol. 2 (als ik DVDBeaver.com moet geloven).

Gangsters Collection: Volume 2 (Picture Snatcher/Lady Killer/Smart Money/The Mayor of Hell/others)

avatar van Pacino88
PaulieWalnuts schreef:

Het is volume 3. Bij de volgende volume moeten ze erg goed gaan zoeken naar de echte gangsterfilms, een aantal van de titels hebben maar bar weinig met misdaad te maken. De meeste films zijn meer op de humor gericht. Picture Snatcher heeft bijvoorbeeld niks met misdaad te maken.

Smart Money is een interresante titel, omdat we Cagney en Robinson samen zien. Verder is de film niet echt bijzonder. In 1931 moest je visueel sowieso weinig verwachten. Het is grappig hoeveel slechter de dvd transfer is dan de andere titels die niet ouder zijn dan 1933.

avatar van ®Tc
Typisch jaren 30 misdaaddrama.

De makers kregen voor die tijd wel een mooie cast bij één. James Cagney en Edward G. Robinson in de hoofdrollen, altijd leuk om z'n kerel bezig te zien.

Tja en verder vrij standaard verhaal. Mede door de korte speelduur gaat alles goed z'n gangetje. Leuk om eens mee te pikken maar verder een film die niet in m'n geheugen zal blijven plakken vrees ik.

***

avatar van 606
Wederom 2 sterke acteurs samen in een film en ze doen het weer prachtig.
Standaard verhaal.

3,5 ster

Edward G. Robinson is weer eens top als de Griekse Nick 'The Barber' Venizelos en hier kon je ook al zien dat James Cagney een wereld topper in spe was
En als zo vaak legt hij weer het loodje Ook nog een piep kleine rol van Boris Karloff die de 100 $ aan pakte van het meisje dat dit geld weer van Nick had gekregen in het begin van deze onderhoudende film.
En het is inderdaad waar dat deze twee iconen verder nooit meer hebben samen gespeeld wat eigenlijk wel raar was omdat ze vaak het zelfde genre hadden.

Edward G.Robinson en James Cagney, twee heftige kereltjes, beiden nog in het eerste stuk van hun lange carrière in deze middelmatige tot goede film met de illegale gokwereld als thema en stevig bevolkt met mooie blondines waarvan er toch minstens ééntje "fatale" wordt .
Beide Hollywood-mastodenten zitten goed in hun rol, vooral Robinson die de hoofdbrok opeist en het verhaal is "niet onmogelijk".
Mogelijks een kort en onvoldaan einde, waar best een vervolg aan had kunnen gebreid worden. Te laat.

avatar van Biosguru
Eerste keer dat ik Robinson zie schmieren. Alhoewel het script er ook wel om vraagt ben ik bang. Niet zon beste dit en al helemaal vergeleken met andere gangsterdrama's uit die tijd.