Rob Roy (1995)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Liam Neeson, Jessica Lange en John Hurt

In de Schotse Hooglanden, rond het jaar 1700, probeert Rob Roy om zijn kleine dorpje een betere toekomst te bieden. Hij leent geld van de adel om zo vee te kunnen kopen, waarmee hij kan fokken. Zo wil hij een aandeel in de veemarkt verkrijgen. Wanneer het geld van hem gestolen wordt is hij gedwongen om een soort Robin Hood-bestaan te gaan leven, om zo zijn familie te redden.

Liam Neeson speelt een soort Schotse Robin Hood, in dit deels poëtische, deels brute en meedogenloze verhaal, dat wat te plat inelkaar gezet lijkt. De personages zijn behoorlijk zwart-wit. Maar absoluut bezienswaardig, niet enkel door de overweldigende natuuropnames maar ook door een uitstekende cast (Oscarnominatie voor Tim Roth; Liam Neeson als de bad guy waar je onmidellijk van houdt)

avatar van RuudC
Interessante vertolking van het verhaal van deze Schotse volksheld. Het mag dan wel ‘losjes’ gebaseerd zijn op de werkelijkheid en dat geloof ik ook wel, maar ik vind het aardig om te zien dat het klassensysteem voor de film nog behoorlijk authentiek is. Voor de rest is het gewoon een lekker avontuur in de hooglanden. Liam Neeson mag een goed karakter neerzetten en doet dat met het niveau dat we van hem gewend zijn. Laten we het er maar op houden dat hij in een achterbaks spelletje terecht komt. De decors zijn prachtig, zowel binnen als buiten. Gaandeweg komen er een hoop topacteurs voorbij, zoals Eric Stoltz, Brian Cox en John Hurt. Jessica Lange kende ik nog niet, maar doet het erg goed hier. Tim Roth doet het aardig als de verwende Archibald Cunningham, maar de oscarnominatie is echt overdreven. Zijn zwaardvechtkunsten mogen er wezen. Het verhaal verveelt geen seconde, maar is niet bijzonder genoeg om dit Schotse epos naar grotere hoogtes te doen stijgen.

avatar van thunderball
Deze van de zomer gekocht en bekeken.
Was altijd een film, die ik graag eens wilde zien, maar nooit van gekomen...tot nu dus!

Wie een vlotte, vrolijke avonturen film verwacht a la "Robin Hood" (met Flynn), of "The three Musketeers", komt bedrogen uit, want deze film is best zware kost.

Wat Roy allemaal mee maakt en voor zijn kiezen krijgt is niet mis en voor velen zou 1 zo'n zware tegenvaller of voorval al genoeg zijn om de moed op te geven.
Niets daarvan bij Rob Roy, die tegen alle winden in zijn genoegdoening zoekt.

Neesson is zoals gewoonlijk goed opdreef en wekt meteen sympathie op met zijn eerlijk overkomende spel.

Lange is ook goed, maar haar uiterlijk is wel even schrikken. Wat is er met deze prachtige vrouw van weleer gebeurt? Ze ziet er echt niet uit in deze film. Opvallend!

Hurt en Roth zijn sterk als het schurke duo. Hurt is vooral erg geniepig, laf en achterbaks.
Roth daarentegen steelt de show als zijn levensgevaarlijke hulp/henchman. Feitelijk gewoon een ware psychopaat.

Het eindduel tussen hem en Neesson is dan ook fantastisch en zeker de climax, waar de film langzaam naar toe werkt.

Film is feitelijk iets te lang om heel de speelduur te kunnen blijven boeien, maar je wordt zeker als kijker uiteindelijk door het sterke einde beloond.

Een dikke zes, ofwel drie sterren.

Knappe regie en enscenering. Bovendien zijn de acteurprestaties subliem en valt een Tim Roth als de hautaine en wreedaardige ridder terecht in de prijzen.

Ik heb deze film bekeken voor een geschiedenis groepswerk.
Ik verwachtte een saaie film en zeer slechte kwaliteit.
Maar ik was positief verrast, de kwaliteit van de film was zeer goed voor zijn tijd.
De film was redelijk spannend, maar was soms wel wat moeilijk te volgen.
Maar het is toch een aanrader!

dikke 5 voor deze prachtfilm,Hurt,Cox,Roth,Lange en Neeson,supercast,vooral T.Roth kon me weer bekoren,die gast kan alle rollen aan.Mooie beelden in een wat wrange,duistere sfeer die in 18 de eeuw wel heerste denk ik.....................

avatar van Kondoro0614
Rob Roy

Rob Roy is dan alweer de zesde film die ik te leen heb gekregen van mijn collega en dan ben ik alweer op de helft van de films die ik mee kreeg van hem, tevens ben ik nu ook precies op de helft van mijn vakantie en, bestaat mijn account 4 jaar dus daar wil ik deze film graag aan toe wijden (ook een beetje voor mijn college). Ik moet zeggen dat ik toch niet echt onder de indruk was van ‘Rob Roy’ en weet ik zeker dat ik een persoon ben die een momentopname qua filmverlangen heb. Vanavond ‘Rob Roy’ kijken is niet best uitgepakt, ik was meer in de stemming voor een actie film en dat is ‘Rob Roy’ helaas niet waardoor de film wat traagjes op gang kwam in mijn visie. En dan moet ik wel zeggen, wanneer er hier en daar wat actie aan te pas kwam dat de film aardig begon te rollen en na een tijdje zo snel dat hij voorbij raast en nog redelijk vermakelijk wist te worden.

Al weet ik het wel zeker, ik moet toch echt in een bepaalde stemming zijn voor een avonturen film als dit, in een filmstemming zoals ik ook de grotere titels kijk. Zoals ik al zei: ik was dat deze avond niet dus dan is het behoorlijk moeilijk om deze film nog goed te kunnen volgen. Liam Neeson red veel in deze film en zorgt er echt voor dat er wat interesse in de film schiet, zijn Noord-Ierse uitstraling werkt prima voor deze, in een Schots jasje, avonturen film en zijn manier van spreken vind ik zeker weer erg fijn, zoals ik dat altijd heb bij Liam Neeson, blijft gewoon een geweldige acteur!

Het verhaal van Rob Roy is leuk, ook de achtergrond van deze Schotse held is erg leuk om even langs te gaan. Rob Roy, de ‘Robin Hood’ van Schotland en staat onder andere bekend als Red Robert en Red MacGregor vanwege zijn rode haren. Toch mooi dat Rob Roy van adelijke afkomst is maar, alles rangen werd zijn familie ontnomen omdat ze meevochten in de Jacobietenopstand aan de kant van Jacobus II van Engeland die werd verslagen door onze Willem III van Oranje die in 1689 regeerde als koning van England en Ierland.

Het verhaal in deze film is goed. We volgen Rob Roy McGregor wat een soort pionier was in de landschappen van Schotland. Zijn openingsscene begint aardig mooi wanneer hij een paar koeien afpakt van een groepje mensen en deze mee neemt naar de arme mensen. Wanneer hij een soort van verraden word door Tim Roth aangezien ze zeggen dat Rob het geld gestolen heeft, verraad hij Tim weer door te zeggen dat hij de man bij het water heeft vermoord (ben echt even zijn naam kwijt), het geld en het vee gestolen heeft. Wanneer Tim en Liam het uitvechten met een wat saai duel eindigt de film snel.

Al om al, prima zit maar het is niet echt mijn geweldigste film geweest en ik was zeker niet in een staat om de film te volgen althans, fijn te volgen want het ging nog een beetje moeizaam. Erg leuk concept en voor de rest na mate ik in de film zat was hij prima te bekijken.