Le Diable Boîteux (1948)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Sacha Guitry
met Sacha Guitry, Lana Marconi en Émile Drain

Een film over het leven van de beroemde maar mysterieuze Franse diplomaat Talleyrand (1754-1838). In zijn kinderjaren had hij een ongeval die zijn voet misvormde, later trad hij toe tot het priesterschap en werd zelfs bisschop. Verder wordt verteld over zijn uittreding, zijn succes bij de mooie vrouwen, zijn manie tot samenzwering, zijn verraad dat hij eigenlijk alleen maar pleegde om Frankrijk te dienen en tenslotte de alliantie met Engeland, kort voor zijn dood.

Het is niet uitzonderlijk dat in een film van of met Sacha Guitry het woord domineert.
In ieder geval, in deze "Le Diable boiteux" over het leven van de omstreden Franse diplomaat Talleyrand, prachtig neergezet door de cineast zelf, is het niet anders.
De film die vol steekt met spetterende dialogen, woordspelingen en scherpe gezegden is ook heel vakkundig en origineel opgebouwd (Getuige van dit laatse, de guitige intro met de nieuwe lakei...).
Daarnaast is er ook heel wat humor en zelfs satire in het intrige ingebouwd en is het verhaal over deze merkwaardige figuur, die eigenlijk een hand had in de toekomst van de "lage landen" na het Napoleon-tijdperk, wel interessant.