Le Papillon (2002)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Philippe Muyl
met Michel Serrault, Claire Bouanich en Nade Dieu

Julien is een vlinderverzamelaar, en hij is op zoek naar een nachtvlinder, die Isabelle heet. Daarvoor moet hij naar het Vercors-gebergte gaan. Maar hij is niet alleen. Elsa, een achtjarig meisje, gaat met hem mee, omdat haar moeder haar heeft achtergelaten.

FisherKing
DVD gevonden en gekocht. Je vond hem goed, Henk ?

FisherKing
Verrassend sterke charmante film, met een fantastische Michel Serrault en dito jeugdrol van Claire Bouanich.

Dit soort Franse films zouden eens wat vaker in de bioscoop vertoond mogen worden. Niet een van de meest hippe films, maar wel uiterst vermakelijk, met een serieuze kant.

Ik ga voorlopig voor 4 sterren.

FisherKing schreef:
DVD gevonden en gekocht. Je vond hem goed, Henk ?

Beter laat als nooit

Ja ik vond het een klein toppertje.

kappeuter (moderator)
Le Papillon is een lieve kleine film.
Jong leert van oud, maar oud leert ook van jong. De wisselwerking tussen die oude man en het kleine meisje is leuk. Soms doen de dialogen van het meisje wat te bedacht aan, maar nergens is het storend.
De film heeft mooie natuurbeelden die mij doen herinneren aan de lange zomervakanties uit mijn jeugd.

avatar van nachtvlinder
Prachtige ontroerende film. Weer zo'n film waarbij ik denk: zo horen films te zijn gemaakt: met liefde.

echt een slechte film.
misschien ben ik niet de doelgroep voor deze film, maar ik kon er echt geen liefde of wat dan ook in vinden.
het is allemaal zo nep en je kon alles van te voren verwachten, en het enige mooie was de natuur, maar daar was deze film niet voor.

Sapperdeflap
Serrault vond ik veel beter in Une hirondelle a fait le printemps. De scene wisselingen zijn te gehaast, de relatie tussen Claire Bouanich en Serrault vond ik niet goed uitgediept (evenals tussen Claire Bouanich en Nade Dieu), de plotwendingen zijn te gemaakt (bijna oppervlakkig Amerikaans) en de symboliek te makkelijk. Niettemin heb ik met veel vertedering zitten kijken en de natuurbeelden waren indrukwekkend.

Charmant en ook wel grappig, deze kleine film die uitsluitend gericht is op de tederheid die ontstaat tussen een oude vlinderverzamelaar en een negenjarig meisje dat de liefde van haar moeder mist.
Michel Serrault is natuurlijk zeer goed in dergelijke rol en de kleine Claire Bouanich is een lief en pienter kind. (Ondertussen, ook als jonge vrouw in meerdere films meespelend).
Regisseur Philippe Muyl schijnt wel van films te houden met kinderen al dan niet met een oudere als tegenspeler (cfr "La Vâche et le président" en het recentere "Ye Ying - Le Promeneur d'Oiseau").