L'Argent (1928)

Alternatieve titel: Jazz-Bank

Frankrijk

geregisseerd door Marcel L'Herbier
met Brigitte Helm, Marie Glory en Yvette Guilbert

Een corrupte bankdirecteur geeft een piloot de kans om een oversteek naar Amerika te maken. Hierdoor kan de koers van zijn aandelen enorm stijgen. Om zo het gerucht te verspreiden dat het vliegtuig is neergestort en hij alle aandelen voor een lage prijs kan terugkopen.

avatar van stephan73
Komt, volgens DVDbeaver, in Oktober uit via MoC!!

avatar van Dogie_Hogan
stephan73 schreef:
Komt, volgens DVDbeaver, in Oktober uit via MoC!!
Klopt: R-2UK.

Walkure
Voor de liefhebber, L'Argent wordt maandag 29 juni op ARTE uitgezonden.

avatar van xgogax
Maar 1 stem voor dit meesterwerk

Door velen is L'Argent uitgeroepen tot het meesterwerk ( de beste film ) van Marcel L'Herbier . Maar zoals het meestal bij meesterwerken gaat , kreeg de film pas enkele decennia later daadwerkelijk de verdiende erkenning . Ik kan me er wel in vinden . Misschien wel de beste stille film ooit ! Geniaal , fascinerende film ... !

***** / *****

avatar van beavis
Aan alles is de ambitie van deze film te zien. Ik las dat het de duurste film ooit gemaakt was in Frankrijk op dat moment, en dat komt dus ná de monster-productie van Napoleon (en na Metropolis, waar de ufa studio aan onderdoor ging en wiens ster Brigitte Helm was overgehaald om ook hier aan mee te doen). Ik denk dat de regisseur de ironie vooral heel grappig vond op een dure film over de corrumperende werking van geld te maken, want de film zelf maakt verder niet echt een duidelijke point. Het verhaal dat over de lange speelduur wordt uitgestrekt is zelfs behoorlijk saai met al het heen en weer gespeculeer tussen twee rijke bankiers en de gold-diggers om hen heen waar ze zich meer mee bezig houden dan met werkelijke zaken.

Ook wat betreft de regie kon dit beter. De keuze voor een nogal expressionistische acteerstijl valt wat mij betreft uit de toon en enkele van de meer ambitieuze beeldexperimenten voelen emotioneel ook nogal hol aan. Technisch doet de film niet meer baanbrekend werk dan Napoleon al deed, en in die film had elk experiment ook echt een functie... dus ik kan de film weinig pluspunten geven voor de mooie beelden. Na dit alles is het grootste mankement echter een nieuwe toevoeging. De geïmproviseerde soundtrack. Het Franse team dat deze film opnieuw tot leven heeft gewekt vond het blijkbaar een goed idee om een pianist 165 minuten de tijd te geven om nogal random op zijn piano te rammen. Uitermate saai en slechts op enkele momenten daadwerkelijk passend bij wat er op het scherm gebeurt. Heb meerdere malen gedacht om de film maar zonder geluid te kijken.

Dat mogen we de film natuurlijk niet aanrekenen verder. Het is eerder een slag om de arm dat de muziek misschien een deel verpest van wat anders goed zou werken. De ambitie geeft nog wel wat kleine pluspunten en als geheel is het geen volledig incoherente onzin oid, dus ik kan er toch een kleine voldoende aan geven. 6,5