• 8.301.814 stemmen

Genre: Western

Geregisseerd door: Andrew V. McLaglen

Met onder meer: Charlton Heston, James Coburn en Barbara Hershey

Plot The Last Hard Men

"Too Mean to Forgive ... Too Mad to Forget!"

Arizona, 1909. Navajo-halfbloed Zach Provo ontsnapt met zes anderen uit een strafkolonie. Hij wil wraaknemen op ex-sheriff Burgade, die zijn vrouw doodgeschoten heeft. Burgade rekent op een wraakactie van Provo en probeert hem in de val te lokken. Provo heeft dit echter door en ontvoert de dochter van de sheriff.

image

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

*R-2NL release 06.02.2008.

avatar van Brix

Brix

Een harde western, met goede acteurs.

James Coburn, als een door wraak geobsedeerde bandiet, steelt de show.

Charlton Heston, geeft goed tegengewicht.

Zoals in veel van zijn andere vertolkingen is hij ook hier weer niet al te sympatiek.

Deze western had ik nooit eerder gezien totdat ik hem vandaag op dvd zag.

Zeker geen tegenvaller.

avatar van Barfly

Barfly

Aardige western met een knalharde apotheose. Coburn is een psychopaat met maar één doel na ontsnapping uit de gevangenis; wraak.

Ik ben niet zo'n fan van Coburn, maar ik vind hem hier prima, net als Heston.

Voor een western uit die tijd is het een redelijk harde film.

Ik heb mij er mee vermaakt.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Goede western, wraak telt alleen maar voor Coburn, ten kosten van alles:3.5

avatar van louisvf

louisvf

Inderdaad een zeer harde western, had zo bijvoorbeeld echt niet verwacht dat ze toch verkracht ging worden
Coburn en Heston spelen geweldig en op momenten was de muziek en de spanning er goed. Verder kwa camerawerk echter niet echt iets noemswaardig. Vond ook enkele elementen niet hoeven, zoals die truck en het automatisch pistool bijvoorbeeld
Al bij al een vermakelijke, harde western.
3.5

avatar van Prudh

Prudh

Een western die pas tegen het vurige einde echt zindert. Daarvoor een matte bedoening. Ik heb Heston nog nooit op een goede rol kunnen betrappen (wat een vlakke acteur is dat toch!) en zelfs Coburn is niet zo goed als hij had kunnen zijn in deze rol. In tegenstelling tot het soortgelijke Patt Garrett and Billy the Kid mist hier de directe confrontatie die de tweestrijd rechtvaardigt om spannend te zijn. Er had in ieder geval meer kat-en-muis-spel in The Last Hard Men kunnen zitten. Het blijft nu beperkt tot achter elkaar aan hobbelen tot de finale. Een zwake uitwerking van een verhaal dat veel potentie had dus. Het directe geweld is gelukkig wel erg fijn. Bloed is goed en brand is heet. Het einde is grillig, spannend en kent eindelijk wat tweestrijd. Omdat ik daar wel op het puntje van mijn stoel zat toch nog een aardige score, de rest beklijft amper.

avatar van mr rumson

mr rumson

Deze western is gefilmd in de stijl van Sam Peckinpah en dat zie je er ook wel in terug.

Want deze western ademt een rauwe sfeer uit dit komt vooral door de bloederige scenes maar ook doordat de ruige natuur daar een steentje aan bijdraagt.

In Charlton Heston's boek zegt hij dat Sean Connery en Robert Shaw voor de rol van Zach Provo werden benaderd. Maar zoals we nu weten is het uiteindelijk James Coburn geworden .

Ook al is Coburn niet mijn favoriete acteur toch vond ik hem hier best genietbaar als een man die alleen maar uit is op wraak ten kostte van zijn mede gevangenen.

Heston vond ik wat ingetogener maar dat zal ook wel door zijn rol komen.

Het zooitje ongeregeld waar Coburn mee optrok maakte op mij ook een goede indruk zo kwam voor mij b.v. de verkrachting scene vrij geloofwaardig over

Voor mij was het de tweede keer dat ik deze western gezien heb en hij is mij beter bevalen dan de eerste kijkbeurt.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Hoewel ik verre van een liefhebber van het genre ben, was het het verhaal dat mij overhaalde om deze film een kans te geven. Het is mij in ieder geval behoorlijk meegevallen. Een vrij harde western die een interessant verhaal heeft, sterk acteerwerk van met name Heston en Coburn en geregeld mooie shots van een eveneens mooie omgeving. Het tempo lag niet de gehele speelduur even hoog, maar de momenten dat het minder was qua momenten haalden de film zeker niet onderuit.

avatar van mrklm

mrklm

Een smakeloze western met veel zinloos bloedvergieten en een verhaal vol verwerpelijke karakters. Regisseur Andrew V. McLaglen denkt Sam Peckinpah na te doen door slow-motion te gebruiken, maar hij slaat de plank volledig mis. Dit is oppervlakkige exploitatie met de ene na de andere bloederige afrekening. Het is tekenend dat het hoogtepunt de scène is waarin Coburn Hershey door de kamer mept. Het zegt iets over de meer dan twijfelachtige moraal van deze mislukte western die het presteert om het talent van twee absolute topacteurs volledig onzichtbaar te houden. Niet te pruimen...

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2005 berichten

Brix schreef:

Een harde western, met goede acteurs.

James Coburn, als een door wraak geobsedeerde bandiet, steelt de show.

Charlton Heston, geeft goed tegengewicht.

Dit was een plezierige herziening vanavond . Ik heb deze film ooit zo'n 40 jaar geleden gezien op de duitse tv. Een bikkelharde western, met prima acterende cast, fijne locaties, goede soundtrack en voldoende actie. A must see voor de westernfans. Een 3.0

avatar van Collins

Collins

Regisseur Andrew V. McLaglen vond het na een hele reeks brave westerns met John Wayne en James Stewart blijkbaar tijd worden om eens een andere kant van de western te onderzoeen. Van de beschouwende ouderwetse western met een vleug romantisch verlangen naar het rauwere werk waarin kogels bloedige wonden achterlaten en de dood op een niet theatrale manier intreedt.

De ruige maar charmante cowboy die vanuit een romantisch gevoel van edelmoedigheid zijn laatste kunststukje voltrekt, moet in deze film wijken voor met cynisme omkleed geboefte en vergane glorie waarop het woord edelmoedig niet goed toepasbaar is. In deze film zijn het grijs geworden revolverhelden die de moderne tijden waarin de auto en de telefoon hun intrede doen, op gepaste wijze becommentariëren met ouderwetse zekerheden zoals hun revolver en hun meedogenloze bruutheid.

De film draait om een achtervolging. Een kat- en muisspel. Een ontsnapte gevangene, halfbloed indiaan en onbehouwen analfabeet genaamd Provo (James Coburn) en een gepensioneerde marshal die betere tijden heeft gekend (Charlton Heston) wiens dochter door Provo wordt gekidnapt. Een persoonlijke kwestie waaraan wederzijdse wraakgevoelens ten grondslag liggen. Tevens een ode aan een generatie brute revolverhelden die niet meer is. Een ode zonder winnaars. Een ode gedrenkt in hopeloosheid, valse verwachtingen en pessimisme. De invloed van de Italiaanse western is onmiskenbaar.

Prima acteerwerk van Coburn en Heston en van de kittige Barbara Hershey in een western met een mager verhaal maar met een prachtige setdesign, een geslaagde sombere rauwe sfeer en een goede dosis spanning.