La Chartreuse de Parme (1948)

Alternatieve titels: La Certosa di Parma | Charterhouse at Parma | The Charterhouse of Parma

1 stem

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Christian-Jaque
met Renée Faure, Louis Salou en Lucien Coëdel

Een jonge aristocraat wordt vergeefs bemind door zijn jonge tante, maar heeft zelf andere liefdes en doodt een rivaal. In de gevangenis van Parma komen vele gestraften op mysterieuze wijze om het leven, zodat de verliefde gouverneursdochter met hulp van de tante en de aanvoerder van een liberale groepering zijn ontsnapping organiseert.

Avontuur en vooral romance in deze wit-zwart-film gebaseerd op een roman van Stendhal.
Best nog genietbaar, mede door het knap acteerwerk van Gérard Philipe en vooral Maria Casares, maar ook de decors en het eenvoudig en duidelijk script zijn pluspunten.