Chacun Cherche Son Chat (1996)

Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Cédric Klapisch
met Garance Clavel, Zinedine Soualem en Renée Le Calm

Chloë, een hardwerkende visagiste, wil dolgraag op vakantie maar kan geen onderdak vinden voor haar kat Gris-Gris. Haar huisgenoot Michel vertikt het om voor het beest te zorgen. Op het laatste moment komt ze in contact met madame Renée, een oudere dame die zes katten heeft en er altijd wel eentje bij kan hebben. Maar wanneer Chloë na een week terugkomt, is Gris-Gris verdwenen.

avatar van narva77
Leuke film over de zoektocht naar een opvangplaats voor een kat, en de zoektocht naar de kat als Cloë terug is van vakantie.
Goeie film: 4 sterren

avatar van Yak
Yak
zojuist gekeken, ik vond 'm prachtig. begint heel lichtvoetig en naïef, maar wordt mooier en mooier naarmate hij langer duurt.

kappeuter (moderator)
Verhaal was wat mij betreft veel te mager. De film kon mij niet genoeg boeien.

FisherKing
Aardig; maar je moet wel van katten houden!

kappeuter (moderator)
Ik houd van katten, dat is het niet. Kun je beter Minoes zien, als je veel katten wilt zien.

avatar van narva77
Valt me een beetje tegen van jullie; ik dacht dat jullie wel van dit soort films hielden. Persoonlijk vind ik het een mooi filmpje.

kappeuter (moderator)
Deze toevallig niet, maar die andere van Cédric Klapisch, Un Air de Famille vind ik wel erg goed.

avatar van narva77
Ik vind het juist mooi hoe je die wijk in Parijs leert kennen (met enkele bewoners erbij).

FisherKing
Ik hou wel van katten maar dan bij de chinees.
Even serieus : het verhaal dreef weg en ik raakte er niet meer bij betrokken..'Plump-pudding' noemt men dat..Had er ook mee te maken dat die Garance Clavel me niet meer kon boeien en me begon te irriteren..

kappeuter (moderator)
Kan ik me goed voorstellen Narva, maar ik vond 't allemaal iets te gewoontjes.

avatar van narva77
Oke het is misschien allemaal net iets te gewoontjes, en het is echt niet zo dat ik elke Franse film even goed vind, maar ik hou wel van dat beelden v/e bepaalde buurt (zeker in Parijs).

kappeuter (moderator)
La Haine had je al gezien he ?

avatar van narva77
Da's wel erg lang geleden hoor; hoezo?

Ook over een buurt.

avatar van narva77
Dat was toch een flatwijk; allemaal betonnen appartementencomplexen? He bah!

ontzettend goede uitwerking van het thema 'de eenzaamheid van de grote stad' in een film.

een pareltje

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
NL-DVD releease in november.

avatar van narva77
Ha, mooi! Deze zou ik graag nog eens zien!

avatar van maxcomthrilla
Ontroerend!

Eenmaal de zoektocht naar de kat wat meer plaats maakt voor een focus op Chloë en haar buurtgenoten, weet de hoofdrolspeelster zich van haar aanvankelijke kilte te ontdoen en zien wij pas de persoon achter haar. Het kabbelt allemaal lekker voort op zijn gemak. En welk nummer kan er nou beter de gemoedstoestand van Chloë beschrijven dan Glory Box ( ) van Portishead? Dankzij het schitterende einde krijgt de film van mij een 3,5*

avatar van blurp194
Indertijd wel van plan geweest om te gaan kijken, maar nooit zover gekomen. Tot nu. Leuk filmpje, met als je wilt misschien een diepere laag erin - wat je zoekt ligt vlak voor je neus. Of iets anders. Geen dijenkletser, maar wel af en toe grappige situaties, en erg charmant gespeeld door de hele cast. Mooi meisje ook, die Chloe.

Sympathieke film over een meisje dat haar kat kwijt is en via de zoektocht in de Parijse wijk Bastille allerlei mensen ontmoet. Al is het verhaal wel erg mager.

Natuurlijke, typerende en bijwijlen gevoelige komedie die wel meer biedt dan een zoektocht naar een verloren gelopen kat of is het niet zo dat iedereen in de Parijse wijk, La bastille, waar massaal afgebroken en gebouwd wordt, op zoek is naar iets, niet toevallig een waardige houvast in het leven ?
Het is duidelijk dat de toon van de film, weliswaar heel grappig uit de hoek komend, toch een sneer inhoudt naar de Parijse sloophamerpolitiek uit die tijd. Het bekende chanson waarbij Parijs vergeleken wordt met een blondje, bij wij iedereen graag vertoeft, lijkt mij dan ook aan het slot van de film eerder sarcastisch.
Genietbare film met goede vertolkingen.
Zag van Klapisch alleen nog maar uitstekende films : "L'Auberge Espagnole", "Les poupées Russes", "Paris"...