Kind Hearts and Coronets (1949)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Robert Hamer
met Alec Guinness, Dennis Price en Joan Greenwood

De moeder van Louis Mazzini behoorde tot een adellijke familie, maar ze werd verstoten toen ze met een operazanger trouwde. Omdat Louis toch graag de volgende hertog van de familie wil worden, vermoordt hij alle andere mogelijke opvolgers.

Een van mijn favoriete komedies. Bijtend zwart.

En Alec Guiness speelt alle acht de slachtoffers !

lindastuurman
Komt waarschijnlijk een remake van.
Robin is al 2 jaar degene die genoemd wordt om de 8 personen te spelen, en Will Smith zou z'n tegenspeler moeten worden. Dit gaat zo onderhand al 2 1/2 jaar zo, dus ik denk toch dat de geruchten niet waar zijn. Ik heb trouwens ook de naam Jim Carrey (voor Robin) en Brandan Fraisier (voor Smith) horen vallen.
We zien wel...........en wachten af.

Komt waarschijnlijk een remake van.

Ai, ai, ai. Nimmer gaat het ze zo goed lukken als in dit meesterwerk.

aardig gemiddelde hoogste?

goh, hoe vond je dat zo snel? vooral zelfde stemmers bij die films trouwens...

avatar van Goodfella
Nieuwe binnenkomer in de IMDb #250. Synopsis klinkt erg leuk

Dat is het ook!

avatar van Poisonthewell
Hilarische zwarte comedy. Einde was een beetje voorspelbaar, maar daarom niet minder goed. De dialogen zijn van een bijna poetisch niveau. Hard om kunnen lachen. 4*

avatar van Poisonthewell
Stem zelfs verhoogd naar 4,5*

Wouter schreef:
Een van mijn favoriete komedies. Bijtend zwart.

Ik vond hem niet persé 'zwarter' dan bijv. The Ladykillers (1955), maar deze film was wel weer subliem. Alec Guiness was soms bijna onherkenbaar. Wat kan die man acteren! Heerlijke humor, lekker zwart. Ik hoop nog veel van dit soort films te ontdekken.
P.S. En ik heb een mooie nieuwe poster gevonden...

avatar van Hemdale
Ontzettend amusant filmpje dit. Wel zwarte humor inderdaad, dus daar moet je van houden. In mijn geval werkt het in ieder geval prima. De dialogen vond ik werkelijk geweldig, poetisch zoals Poisonthewell al vermeld. Cinematografisch is het vrij standaard voor die tijd opzich, maar niets bijzonders op aan te merken. Wat acteerwerk betreft vond ik niet alleen Guinness maar ook Price het ontzettend goed doen, de rest van de cast was niet altijd super te noemen, beetje jammer. 4* vind ik het over het geheel toch wel waard.

Daarmee komt deze film welverdiend (hoog) binnen in de Tip-150!

FisherKing

nope

Inmiddels niet meer

Alec Guinness en ook Dennis Price spelen hier superrollen en domineren deze zwarte komedie, die briljant geschreven is, en voornamelijk woordgedreven werken. Verwacht hier geen cinematografische hoogstandjes, jammer dat Powel en Pressburger dit niet konden verzorgen, maar wel een zorgvuldige regie en prima entertainment.

De voice-over van Guinness is briljant.! 4*

Erg leuke film.
Alec Guiness is fenomenaal! Ik denk dat hij dit een van zijn leukste films vindt. Moet haast wel.
Heel spijtig dat op de dvd die ik zag geen ondertiteling zat, zelfs geen 'for the hard of hearing'. Ik heb daardoor soms wat bijzinnen gemist.
Ik denk dat ik m pas echt ten volle kan waarderen als ik m met ondertiteling heb gezien. Ik heb dat toch af en toe nodig, heb soms moeite om het Brits te verstaan. Komt misschien door de bekakte uitspraak. Ik weet het niet. In recente films heb ik er geen last van. En/of het geluid bij oudjes is wat minder goed.
Ruime 3,5 sterren. Hoop op herziening met betere dvd release..

avatar van Wouters
Wat heb ik gedaan na 4 users al 12/100 omlaag. *slik*

avatar van maxcomthrilla
Wouters schreef:
Wat heb ik gedaan na 4 users al 12/100 omlaag. *slik*

Sorry Wouters, maar ik kon hier vrij weinig mee.

