• 10.938 nieuwsartikelen

Met onder meer: Thomas Turgoose, Piotr Jagiello en Ireneusz Czop

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 15 oktober 2009

Plot Somers Town

Twee tieners zijn beide nieuwkomers in Londen: Tomo is gevlucht uit Nottingham en Marek is een Poolse immigrant die bij zijn vader woont. Ze wonen in de wijk Somers Town nabij King's Cross. De jongens vallen beide op hetzelfde meisje en besteden hun dag vooral aan de vraag wie van hen het beste vriendje voor haar zal zijn. Nadat Tomo geen plek meer om te wonen heeft besluiten ze dat hij in Mareks slaapkamer komt te wonen, maar diens vader mag dat niet weten.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Alle Media

avatar van DV1984

DV1984

brabusRUS schreef:

Leuke film. Goed acteerd door bij jongens en en er was een goede chemie tussen hen. Geweldige soundtrack. Iemand meer info daar over?

Van die soundtrack zou ik ook graag meer willen weten! Geweldige film en super geacteerd! Ik leefde helemaal mee in de rollen. 4.5/5! This is England was trouwens ook super.

avatar van Insignificance

Insignificance

Dromen geven wat kleur aan je leven. Sympathiek filmpje met een aardig duo, zeker Turgoose bevalt weer. Beide hebben zo hun problemen en ze delen als het ware de oplossing. Het zwart-wit past wel bij het grauwe buurtje, terwijl de aanwezigheid van Maria weer uplifting werkt. Relaxte muziek, een paar lollige momenten en een sjacheraar; het kabbelt allemaal rustig verder. Niet iets wat echt speciaal is of blijft hangen, maar aangenaam is Somers Town zeker wel.

avatar van joepp

joepp

Aardige film.

De eerste film die ik van Shane Meadows zie. Zoals het al vaker omschreven wordt hier, was het inderdaad een tussendoortje. Een film waarin het talent van de regisseur zichtbaar is, maar het niet helemaal tot uiting komt.

De film oogde soms als een modern sprookje, vooral omdat gebeurtenissen rechtstreeks uit het niks kwamen en ook niet helemaal uitgewerkt werden. Iets wat ik verder totaal niet erg vind. Maar toch wisselde interessante momenten mindere interessante momenten af.

En dat was ook het verhaal van de rest van de film: wisselvalligheid. Somers Town is namelijk zwart-wit geschoten, en dat pakt soms succesvol uit, en dan wordt er weer ook totaal niks speciaals mee gedaan. Zo zien we het ene moment een sterk shot met prachtige contrasten en het andere moment nikszeggend gebruik van het zwart-wit.

De muziek had dan nog heel veel goed kunnen doen als een soort compensatie (wanneer de shots iets minder waren), maar helaas pakte het mij niet, behalve bij de aftiteling haha. Had verder niks te maken met 'het genre muziek', maar ik vond het gewoon niet heel sterk.

Verder vond ik het verhaaltje met het meisje dat de jongens beide leuk vinden, erg fijn. Dat had dus iets sprookjesachtigs en iets 'jongensachtige avonturierlijks'. De actrice vervulde die rol ook erg leuk. De twee jongens waar het verhaal om draaide vond ik daarentegen weer een stuk minder acteren en soms een beetje op het irritante af zelfs.

8mm beelden op het einde waren verder leuk, maar ook niet heel speciaal. Toch blijven de fijne waaierige zwart-wit shots van de parkjes en grauwe gebouwen hangen en dat geeft de film ook een luchtig zomers tintje, waar ik erg van hou.

Dus alsnog: dikke 3*

avatar van Mescaline

Mescaline

Mooie kleine film die best wel langer had mogen duren.

Het verhaal over de 2 heren die verliefd zijn op de zelfde meid is een leuk uitgangspunt en wordt in Somers Town wel goed maar te kort uitgewerkt.

De meid in kwestie had ik graag wat meer in de film gezien, ze maakte het geheel zeker boeiender

Kortom: Leuke kleine film die soms te kort aandacht besteed aan bepaalde zaken maar als geheel erg prettig weg kijkt.

avatar van Phantasm

Phantasm

Je houdt ervan of niet, nee, is niet aan mij besteed.

avatar van Stapler

Stapler

Mijne duurde 65 minuten. Heb ik een verkorte versie of klopt de 75 minuten die hier staat niet?

gauke

Je zou dit minidrama een vriendelijke, luchtige, genoegelijke, verfrissende, innemende, subtiele waarnemingsfilm over leven, goede vrienden en onbereikbare teenagerliefde, ogenschijnlijk gemaakt uit het niets, op goed geluk, kunnen noemen. Vol bespiegelingen, met wisselwerking, al is het verhaal enigszins traag en oppervlakkig. Het geboden spel werkt aanstekelijk en het gebruik van zwart-wit draagt bij aan de sfeer.

avatar van Nohands

Nohands

gauke schreef:

Helemaal mee eens, goed beschreven.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Supersweet "feelgood" movie. Minpuntje dat het in zwart/wit is, en de korte speelduur.

*3.5

avatar van borasi

borasi

Minpuntje? nogal sfeerverhogend naar mijn idee. Het viel me pas op toen de 1e keer kleur in beeld kwam aan het eind van de film. Die overgang alleen al rechtvaardigd het gebruik van zw/w.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Bedoel, had best in kleur gemogen. Het einde was mooi.

avatar van Kronos

Kronos

borasi schreef:

Die overgang alleen al rechtvaardigd het gebruik van zw/w.

