Mrs. Parker and the Vicious Circle (1994)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Alan Rudolph
met Jennifer Jason Leigh, Matthew Broderick en Campbell Scott

Mrs. Parker denkt terug aan het New York van 1920. Als schrijfster stond ze aan het hoofd van de elitegroep van dat moment: The Algonquin Round Table. In het chique Algonquin Hotel sprak de groep iedere dag af om samen te lunchen. Iedereen wilde deel uitmaken van de groep, maar alleen de beste van de beste schrijvers mochten aan de ronde tafel plaatsnemen. Achter de schermen van deze machtige groep schrijvers, acteurs en dichters schuilde veel verdriet, alcohol en wanhoop.

Probleem bij het kijken is dat je de mensen niet kent waar het over gaat : een groepje schrijvers, journalisten/critici en andere dwarsliggers die vaak samenkwamen aan de eettafel van het Algonquin Hotel in NY (dat nog bestaat), en waartussen schrijfster Dorothy Parker zich bewoog.
Parker schreef ook scenario's, en we zijn (ergens in het begin) op de set van een film, maar ik kan niet thuisbrengen welke. Kortom : lastig.
Wel is het allemaal zorgvuldig gedaan, en is Jennifer Jason Leigh heel knap in de weer, met haar gemurmelde (lastig te vertalen) terzijdes.
Sudie is vereist. Best leuk, maar je moet er zin in hebben.

Komt in september uit op DVD (een goede DVD welteverstaan, niet die bagger die ze nu verkopen op Amazon). link

Ik had geen enkele voorkennis over het onderwerp, ik wist zelfs niet naar welke film ik keek. Maar desalniettemin heb ik er van genoten, de acteerprestaties zijn goed (zeker die van Leigh), het scenario zit strak (de dialogen verveelden slechts af en toe) en ik hou wel van de cynische, dramatische toon in de film.

Ik verschoot wel even toen ik zag dat de film uit 94 dateerde, ik had hem een pak ouder geschat (ergens eind jaren 70, vraag me niet waarom).