Ik las net dat deze film zo veelgeprezen is om zijn zwarte humor. Nou, ik ben het allemaal niet tegengekomen in deze film. Killing voor deze film is dat de hoofdpersoon over geen enkel charisma beschikt. Hij weet geen aandacht vast te houden, hij is niet grappig en hij is ook niet eng. Daarvoor is hij veel te braafjes en te doorsnee. Hij leek teveel op een gewone burger, wat natuurlijk de bedoeling was. Overdag is hij een doodnormale vent en `s nachts ook. En daar wringt dan ook de schoen. Zijn gedrag had veel zwartgalliger gemogen. Ik kon zijn ingetogen gedrag niet rijmen met het dubbelleven dat hij leidde. Geef mij dan maar een Benoit Poelvoorde, veel explicieter in zijn dialogen en zijn mimiek. Daarbij ook veel groffer en nietsontziender in zijn gedragingen.

Tel daarbij op dat de film er visueel niet mooi uitziet en op muzikaal gebied een ramp is. Kermismuziek i.p.v. opbouwende, spanningopwekkende muziek. Nu kan kermismuziek wel passen bij een komedie, maar dat was het allerminst voor mij. Qua thriller wat geslaagder, al blijven de moorden allemaal veel te veel aan de oppervlakte hangen. Er gebeurt vrij weinig op het scherm, het gebeurt allemaal buiten beeld.

Het einde was wel goed gevonden. Maar eigenlijk had ik enorm veel moeite om deze film uit te kijken. Ik had mij ook veel meer voorgesteld van de dialogen. Maar ook die oogden mat. Nu, had ik wel een beetje het probleem dat Kappeuter ook ondervond. Normaal geen moeite met Engels zonder subtitels, maar hier zou het wel fijn geweest zijn. Al zou het denk ik weinig veranderen in mijn oordeel over deze film. 2*

FisherKing schreef:
De voice-over van Guinness is briljant.!

De voice-over is gewoon Dennis Price, die de hoofdrol speelt en dus ook zelf het verhaal vertelt.

lindastuurman schreef:
Komt waarschijnlijk een remake van. We zien wel...........en wachten af.

Van imdb geplukt:
In 2000, Mike Nichols was planning a remake with Robin Williams in the Alec Guinness roles and Will Smith in the role played by Dennis Price. Thankfully, it never came to fruition.
Helemaal mee eens.

kappeuter schreef:
Hoop op herziening met betere dvd release.

Inmiddels in Nederland verkrijgbaar (met ondertiteling), laag geprijsd.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een wel erg bedaarde uitvoering van een zwarte komedie. Alec Guinness was erg fijn in de 8 (?) rollen van de familie die wordt uitgemoord. Verder met maxcomtrhilla eens dat de hoofdpersoon te bleek is om de fiml te dragen. Tweede helft Jaren 40 waren de hoogtijdagen van de Britse studiofilm. Daarvan zijn betere voorbeelden dan deze (ook zeer geroemde) komedie. Viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen, maar leuk om gezien te hebben vanwege Guinness.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Aardige film maar niet zoveel meer dan dat. Deze film uit de pakketservice maar eens bekeken na aanleiding van de discussie met Kappeuter bij het Hitchcock probeersel The Trouble With Harry. Duidelijk dat Hitch een beter oog voor cinematografie had want op dat gebied schiet deze film behoorlijk te kort (en ik ben sowieso geen liefhebber van studiofilms). Maar... over het geheel genomen is het plot interessanter en vind ik deze ook grappiger, alhoewel ik de humor toch een beetje aan de brave kant blijf vinden.
Aan de ene kant is het wel grappig die bekakte engelse adel en al die uiterlijke schijn met zo'n verdorven moraal maar aan de andere kant gaat dat wat saaiige onderkoelde me op de duur wel wat tegen staan. Ik had het leuker gevonden als er meer met het karakter van de moordenaar werd gedaan. De vrouwen in de film zijn ook niet bijster bijzonder maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door een jonge Obi-Wan Kenobi, erg leuk al die rollen die hij speelt.