Ik heb geen probleem met het zwart/wit. Mooie stijlkeuze. Maar die overgang naar kleur vind ik geen meerwaarde. Het idee van nu-krijgt-alles-kleur komt er daarmee al te dik bovenop liggen.

avatar van borasi

borasi

Ze wilden schijnbaar een soort statement maken die klaarblijkelijk omstreden is. Geslaagd als je het mij vraagt

avatar van perceived

perceived

Tof.

Mijn vierde film van Meadows en het is er alweer eentje die me goed is bevallen. Het enige minpunt is dat ik ´m wat aan de korte kant vond, opeens was ie al afgelopen... Heerlijke wegkijker met aandoenlijke hoofdrollen en uitstekend acteerwerk. 8/10*

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Mooie oprechte ode aan jongensvriendschap tegen de achtergrond van de randjes van de Britse maatschappij die het niet zo getroffen hebben. Fijn bescheiden in opzet met liedjes die zich daarin enorm thuisvoelen. De film heeft een mooie sfeer en toon. Triest en vrolijk, hoopvol en verdrietig en vaak gewoon tegelijk. En als je een keer met Thurgoose hebt gewerkt is het logisch dat je dat nog een keer wil doen.

3.5* vrij dik.

avatar van james_cameron

james_cameron

Bescheiden, kort filmpje van regisseur Shane Meadows, mooi geschoten in zwart/wit. De film heeft niet echt een plot maar kabbelt prettig voort, geholpen door de prima jonge hoofdrolspelers. Het heeft allemaal niet veel om het lijf en bepaalde thema's als eenzaamheid, vriendschap en familie worden niet meer dan vluchtig behandeld, maar het sobere londense milieu waarin het verhaal zich afspeelt is mooi getroffen en de soms melancholische sfeer is aanstekelijk.

avatar van blitzz

blitzz

Mooie film, met een heerlijke soundtrack.

Heel naturel gespeeld met een schitterende rol voor Thomas Turgoose, die hij magnefiek vertolkt.

avatar van Lv92

Lv92

Wat zou de reden zijn dat er Terry i.p.v. Thierry Henry, op de achterkant van het Arsenal-shirt staat?

avatar van Askikker

Askikker

Mooi klein ingetogen sociaal drama met een vleugje humor.

Prachtig geacteerd door de twee pubers.

avatar van Oliveri

Oliveri

Lv92 schreef:

Inderdaad heel bijzonder, waarschijnlijk heeft Henry geen toestemming gegeven om zijn naam in de film te laten zien of gewoon een misdruk.

Fraai Engels drama trouwens met sterk acteerwerk en een juiste sfeer.

avatar van Pruim

Pruim

Askikker en Oliveri hebben kennelijk nog nooit een neger op een Zuid Europese boulevard met een kleedje vol Bay Ran zonnebrillen, Amrani tassen en Adibas slippers gezien. Het shirt met achterop 'Terry Henry' is een weergaloze metafoor voor de nepheid van die handelaar.

avatar van Lv92

Lv92

Lijkt me wat vergezocht. Maar het kan zo bedoeld zijn, inderdaad.

avatar van Oliveri

Oliveri

Pruim schreef:

Getuigt meer over de domheid van de koper dan.

avatar van Robi

Robi

Sympathiek filmpje over een Engelse en een Poolse jongen die bevriend raken met elkaar. Samen worden ze verliefd op een Frans meisje. De film kijkt lekker weg, heeft een leuke uitstraling en er wordt best aardig geacteerd. Maar het is jammer dat hij verder nergens de diepte ingaat. Mooiste scene is wanneer ze het meisje thuis brengen, maar dat heeft verder geen vervolg. Bij het laatste deel in kleur neem ik maar aan dat het om de grote droom van de jongens gaat, anders komt dat deel wel ineens erg uit de lucht vallen. Zoals gezegd een leuk filmpje, maar een andere regisseur had er vast iets moois van kunnen maken. Zo ver zat de film daar niet vandaan.

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Gezellig filmpje en twee prima hoofdrolspelers met een aardige onderlinge chemie. Verder had het allemaal niet veel om het lijf. Ik denk dat ik over een jaar of twee niet meer weet welke film dit ook alweer was. Het zwart-wit vond ik geen geslaagde keuze. Ik heb er geen verstand van, ik weet niet waar het hem in zat, maar op de een of andere manier vond ik het niet passen en leek het eerder geforceerd arty dan dat er een doordachte of doorvoelde artistieke keuze achter zat.

De soundtrack vond ik vreselijk lelijk en misplaatst. Dat steeds opnieuw ingezette, fantasieloze When We Had Faces van Gavin Clark moest geloof ik een soort luchtig, melancholisch gevoel overbrengen, maar ik werd er zwaar depressief van en had zin om iets of desnoods iemand kapot te maken. En dat terwijl ik van nature verre van agressief ben.

avatar van Movsin

Movsin

Goed Brits sociaal filmpje, eerlijk en ronduit, met goede aangepaste muziek begeleid en met de merkwaardige, talentrijke en bizarre, amper achttienjarige Thomas Turgoose.

De film is in het zwart-wit maar verandert op het einde in kleur wanneer de jongens dromen van een beter leven.

Scherpe dialogen in de typische, realistische Britse stijl die dergelijke films (Vgl "This is England" eveneens met Turgoose en van dezelfde regisseur) kenmerken.

Film is iets tekort.