Film heeft zeker zo z'n momenten maar een (komisch) meesterwerk zie ik er toch niet in. 3*

avatar van The One Ring
kappeuter schreef:

Daarmee verwoord je ook mijn voornaamste probleem met deze film. Ik vond het allemaal erg leuk, maar ik verstond gewoon te weinig om hem volledig op waarde te kunnen schatten. Sommige personages kon ik zelfs helemaal niet verstaan, waardoor ik afhankelijk was van de reacties van Dennis Price (die ik gelukkig altijd verstond) om het te kunnen volgen. Ik zal de film waarschijnlijk pas volledig op waarde kunnen schatten als ik hem ondertiteld zie. Ik ga dan ook wel achter de Nederlandse versie aan.

Ik had de film me eigenlijk heel anders voorgesteld. Ik had gedacht dat het een luidruchtige, over-the-top Monty Python-achtige film zou zijn. Niets is minder waar. Kind Hearts and Coronets is bijzonder rustige film. Niet eentje die naar mijn gevoel heel erg op de grote lach speelt, maar meer eentje die je stiekem onderhuids laat gniffelen. Een komedie met een charmant uiterlijk, maar met een moordend innerlijk. Net als het hoofdfiguur. En dat werkt uitstekend. Kind Hearts and Coronets vond ik absoluut niet hilarisch, maar werkte wel op een ander (en niet per se minder) niveau.

Alec Guinness bewonder ik nu al een tijdje, maar hij blijft me verrassen. Ik las ergens dat het bij de Ealing Studios op een gegeven moment een gewoonte werd om Guinness in elke nieuwe film weer een ander uiterlijk mee te geven, naar aanleiding van het succes van de 8 rollen die hij hierin vertolkt. Het knappe aan Alec Guinness is dat het spelen van zoveel rollen bij hem nooit een gimmick wordt (wat ik bij Robin Williams wel verwacht dat het zou worden; hij kwam in aanmerking voor een remake). Guinness weet zich perfect achter de rollen te verschuilen, waardoor het nooit teveel opvalt dat hij zoveel aanwezig is. Daarnaast is Guinness een van die zeldzame kameleonen die buiten het uiterlijk om ook stem, houding en lichaamstaal elke keer weer anders lijkt te kunnen krijgen. Geen geringe prestatie.

Tegenover het extravagantere werk van Guiness staat in deze film de voor mij totaal onbekende Dennis Price. Hij speelt zijn rol bijna zonder een spier te vertrekken, waarmee hij de ultieme afstandelijke Brit is. Ik heb er met bijzonder veel plezier naar gekeken. In tegenstelling tot Maxcomthrilla had ik zijn rol dan ook niet anders willen zien. Excentrieker zou afbreuk gedaan hebben aan de gehele film. De koele afstandelijkheid van Price maakt voor een groot deel de film. Daarnaast treffen we ook nog Joan Greenwood aan als heerlijke bitch. Ik had graag een einde gezien waarin zij met Price in die koets zou wegrijden, samen het ultieme akelige koppel vormend. Het einde zoals het nu is sluit dit niet uit. Natuurlijk moeten we er vanuit gaan dat de memoires van Price hem naar zijn ondergang zullen leiden, maar de film laat ons vrij om een ander einde te kiezen. De politie hoeft het boek immers niet te lezen.

Ik lees hier wat berichten dat de film niet mooi geschoten zou zijn. Dat verbaasd me eigenlijk. Oké, het is niet het allermooiste wat ooit op film vast gelegd is, maar ik vond het er toch wel prima uit zien. Erg koel en afstandelijk weer, maar ook lekker duister. Heel Brits, net als alles aan de film. Ik vond het wel wat hebben.

3,5* voor nu, maar met NL-subs kan een verhoging denk ik niet uitblijven. Heb er nu al bijzonder veel plezier aan beleefd.

"I shot an arrow in the air; she fell to earth in Berkeley Square."

avatar van jay73
Madecineman schreef:

Nou, ik wel.
In een tijd dat filmkomedie vaak nog synoniem was aan klucht, moet dit destijds toch wel en verademing zijn geweest. Voor een bepaald publiek althans.
Ik vind Kind Hearts and Coronets een zeer komische film, zonder dat hij vervalt in lolligheid.
Samen met To Be Or Not To Be (1942) is dit het hilarische hootepunt van de overigens weinig hilarische fourties.

avatar van JJ_D
Fijn filmpje, deze 'Kind Hearts and Coronets', meer niet. Schaterlachen is er zelden bij, maar dat hoeft ook niet: Mazzini's gespeelde onschuld blijft de hele film lang erg leuk.
Voor de rest is alles al eerder geschreven: Alec Guinness zet inderdaad een stijlvolle glansrol neer, wat niet kan gezegd worden van de rest van de cast. Helaas, want naast het ietwat voorspelbare (aller)einde is dit het enige euvel.
Aardige film, die de tand des tijds vrij goed heeft doorstaan.

avatar van italian
Kind Hearts and Coronets is een film met twee gezichten, of beter gezegd, met twee lagen. Enerzijds heb je die stijve en hautaine deftigheid die zo typisch is voor de Britten, met die formele preutsheid die de regisseur goed naar een meer poëtische droge humor weet te vervormen en die vooral in de dialogen en de maniertjes van de karakters te merken valt.

Anderzijds heb je onder de oppervlakte van de stijlvolle vorm, een verhaal dat ongeveer een gigantische tegenstrijdigheid is die zowel tot een satire als tot droogklotige situatietjes leidt. De adel wordt door de megalomane (lees: absurde) uitroeingspoging van de hoofdpersoon helemaal voor schut gezet als een bende wild en gevogelte dat onwetend afschoten kan worden. Daarbovenop komen haar gebreken ook aan de oppervlakte drijven en blijkt die berekendheid en goed fatsoen niets meer dan oppervlakkige schijn te zijn ( ze drinken te veel, ze hebben minnaressen, sommige zijn dom maar krijgen toch een goede job voor elkaar...). Het hoofdpersonage is volgens mij de verpersoonlijking van de lagere klasse, die, onrechtvaardigd behandeld, niets aan de buitenkant toont maar toch wraakgevoelens en haat koestert. Fantastisch rol van Dennis Price, die later nog met Jesus Franco(!) nog een lesbische(!!) vampierenfilm(!!!) zou maken... Alec Guinness is vooral geweldig in de rol van de pater en van Lady Agatha: we zien haar/hem niet zo lang in beeld, maar net genoeg om er een legendarisch grappige figuur van te maken!

Het einde zag ik trouwens helemaal niet aankomen en vond ik bovendien nog een leuke twist, om deze grappige film in schoonheid af te sluitenJa, want ik vond dit uitermate onderhoudende en erg grappige scherp zwarte satire

Enkele hilarische quote die het lezen waard zijn!

Sibella: Oh Louis! I don't want to marry Lionel!
Louis Mazzini: Why not?
Sibella: He's so dull.
Louis Mazzini: I must admit he exhibits the most extraordinary capacity for middle age that I've ever encountered in a young man of twenty-four.

The next morning I went out shooting with Ethelred - or rather, to watch Ethelred shooting; for my principles will not allow me to take a direct part in blood sports.

I was sorry about the girl, but found some relief in the reflection that she had presumably during the weekend already undergone a fate worse than death.

Errug leuke film. Price en Guinness zijn geniaal. 4 dikke sterren.

Price en Guinness zijn inderdaad top, maar ik vond Greenwood erg irritant. Een onderhoudende zwarte komedie, lekker droge humor, maar het is geen meesterwerk voor de rest.

avatar van Vinokourov
Knap hoor, dat Alec Guiness zoveel rollen had, maar dat is ook het enige waar deze film het van moeten hebben. Grappig en/of spannend is dit allerminst!

Ik kijk veel films uit de imdb top 250 en deze vind ik de beste van de oude films.
Het is knap dat je zo goed mee kan leven met een serie moordenaar. De dialogen zijn schitterend, vooral vanwege de Britse deftigheid. Het einde was verrassend, maar ik wil daar niet teveel over zeggen omdat ik bang ben iets te verraden.

Geamuseerd kijken naar deze Britse zwarte komedie met verrassende wendingen en zeer goed goed acteerwerk. Sir Alec is all-around.
Geen sleet op deze film.